Світоглядна культура і соціально-відповідальні погляди М.І. Туган-Барановського

Содержание

Слайд 2

«Завдяки генію М.І. Туган-Барановського економічна наука в Росії була піднята на європейський

«Завдяки генію М.І. Туган-Барановського економічна наука в Росії була піднята на європейський рівень» (М.Д. Кондратьєв)
рівень»  

(М.Д. Кондратьєв)

Слайд 3

«М.І. Туган-Барановський - найбільш видатний російський економіст»  

(Й. А. Шумпетер)

«М.І. Туган-Барановський - найбільш видатний російський економіст» (Й. А. Шумпетер)

Слайд 4

«Я відчув глибоку симпатію до школи вчених, серед яких Туган-Барановський був першим

«Я відчув глибоку симпатію до школи вчених, серед яких Туган-Барановський був першим
і найбільш оригінальним, особливо завдяки формі, в яку він сам огорнув свою теорію»  

(Д. М. Кейнс)

Слайд 5

«Периодические промышленные кризисы» (1894)

М.І. Туган-Барановський
– фундатор теорії криз
та економічної
кон’юнктури:

«Периодические промышленные кризисы» (1894) М.І. Туган-Барановський – фундатор теорії криз та економічної
вперше у
світі розробив вчення
про закономірність
циклічності економічної динаміки

Слайд 6

«Социальные основы кооперации» (1916)

М.І. Туган-Барановський
– родоначальник
сучасної теорії
кооперації –
типи

«Социальные основы кооперации» (1916) М.І. Туган-Барановський – родоначальник сучасної теорії кооперації –
кооперативів:
споживчі, виробничі, кредитні

Слайд 7

Цитування праць М.І. Туган-Барановського (пошукова платформа Google Академія, 2011-2015 рр)

Цитування праць М.І. Туган-Барановського (пошукова платформа Google Академія, 2011-2015 рр)

Слайд 8

Наукова проблематика М.І. Туган-Барановського

– історія політекономії
– теорія паперових грошей
– теорія вартості і

Наукова проблематика М.І. Туган-Барановського – історія політекономії – теорія паперових грошей –
цінності
– виробництво і розподіл благ
– устрій майбутнього суспільства
– етичний соціалізм
– морально-етичні фактори в економіці

Слайд 9

СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

 Економічна
Соціальна Екологічна

СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ Економічна Соціальна Екологічна

Слайд 10

ІНСТИТУЦІЙНІ ФОРМИ
СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

виробництво якісної продукції та послуг,
соціальні комунікації,
благодійність, філантропія,
розвиток та підтримка громад,
волонтерська

ІНСТИТУЦІЙНІ ФОРМИ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ виробництво якісної продукції та послуг, соціальні комунікації, благодійність,
діяльність в інтересах суспільства,
створення безпечних і привабливих умов праці,
захист соціальних і трудових прав людини,
дотримання вимог законодавства,
впровадження програм професійного розвитку персоналу,
захист прав споживачів,
захист навколишнього середовища і т.д.

Слайд 11

2 періоди у наукових пошуках М.І. Туган-Барановського

– І період – 1890-1898 рр

2 періоди у наукових пошуках М.І. Туган-Барановського – І період – 1890-1898

«марксистський»
(«Учение о предельной
полезности» (1890)
– ІІ період – з 1898 р –
критика вчення Маркса

Слайд 12

І період (1890-1898 рр)

М.І. Туган-Барановський:
«Невже Ви вважаєте,
що через 30

І період (1890-1898 рр) М.І. Туган-Барановський: «Невже Ви вважаєте, що через 30
років у Європі
буде існувати приватна
власність? Звісно, ні.
Пролетаріат все це зміте!»
(А.Тиркова-Вільямс:
«На шляху до свободи»)

Слайд 13

ІІ період (з 1898 р)

«Русская фабрика в
прошлом и настоящем»
(1898)
Пошук

ІІ період (з 1898 р) «Русская фабрика в прошлом и настоящем» (1898)
досконалої моделі суспільного устрою
Проблеми досягнення соціального ідеалу

Слайд 14

ІІ період (з 1898 р)

М.І. Туган-Барановський:
«Марксизм відкидає
необхідність етичного
виправдання соціалізму.

