«Давньогрецька міфологія як основа формування філософії та розвитку Європейської цивілізації в цілому»
- Главная
- Разное
- «Давньогрецька міфологія як основа формування філософії та розвитку Європейської цивілізації в цілому»
Содержание
- 3. П л а н Вступ 1. Особливості формування 2. Особливості формування релігійної ідеології 3. Еволюція давньогрецької
- 4. Міфологія Стародавньої Греції є яскравим явищем світової цивілізації. Її виникнення починається ще з періоду патріархату стародавньогрецьких
- 5. Характерними особливостями давньогрецької міфології були уособлення та наділення душею явищ природи — анімізм — та пов'язана
- 6. Боги уявлялися грекам за тією чи іншою працею: Гермес і Пан пильнували отари, Афіна вирощувала маслинові
- 7. В добу панування родової знаті (у Стародавніх Афінах — евпатриди) дрібні місцеві божества були замінені олімпійськими
- 8. Перемога олімпійців ніколи не була повною. Нерідко найпалкіше вірили в тих богів, яких не оспівав жоден
- 9. Виникнення міст-держав (полісів) і подальший розвиток рабовласницького суспільства змінили характер грецької релігії. У VIII — VII
- 10. У визнанні загальногрецьких богів та пов'язаних з ними святинь частково відбивалось усвідомлення греками своєї етнічної єдності.
- 11. В елліністичну добу після завоювань Александра Македонського особливо греків приваблював Єгипет, саме звідти вони взяли богиню
- 12. У період переходу до класового суспільства формуються племінні релігії, головну роль в яких відіграють культ племінного
- 13. Афродіта, Ерос та Пан, Національний археологічний музей Афін Міфологія древніх греків була одним із найчудовіших явищ
- 14. Термін «хтонічний» походить від грецького слова «хтон» — «земля». Земля сприймалася древніми греками як жива і
- 15. У подібних уявленнях про богів і в особливому шануванні Землі як Великої Матері помітні відгомони ідей
- 17. Розпад матріархату, перехід до патріархату, виникнення перших держав ахейців — усе це дало поштовх до повної
- 18. Олімпійський пантеон очолює “отець всіх богів і людей “ Зевс. Він живе на горі Олімп, всі
- 19. потребує творця (ця ідея потім була сформульована в давньогрецькій філософії). Олімпійські боги не були творцями світу,
- 39. Поруч з олімпійським пантеоном богів виникає значна кількість міфічних героїв, які приборкують чудовиська, що шкодять людям.
- 40. Прометея пророкування власної долі, то упокорюватися з іспитами і мученнями, через які повинний пройти його улюблений
- 41. Становлення і розвиток держави, ускладнення суспільства і суспільних відносин, збагачення уявлень про оточуючий Грецію світ неминуче
- 43. Отже, міфологія Стародавньої Греції посіла почесне місце в світі. Протягом свого розвитку вона набирає не лише
- 45. Список використаної літератури: Антична література, поезія та філософія [http://lib.ru/POEEAST/] В. І. Лубський “Релігієзнавство”. Єршиев “Релігієзнавство”. Замаровский
- 46. Примітки: Лейст О. История политических и правовых учений. Гл. 13. Реале Дж., Антисери Д. Западная философия
- 47. ІСТОРІЇ СУЧАСНОЇ ГРЕЦІЇ Греція вважається колискою західної цивілізації. Близько 3 тисяч років до н. е. на
- 48. Світогляд релігійний філософський науковий міфологічний
- 51. Скачать презентацию
Слайд 3П л а н
Вступ
1. Особливості формування
2. Особливості формування релігійної ідеології
3. Еволюція давньогрецької
П л а н
Вступ
1. Особливості формування
2. Особливості формування релігійної ідеології
3. Еволюція давньогрецької
3.1 Перший період - хтонічні божества
3.2 Другий період - олімпійська міфологія.
3.3 Третій період - антропоморфізм в стародавньогрецькій міфології.
