Слайд 2Роздробленість Давньопольської держави сприяла культурному розвиткові регіонів та уділів. Культуру стали підтримувати
![Роздробленість Давньопольської держави сприяла культурному розвиткові регіонів та уділів. Культуру стали підтримувати](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-1.jpg)
не тільки князівські двори, а й великі світські феодали, вище духовенств, а з ХІІІ ст. – й верхівка міського населення.
Слайд 3Помітні зрушення сталися в освіті
Збільшилась кількість кафедральних шкіл, у середині ХІІ ст.
![Помітні зрушення сталися в освіті Збільшилась кількість кафедральних шкіл, у середині ХІІ](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-2.jpg)
з’явилися колегіальні школи. Під кінець ХІІІ ст. кафедральних шкіл було 13, колегіальних – 14.
Слайд 4У першій половині ХІІІ ст. виникають приходські школи, переважно в містах з
![У першій половині ХІІІ ст. виникають приходські школи, переважно в містах з](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-3.jpg)
ініціативи і за матеріальної підтримки магістратів.
Слайд 5Діяли монастирські школи, підпорядковані керівництву провінцій відповідних орденів, тоді як кафедральні, колегіальні
![Діяли монастирські школи, підпорядковані керівництву провінцій відповідних орденів, тоді як кафедральні, колегіальні](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-4.jpg)
і приходські школи перебували у віддані керівництва єпархії
Слайд 6До середини ХІІІ ст. програма навчання в школах включала в себе тривіум
![До середини ХІІІ ст. програма навчання в школах включала в себе тривіум](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-5.jpg)
– граматику, діалектику, риторику. У 1267 році у вроцлавській, 1302 р. в познанській кафедральних школах почали викладати предмети другого, вищого освітнього рівня, квадривіум – музику, арифметику, геометрію, астрономію. А приходські школи працювали за елементарною програмою – латинська мова, катехизм, можливо, церковний спів
Слайд 7Викладали переважно латинською мовою. Поступово керівництво церкви почало звертати увагу на необхідність
![Викладали переважно латинською мовою. Поступово керівництво церкви почало звертати увагу на необхідність](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-6.jpg)
належного знання педагогами польської мови з метою її використання в навчальному процесі. Так, провінційний синод у Ленчиці 1257 р., заборонив приймати вчителями німців, «оскільки вони не володіють достатньо польською мовою і не можуть пояснювати польською мовою латинських авторів». А в 1285 р. синод постановив, що ректорами кафедральних шкіл можуть бути тільки ті , хто добре знає польську мову і вміє викладати нею.
Слайд 8Література теж не стояла на місці. До XIII ст. належать перші літературні
![Література теж не стояла на місці. До XIII ст. належать перші літературні](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-7.jpg)
твори польською мовою, які заклали основу для подальшого розвитку національної писемності.
Слайд 9Найвизначнішою пам’яткою була Польська хроніка Вінцентія Кадлубека. Хроніка, писана перед 1207р.
![Найвизначнішою пам’яткою була Польська хроніка Вінцентія Кадлубека. Хроніка, писана перед 1207р.](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-8.jpg)
Слайд 10Під кінець ХІІІ ст. виникає Великопольська хроніка невідомого автора
![Під кінець ХІІІ ст. виникає Великопольська хроніка невідомого автора](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-9.jpg)
Слайд 11Приблизно на кінець ХІІІ ст. була створена анонімна Сілезько-польська хроніка, в якій
![Приблизно на кінець ХІІІ ст. була створена анонімна Сілезько-польська хроніка, в якій](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-10.jpg)
викладаються події в Сілезії у ХІІІ ст.
Слайд 12На першу чверть ХІІІ ст. припадає поява Польської хроніки Дзєжви або Мєжви,
![На першу чверть ХІІІ ст. припадає поява Польської хроніки Дзєжви або Мєжви,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-11.jpg)
яка є результатом переробки хроніки В. Кадлубека, а в частині, що стосується ХІІІ ст., є оригінальною.
Слайд 13ХІІІ ст. вважається золотим віком річникарства. З’явилися нові річники, змінився характер порічних
![ХІІІ ст. вважається золотим віком річникарства. З’явилися нові річники, змінився характер порічних](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-12.jpg)
записів у них: від сухої реєстрації подій розповідь наблизилася до опису в хроніках. Річники ХІІІ ст. є продовження Краківського капітульного річника .
Слайд 14З духовної літератури найбільше значення мали написані в середині ХІІІ ст. два
![З духовної літератури найбільше значення мали написані в середині ХІІІ ст. два](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-13.jpg)
житія св.Станіслава. Автором одного з них був Вінцентій із Кельц (Кєльчи).
Слайд 15Польською мовою складалися пісні, що їх співало рицарство перед початком битви. Видатною
![Польською мовою складалися пісні, що їх співало рицарство перед початком битви. Видатною](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1169122/slide-14.jpg)
пам’яткою є рицарська пісня, яка починалася зі слів «Богородиця Діва» («Bogurodzica Dziewica»), не виключено, що вона відігравала роль гімну.