ІІ період (з 1898 р) М.І. Туган-Барановський: «Марксизм відкидає необхідність етичного виправдання

Ставить на місце моралі класовий інтерес…» (1909)
(Д.М. Туган-Барановський:
«Біографічний нарис»)

Слайд 15

«Русская фабрика в прошлом и настоящем» (1898)

Заробітна плата робочих
Дитяча праця
Тривалість робочого дня
Умови

«Русская фабрика в прошлом и настоящем» (1898) Заробітна плата робочих Дитяча праця
й охорона праці
Ефективність найманої праці

Слайд 16

«Основы политической экономии» (1909)

М. І. Туган-Барановський
звернув увагу на
необхідність саме
соціальної,

«Основы политической экономии» (1909) М. І. Туган-Барановський звернув увагу на необхідність саме
а не політичної спрямованості економічного розвитку шляхом посилення соціальної політики через гармонізацію диференційованих страт суспільства

Слайд 17

«Основы политической экономии» (1909)

Проблема розробки
методології наукового
пізнання в соціальній
сфері.
Ідеал розвитку

«Основы политической экономии» (1909) Проблема розробки методології наукового пізнання в соціальній сфері.
економічної теорії
М. І. Туган-Барановський вбачав у гармонійному з'єднанні «соціальної практики із соціальною теорією»

Слайд 18

«Основы политической экономии» (1909)

М. І. Туган-Барановський
пропонує побудувати
систему етичної
політичної економії,

«Основы политической экономии» (1909) М. І. Туган-Барановський пропонує побудувати систему етичної політичної

взявши за основу
ідею верховної цінності
людської особистості

Слайд 19

«К лучшему будущему» (1912)

Вчений звернув увагу
на успішний розвиток
різних форм кооперації

«К лучшему будущему» (1912) Вчений звернув увагу на успішний розвиток різних форм
в
Скандинавії (у Швеції), яке забезпечило високий рівень зайнятості, соціальної та господарської взаємодопомоги населення - «загальнонаціональної економічної солідарності»

Слайд 20

«К лучшему будущему» (1912)
«Якщо ідеал можна
порівняти із зіркою, то наука відіграє

«К лучшему будущему» (1912) «Якщо ідеал можна порівняти із зіркою, то наука
роль ліхтаря...
І ідеал, і наука в рівній мірі необхідні для життя.
Ідеал дає нам верховні цілі нашої діяльності; наука вказує засоби для здійснення цих цілей»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 21

«Социальные основы кооперации» (1916)

«З погляду сучасного
соціального світогляду,
який визнав людську
особистість

«Социальные основы кооперации» (1916) «З погляду сучасного соціального світогляду, який визнав людську
найвищою
цінністю світу, абсолютною метою в собі, тільки свобода особистості і може бути визнана вищим соціальним ідеалом.
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 22

«Социальные основы кооперации» (1916)

«Існує тільки одне природне
право людської особистості…-
право кожної

«Социальные основы кооперации» (1916) «Існує тільки одне природне право людської особистості…- право
людини на
свободу, незалежність
від волі іншої людини.
Всі інші права … суть наслідок основного і єдиного, первісного природного права»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 23

«Социальные основы кооперации» (1916)

«Соціальний ідеал
вимагає цілком вільного
суспільства. Але…
цілком вільне

«Социальные основы кооперации» (1916) «Соціальний ідеал вимагає цілком вільного суспільства. Але… цілком
суспільство
не є суспільство, позбавлене організації…»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 24

«Социальные основы кооперации» (1916)

«Ідеал кооперації,
як і сучасного соціалізму,
є позакласовий ідеал,

«Социальные основы кооперации» (1916) «Ідеал кооперації, як і сучасного соціалізму, є позакласовий

суспільство, яке не знає соціальної експлуатації»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 25

«Социальные основы кооперации» (1916)

«Соціальний компроміс,
як би він не був
необхідний і

«Социальные основы кооперации» (1916) «Соціальний компроміс, як би він не був необхідний
практично
доцільний, ніколи не
стане ідеалом. Навпаки, ідеал завжди є сам по собі чимось вартим поза і вище всіляких компромісів»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 26

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Сучасне суспільство ні
найменшим чином не
грунтується на

«Социализм как положительное учение» (1917) «Сучасне суспільство ні найменшим чином не грунтується
суспільному
договорі. Окрема людська
особистість повинна
прийняти лад того суспільства, в якому випадковістю народження вона примушена жити...»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 27