Висновок
Примітки
Список використаної літератури
Слайд 4Міфологія Стародавньої Греції є яскравим явищем світової цивілізації. Її виникнення починається ще
Міфологія Стародавньої Греції є яскравим явищем світової цивілізації. Її виникнення починається ще
Народ невеличкої стародавньої Греції подарував світу такі набутки духовної культури, які в подальшому стали основою європейської цивілізації. Вагому роль у цьому відіграла релігія, виникнення якої припадає на середину II тис. до н.е., коли на південній частині Балканського півострова з’явились дрібні рабовласницькі війни.
З інших релігій, давніх цивілізацій, давньогрецька вирізняється політеїзмом з певною ієрархією антропоморфних богів та багатою міфологією.
Давньогрецька міфологія була основою розвитку однієї з найдавніших цивілізацій світу — Стародавньої Греції, колиски сучасної цивілізації[1][2][3]. Розглядаючи богів, божеств та героїв давньогрецьких міфів, можна побачити розвиток сучасного суспільство|суспільства: як воно змінювало своє ставлення до сил природи, до суспільного та індивідуального. Завдяки давньогрецьким міфам можна судити про те, як зароджувались основи теології та космології. Зрештою, надзвичайна цінність феномену давньогрецької міфології полягає в тому, що вона підштовхнула людей до необхідності інтелектуального розвитку, до появи багатьох наук, зокрема логіки, математики, риторики.
Вступ
Слайд 5Характерними особливостями давньогрецької міфології були уособлення та наділення душею явищ природи —
Характерними особливостями давньогрецької міфології були уособлення та наділення душею явищ природи —
Давньогрецька міфологія з її дитячою наївністю сприймання дійсності, з яскравою образністю й художністю відіграла чималу роль у розвитку грецької культури і стала передумовою становлення грецького мистецтва. Боги змінювалися так само, як і ті, хто вірив у них. З розвитком грецької цивілізації боги ставали дедалі благороднішими й поважнішими.
Особливою шаною в греків стародавньої доби користувалась годувальниця всього — Гея, життєдайна володарка, втілення невичерпної творчої сили Землі, «тієї великої матері, в лоно якої все повертається, щоб знову проростати для нового життя»[4]. Це відбивало і вплив матріархату, і значення хліборобства як основної галузі господарства народу. Пізніше культ Землі ввібрав також шанування Реї, Деметри, Персефони та інших божеств, пов'язаних із хліборобством.
Особливості формування
Слайд 6Боги уявлялися грекам за тією чи іншою працею: Гермес і Пан пильнували
Боги уявлялися грекам за тією чи іншою працею: Гермес і Пан пильнували
Спочатку не існувало ієрархії серед богів. У тогочасних віруваннях греків збереглися залишки первісних релігій — фетишизму: наприклад, шанування каміння, особливо дельфійського омфала), тотемізму (орел, сова, корова й інші тварини були постійними атрибутами богів, а самі боги нерідко зображувались у вигляді тварин), магія.
В добу панування родової знаті (у Стародавніх Афінах — евпатриди) дрібні місцеві божества були замінені олімпійськими богами. Гомер у VIII столітті до н. е. в своїх поемах «Іліаді» й «Одіссеї» та Гесіод у VII столітті до н. е. у «Теогонії», тобто «Родоводі богів», усталили типові образи богів. Гомерові боги — просто безсмертні люди, наділені неземною вродою і силою. Кожен з них має своє ім'я і риси, властиві тільки йому. Ці боги — Посейдон, Аїд, Гера, Деметра, Гестія, Афіна, Афродіта, Аполлон, Артеміда, Гефест, Арес та інші — розглядалися вже як якась родина чи держава, що має свого верховного главу — «батька людей і богів».
