Українська література 10-х років ХХ ст. Посилення зв’язку з культурою Європи, активні націотворчі процеси

Содержание

Слайд 2

Мета: дати загальне уявлення про модерністські тенденції в українській літературі наприкінці ХІХ

Мета: дати загальне уявлення про модерністські тенденції в українській літературі наприкінці ХІХ
– на початку ХХ ст.; з’ясувати особливості літературного процесу на зламі двох віків; розвивати вміння знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях; спостережливість; формувати кругозір учнів; виховувати любов до художньої літератури, повагу до її творців; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Слайд 3

Що вам відомо про особливості суспільного й національно-культурного життя в Україні кінця

Що вам відомо про особливості суспільного й національно-культурного життя в Україні кінця
ХІХ ст.?
Охарактеризуйте національну свідомість українців після скасування кріпацтва.
Як співвідносяться поняття стиль і напрям?
Що таке реалізм?

Слайд 4

Кінець ХІХ – початок ХХ ст. – один із найцікавіших і найскладніших

Кінець ХІХ – початок ХХ ст. – один із найцікавіших і найскладніших
періодів не лише в мистецтві, а й у житті. Суспільство втрачає духовні орієнтири, не знає, у що вірити та куди йти. А література, не задовольняючись формами критичного реалізму, теж немовби опинилася на роздоріжжі. Перед письменниками постало завдання осмислити кризу в соціальному середовищі та мистецтві й віднайти шляхи подальшого розвитку культури.

Слайд 5

1 напрямок – збереження національно-культурних традицій (народницька течія)
2 напрямок – орієнтація на

1 напрямок – збереження національно-культурних традицій (народницька течія) 2 напрямок – орієнтація
західноєвропейський процес у царині художньої культури (європеїзація, модернізм).

Проблемне питання: чи простежуються в українській літературі початку ХХ століття ознаки європейського модернізму?

Слайд 6

Іван Франко пише про традицію й новаторство творчості молодих українських письменників у

Іван Франко пише про традицію й новаторство творчості молодих українських письменників у
статті «З останніх десятиліть ХІХ віку»: «Засвоївши літературні традиції своїх учителів, молода генерація письменників, до яких належать Ольга Кобилянська, Василь Стефаник, Лесь Мартович, Антін Крушельницький, Михайло Яцків і Марко Черемшина, прагне відображати своєрідність українського життя у зовсім новій європейській манері».

Слайд 7

Загальновизнано, що в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. в усіх

Загальновизнано, що в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. в усіх
європейських літературах розпочиналося становлення модернізму – художньої системи, принципово відмінної від художньої системи критичного реалізму. Оскільки українські митці були в основному вихідцями з гущі народу, який стогнав у ярмі соціального й національного гніту й потребував захисту, то вони не могли й не мали морального права забувати про великі традиції.

Слайд 8

Тогочасне літературне життя зобов’язує українських письменників не поривати з реальною дійсністю, але

Тогочасне літературне життя зобов’язує українських письменників не поривати з реальною дійсністю, але
водночас примушує дбати про новизну змісту, настроїв, форм. Вибір між мистецтвом і соціальним обов’язком письменників кінця ХІХ – початку ХХ ст. не відбувся на користь першого чи другого. Не відмовляючись від служіння соціальній та національній ідеї, вони разом із тим свідомо чи несвідомо у своїй творчості рівнялися на кращі зразки західноєвропейського мистецтва.

Слайд 9

Перехід до модернізму.

Уперше слово «модернізм» у значенні художнього напряму досить упевнено

Перехід до модернізму. Уперше слово «модернізм» у значенні художнього напряму досить упевнено
вжила Леся Українка в доповіді, виголошеній наприкінці 1899 р. в Київському науковому товаристві під назвою «Малорусские писатели на Буковине». Ця доповідь була початком діалогу, який у перспективі розмежує українських письменників на модерністів і народників. У статті виявилася не лише рішучість Лесі Українки захищати нові явища, але й спроба мотивувати, наскільки вони потрібні народові.

Слайд 10

Модернізм – загальна назва літературних напрямів та шкіл ХХ ст., яким притаманні

Модернізм – загальна назва літературних напрямів та шкіл ХХ ст., яким притаманні
формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість.

новизна та антитрадиціоналізм;
у творах затверджується перевага форми над змістом;
зосередження на «Я» автора, героя, читача;
психологізм, увага до внутрішньої боротьби роздвоєного людського «Я»;
широко використовуються такі художні прийоми, як «потік свідомості» та монтаж, що прийшов у літературу з кіномистецтва;
використання символу як засобу пізнання й відтворення світу;
ліризм, естетизм.

Слайд 11

Сергій Єфремов говорив: «Людський дух, жадний на правду і поступ, вічно посилає

Сергій Єфремов говорив: «Людський дух, жадний на правду і поступ, вічно посилає
і слатиме нових і нових творців, що й самі без упину йдуть до світла і правди, і ведуть усіх, хто так само не задовольняється буденщиною й прагне вищих форм щиролюдського життя. В цьому безупинному шуканні маємо гарантію й нашого розвитку у прийдущі часи».

Слайд 12

Що сприяло розквіту українського художнього слова на зламі двох століть?
Чому літературна молодь

Що сприяло розквіту українського художнього слова на зламі двох століть? Чому літературна
того часу тяжіла до модернізму?
З якими іменами пов’язаний розвиток прози та поезії кінця ХІХ – початку ХХ ст. і як саме?
Як ви розумієте поняття модернізм? Назвіть його визначальні риси.