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Робітник не самоціль, а
засіб - така основна

«Социализм как положительное учение» (1917) «Робітник не самоціль, а засіб - така
точка
зору капіталізму. Навпаки,
при пануванні соціалізму
працююча людина стає
самоціллю. Інтереси працюючої людини набувають вирішального характеру при побудові системи суспільного господарства»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 28

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Необхідно визнати ідею
рівноцінності людської
особистості основною
етичною

«Социализм как положительное учение» (1917) «Необхідно визнати ідею рівноцінності людської особистості основною
ідеєю сучасного соціалізму...»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 29

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Соціальним ідеалом є не
соціальна рівність, а
соціальна

«Социализм как положительное учение» (1917) «Соціальним ідеалом є не соціальна рівність, а
свобода.
Суспільство абсолютно
вільних людей - кінцева
мета суспільного прогресу. З погляду цього соціального ідеалу і повинні оцінюватись різні типи… суспільства»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 30

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Щоб запобігти придушення особистості суспільством, в соціалістичній державі

«Социализм как положительное учение» (1917) «Щоб запобігти придушення особистості суспільством, в соціалістичній

вкрай важливо залишити
відкритим шлях до…
вільних господарських організацій. Такими вільними організаціями в …суспільстві є трудові кооперативи різних типів»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 31

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Але…соціалістична
держава не усуне одноосібне виробництво. Навпаки,
соціалізм

«Социализм как положительное учение» (1917) «Але…соціалістична держава не усуне одноосібне виробництво. Навпаки,
повинен надати
кожному повну свободу
працювати одноосібно або в загальній групі, … за умови, щоб не відбувалося непродуктивної розтрати суспільних засобів виробництва»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 32

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Одним з основних завдань соціалізму буде скорочення тривалості

«Социализм как положительное учение» (1917) «Одним з основних завдань соціалізму буде скорочення
робочого дня і
збільшення привабливості
праці… Соціалізм повинен докорінно змінити суб'єктивну забарвлення господарського праці - внести в нього елементи задоволення і навіть насолоди»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 33

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Соціалізм зробить освіту
в рівній мірі доступним всім,
і

«Социализм как положительное учение» (1917) «Соціалізм зробить освіту в рівній мірі доступним
цим самим у багато разів
помножить число людей,
що застосовують на користь суспільства свої таланти»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 34

«Социализм как положительное учение» (1917)

«Інтерес до пізнання
та естетичної діяльності,
моральному та

«Социализм как положительное учение» (1917) «Інтерес до пізнання та естетичної діяльності, моральному
релігійному піднесенню людства зросте в надзвичайних розмірах і
заповнить собою все життя людей, що піднімуться над рівнем посередності»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 35

Наукове прогнозування М.І. Туган-Барановського

М.Д. Кондратьєв (1923):
прогнози М.І. були
«дивні і

Наукове прогнозування М.І. Туган-Барановського М.Д. Кондратьєв (1923): прогнози М.І. були «дивні і
своєрідні»
М.І. Туган-Барановський (1899-1902): криза у російській промисловості та початок І світової війни

Слайд 36

Наукове прогнозування М.І. Туган-Барановського

«У непідготовленому
соціальному середовищі
соціалізм, замість того щоб
стати

Наукове прогнозування М.І. Туган-Барановського «У непідготовленому соціальному середовищі соціалізм, замість того щоб
цариною свободи та загального добробуту, має стати цариною рабства та загальних злиднів»
(М.І. Туган-Барановський)

Слайд 37

Яким чином М.І. Туган-Барановський став економістом ?
«Читайте його твори…Ви побачите душу, незатьмарену скептицизмом,

Яким чином М.І. Туган-Барановський став економістом ? «Читайте його твори…Ви побачите душу,
приємлющу життя… та переповнену незламною вірою у силу і торжество добра»
(Д.М. Овсянико-Куліковський)

Слайд 38

М.І. ТУГАН-БАРАНОВСЬКИЙ

100 ВЕЛИКИХ УКРАЇНЦІВ
ПРОВІДНИКИ ДУХОВНОСТІ В УКРАЇНІ

М.І. ТУГАН-БАРАНОВСЬКИЙ 100 ВЕЛИКИХ УКРАЇНЦІВ ПРОВІДНИКИ ДУХОВНОСТІ В УКРАЇНІ