Слайд 7В добу панування родової знаті (у Стародавніх Афінах — евпатриди) дрібні місцеві
В добу панування родової знаті (у Стародавніх Афінах — евпатриди) дрібні місцеві
Зевс втілював у релігійній формі риси патріархального владики. Він панував над небом, землею, морем і пеклом. Отже, з'явилась ієрархія богів, яка відбивала зміцнілу ієрархію класового суспільства. Зображені в «Іліаді» та «Одіссеї» палац Зевса на Олімпі із золотими стінами та підлогами, розкішні вбрання богинь, а також постійні чвари, розбрат та інтриги між богами стали своєрідним віддзеркаленням життя грецької родової аристократії. Гомер назавжди закріпив антропоморфічний характер грецької релігії. Гесіод тільки чіткіше виклав її.
Слайд 8Перемога олімпійців ніколи не була повною. Нерідко найпалкіше вірили в тих богів,
Перемога олімпійців ніколи не була повною. Нерідко найпалкіше вірили в тих богів,
Слайд 9Виникнення міст-держав (полісів) і подальший розвиток рабовласницького суспільства змінили характер грецької релігії.
Виникнення міст-держав (полісів) і подальший розвиток рабовласницького суспільства змінили характер грецької релігії.
Не завжди і не з найдавніших часів храм був місцем поклоніння богам. Їм поклонялися в горах, у гаях, у гротах, біля джерел. З часом таке особливо шановане місце ставало священним і там будували храм. Розквіт храмового будівництва в Афінах припадає на V — IV ст. до н. е. — так зване, золота доба Перикла. Відправляння культу в цілому перебувало під контролем держави. Жрецьких корпорацій у грецьких державах, як правило, не було. Вибрані жеребкуванням службові особи виконували також обов'язки жреців.
Грецький жрець не вчився спеціально і нічим не відрізнявся від решти громадян. Службу божу правили і чоловіки, і жінки. Охорона храму вважалася державним обов'язком жреця. Оскільки не було ані догматів, ані віровчення, жерці не повчали віруючих. Вони тільки виконували обряди. У деяких культах посада жерця була спадковою.
Слайд 10У визнанні загальногрецьких богів та пов'язаних з ними святинь частково відбивалось усвідомлення
У визнанні загальногрецьких богів та пов'язаних з ними святинь частково відбивалось усвідомлення
Поряд із культами, призначеними для всього населення, у Греції рано виникли таємні релігійні товариства й культи, до участі в яких допускалися втаємничені (місти). Найвідомішими були обряди на честь Деметри — Елевсінські містерії — та на честь Діоніса — Діонісії. Утаємниченим в Елевсінські містерії обіцяли раювання після смерті. Стародавні вірили, що учасник Діонісій приєднувався до божества за допомогою з'їденого сирого м'яса тварини, яку роздирали живцем.
Таємні культи в пізньоантичний період певною мірою були виявом незадоволення умовами життя і охоплювали чималу частину нижчих верств давньогрецького суспільства. Греки, як і всі політеїсти, відзначалися широкою віротерпимістю і великою шаною до чужих богів. Напевне, вони вважали, що богів ніколи не буває забагато і що за межами країни завжди може знайтись якийсь бог, котрого варто прихилити на свій бік.
Слайд 11В елліністичну добу після завоювань Александра Македонського особливо греків приваблював Єгипет, саме
В елліністичну добу після завоювань Александра Македонського особливо греків приваблював Єгипет, саме
Неоплатонізм був останньою спробою зберегти й оживити стару грецьку релігію, але він не мав успіху, бо єдиною релігією, яка відповідала вимогам часу, стало християнство. Обряди давньогрецької релігії мали великий вплив на розвиток літератури й мистецтва європейських та інших народів.
Слайд 12У період переходу до класового суспільства формуються племінні релігії, головну роль в
У період переходу до класового суспільства формуються племінні релігії, головну роль в
Необхідно зауважити, що жреці монополізували знання, духовну культуру взагалі і використовували її в інтересах своєї касти. Проте завдяки жрецям до нас дійшло чимало давніх історичних пам'яток у формі «священних книг», де відображаються життя та ідеологія минулих епох.
Говорячи про формування релігійних уявлень, релігійної ідеології, варто розглянути питання про міфи (з грецьк. «оповіді»). Це теж фантастичне відображення дійсності в первісній свідомості, втілене в характерній для давнього світу усній народній творчості. Міфи — оповіді, які виникли на ранніх етапах історії, фантастичні образи яких були спробами узагальнити і пояснити різні явища природи і суспільства. В міфах відбилися також моральні погляди і естетичне ставлення людини до дійсності. Оскільки в міфології міститься уявлення про надприродне, вона має в собі елементи релігії. Записаний догматизований міф далі стає складовою частиною «священних книг» національних релігій, які виникають разом з державою.
Особливості формування релігійної ідеології
Слайд 13Афродіта, Ерос та Пан, Національний археологічний музей Афін
Міфологія древніх греків була одним
Афродіта, Ерос та Пан, Національний археологічний музей Афін
Міфологія древніх греків була одним
Еволюція давньогрецької міфології: від хтонічних істот до героїв-напівбогів
Слайд 14Термін «хтонічний» походить від грецького слова «хтон» — «земля». Земля сприймалася древніми
Термін «хтонічний» походить від грецького слова «хтон» — «земля». Земля сприймалася древніми
Крім богів існували ще й демони. Це невизначені і страшні сили, що не мають ніякого вигляду, але володіють жахливою могутністю. Демони з'являються невідомо відкіля, втручаються в життя людей, причому звичайно найбільш катастрофічним і жорстоким образом, і зникають. З образами демонів були зв'язані і представлення про чудовиськ, яких на цьому етапі розвитку грецької релігії, імовірно, теж сприймали як істот, що володіють божественною силою.
Перший період - хтонічні божества
Слайд 15У подібних уявленнях про богів і в особливому шануванні Землі як Великої
У подібних уявленнях про богів і в особливому шануванні Землі як Великої
Проте одне поєднувало всі ці погляди — уяву про байдужість богів, про їхню глибоку відчуженість. Вони сприймалися як істоти могутні, але більш небезпечні, ніж благодійні, від яких потрібно скоріше відкуповуватися, чим намагатися здобути їхню прихильність. Таким з'являється, наприклад, бог Пан, що, на відміну від Тифона чи гекатонхейрів, у більш пізній міфології не перетворився в остаточного монстра, а залишився богом, заступником лісів і полів. Він пов'язаний з дикою природою, а не з людським суспільством, і, незважаючи на свою схильність до веселощів, може наводити на людей безпричинний страх. Козлоногий, бородатий і рогатий, він з'являється людям у полуденну годину, коли усі завмирають від спеки, у годину, що вважалася не менш небезпечною, чим північ. Він може бути і добрим, і справедливим, але все-таки краще не зустрічатися з богом Паном, що зберіг напівзвіриний вигляд і вдачу первісних породжень Матері-Землі — Матір Део.
Слайд 17Розпад матріархату, перехід до патріархату, виникнення перших держав ахейців — усе це
Розпад матріархату, перехід до патріархату, виникнення перших держав ахейців — усе це
Невипадково найдавніші міфи олімпійського циклу починаються з винищування істот, яким, імовірно, у попередній період поклонялися як богам. Бог Аполлон убиває Піфійського дракона і гігантів, люди-напівбоги, сини богів знищують інших чудовиськ: Медузу, Химеру, Лернейську Гідру. І остаточну перемогу над древніми богами тріумфує Зевс, цар богів Космосу. Олімпійська міфологія – це вже загально грецька міфологія періоду патріархату. Дослідники зазначили цікавий момент: імена місцевих богів чи місця їх шанування ставали епітетами загальних богів.
Другий період - олімпійська міфологія
Слайд 18Олімпійський пантеон очолює “отець всіх богів і людей “ Зевс. Він живе
Олімпійський пантеон очолює “отець всіх богів і людей “ Зевс. Він живе
Слайд 19потребує творця (ця ідея потім була сформульована в давньогрецькій філософії). Олімпійські боги
потребує творця (ця ідея потім була сформульована в давньогрецькій філософії). Олімпійські боги
Слайд 39Поруч з олімпійським пантеоном богів виникає значна кількість міфічних героїв, які приборкують
Поруч з олімпійським пантеоном богів виникає значна кількість міфічних героїв, які приборкують
Згодом антропоморфні грецькі боги все більше і більше набирають значення уособлення абстрактних сил природи і суспільства.
В елліністичній літературі, а потім і в римському епосі міфологія, крім релігійного, набирає також літературного і мистецького значення, вона дає матеріал мистецтві для алегорій і характерів.
Але головним для стародавньогрецької міфології є її релігієутворююча функціональність – вона стає основою для формування уявлень, обумовлює фетишизм і магію стародавньогрецької релігії.
Третій період - антропоморфізм в стародавньогрецькій міфології
Слайд 40Прометея пророкування власної долі, то упокорюватися з іспитами і мученнями, через які
Прометея пророкування власної долі, то упокорюватися з іспитами і мученнями, через які
Та й боги тепер уже не настільки милостиво налаштовані до людей. Покарання тих, хто порушив їхню волю, жахливі і невиправдано жорстокі: Тантал вічно мучиться від голоду і спраги, Сізіф зобов'язаний постійно піднімати на пекельну гору важкий камінь, Іксіон прикутий до вогненного колеса.
У пізньому грецькому суспільстві релігія поступово занепадала, вироджуючись у просте виконання обрядів, а міфологія ставала просто скарбницею образів і сюжетів для авторів поем і трагедій. Деякі філософи навіть заперечували головну роль богів у створенні світу, представляючи цей космічний акт як злиття чи першоелементів стихій. У такому виді грецька релігія проіснувала до початку походів Александра Македонського, коли в елліністичних імперіях вона вступила в багатогранну і взаємозбагачувальну взаємодію з віросповіданнями Стародавньої Азії.
Слайд 41Становлення і розвиток держави, ускладнення суспільства і суспільних відносин, збагачення уявлень про
Становлення і розвиток держави, ускладнення суспільства і суспільних відносин, збагачення уявлень про
Слайд 43Отже, міфологія Стародавньої Греції посіла почесне місце в світі. Протягом свого розвитку
Отже, міфологія Стародавньої Греції посіла почесне місце в світі. Протягом свого розвитку
Висновок
Слайд 45Список використаної літератури:
Антична література, поезія та філософія [http://lib.ru/POEEAST/]
В. І. Лубський “Релігієзнавство”.
Єршиев “Релігієзнавство”.
Замаровский
Список використаної літератури:
Антична література, поезія та філософія [http://lib.ru/POEEAST/]
В. І. Лубський “Релігієзнавство”.
Єршиев “Релігієзнавство”.
Замаровский
Кун М. А. Легенди і міфи Стародавньої Греції. — Тернопіль: АТ
«Тарнекс», 1993. — С. 31.
«Падение Перуна».
Словник античної міфології — К.: Наукова думка, 1985. — 236 сторінок.
Токарев “Ранние формы религии”.А. Кузьмин
Тронський «Історія античної літератури» [http://www.centant.pu.ru/sno/lib/tron/index.htm]
Учебник для вузов “История философии”.
Слайд 46Примітки:
Лейст О. История политических и правовых учений. Гл. 13.
Реале Дж., Антисери Д.
Примітки:
Лейст О. История политических и правовых учений. Гл. 13.
Реале Дж., Антисери Д.
Ancient Greek Theater Discovered - Discovery Channel
Есхіл, Хоефори
Слайд 47ІСТОРІЇ СУЧАСНОЇ ГРЕЦІЇ
Греція вважається колискою західної цивілізації. Близько 3 тисяч років до
ІСТОРІЇ СУЧАСНОЇ ГРЕЦІЇ
Греція вважається колискою західної цивілізації. Близько 3 тисяч років до
Слайд 48Світогляд
релігійний
філософський
науковий
міфологічний
Світогляд
релігійний
філософський
науковий
міфологічний