- Главная
- Литература
- М.В.Гоголь Шинель
Содержание
- 2. Поети з'являються не звідкись з-за моря, а виходять зі свого народу
- 3. Історія написання повісті Повість «Шинель», що увійшла до циклу «Петербурзьких повістей», спочатку мала гумористичний характер, адже
- 4. Жанр Жанр «Шинелі» визначають як повість, але не стільки за обсяг (твір не перевищує двадцяти сторінок),
- 5. Тема та проблеми, порушені в повісті «Шинель» Темою повісті «Шинель» стала реалістично-фантастична історія дрібного петербурзького чиновника,
- 6. Ідея повісті Ключ до розуміння ідеї повісті слід шукати у словах самого М. В. Гоголя: «Навіщо
- 7. «Шинель»
- 8. Плани повісті Повість «Шинель» має кілька планів — побутовий, психологічний та філософський. Письменник зображує життя, побут
- 9. Образ столиці Столиця Петербург постає в повісті як чужий і ворожий для людини простір. Тисячі чиновників
- 10. Образ столиці
- 11. Образ Башмачкіна Нам, звісно, смішна обмеженість Акакія Акакійовича, але ми водночас бачимо його незлобливість, бачимо, що
- 12. Образ Башмачкіна
- 13. Образ Башмачкіна Необхідність придбати нову шинель ніби переродила чоловіка — «він живився духовно, носячи в думках
- 14. Башмачкін і кравець Петрович Стара шинель Башмачкіна служила предметом насмішок чиновників. «Від неї навіть відібрали благородне
- 15. Башмачкін і кравець Петрович Образ Петровича пов’язаний з позитивними змінами в житті Акакія Акакійовича Петрович -
- 16. Башмачкін і кравець Петрович
- 17. Образ Башмачкіна
- 19. Акакій Акакійович і «значна особа»
- 20. Акакій Акакійович і «значна особа»
- 21. Образ Башмачкіна Кричуща несправедливість — пограбування, абсолютна байдужість чиновників щодо виконання своїх обов’язків — пошуку злочинців,
- 22. Трактування фіналу Трохи дивним здається фантастичний фінал у такому реалістичному творі. В абсурдному світі – світі,
- 23. Башмачкін як тип «маленької людини» «Маленька людина» в літературі - визначення досить різнорідних героїв, що об'єднуються
- 25. Скачать презентацию
Слайд 2 Поети з'являються не звідкись з-за моря, а виходять зі свого народу
Поети з'являються не звідкись з-за моря, а виходять зі свого народу
Слайд 3Історія написання повісті
Повість «Шинель», що увійшла до циклу «Петербурзьких повістей», спочатку
Історія написання повісті
Повість «Шинель», що увійшла до циклу «Петербурзьких повістей», спочатку
П. В. Анненкова, «дослухався до зауважень, описів, анекдотів... і, траплялось, користувався ними».
Якось письменник почув історію про бідного чиновника, що дуже любив полювання. Ціною жорсткої економії й виснажливої праці він зібрав гроші та придбав дорогу рушницю. Але першого ж дня, коли він на човні вирушив Фінською затокою, рушниця упала в воду. Утрата так засмутила чиновника, що він захворів і був на межі життя й смерті. Товариші, дізнавшись про цю пригоду, зібрали гроші й купили йому таку саму рушницю. Із цієї історії виник задум написати повість, у якій би розповідалось про бідного чиновника, що виплекав собі мрію, а потім утратив бажане.
Перша редакція повісті (1839) мала назву «Повість про чиновника, який краде шинелі». У цій редакції головний герой Тишкевич ще не мав імені. Пізніше прізвище було змінене на «Башмакевич», а потім — на «Башмачкін».
Слайд 4Жанр
Жанр «Шинелі» визначають як повість, але не стільки за обсяг
Жанр
Жанр «Шинелі» визначають як повість, але не стільки за обсяг
Слайд 5Тема та проблеми, порушені в повісті «Шинель»
Темою повісті «Шинель» стала реалістично-фантастична
Тема та проблеми, порушені в повісті «Шинель»
Темою повісті «Шинель» стала реалістично-фантастична
життям без мрій і прагнень, радів своїй роботі переписувача паперів. Коли виникла необхідність придбати нову шинель, йому довелося економити на всьому. Омріяна річ придбана, але її вкрали, і ніхто не допоміг знайти злочинців. Це призвело до смерті героя, а помститися він зміг, лише з’явившись привидом.
У повісті порушено суспільні та проблеми. Образ Акакія Акакійовича розглядають як жертву бюрократичної системи й людської байдужості. Підкреслюючи типовість долі «маленької людини», Гоголь говорить, що не важливо, у якому департаменті це сталося. Після смерті Башмачкіна його місце одразу посів інший чиновник, ніхто не відчув утрати,— логічний ланцюжок замкнувся.
Етичні проблеми письменник прагнув розв’язати, закликаючи до великодушності й справедливості, адже кожна людина має право на повагу. І в слабкому протесті проти жартів та одвертих знущань — «Облиште мене, і навіщо ви мене кривдите?» — звучать інші слова: «Я брат твій».
«Усі ми вийшли з гоголівської «Шинелі»
Ф.М.Достоєвський
Слайд 6Ідея повісті
Ключ до розуміння ідеї повісті слід шукати у словах самого
Ідея повісті
Ключ до розуміння ідеї повісті слід шукати у словах самого
Тож головними думками повісті Гоголя «Шинель» є критика тогочасного суспільства, байдужого до «маленької людини», заклик до милосердя, любові та взаєморозуміння між людьми, утвердження права кожної людини на гідні умови існування та справедливе ставлення до неї.
Слайд 7«Шинель»
«Шинель»
Слайд 8Плани повісті
Повість «Шинель» має кілька планів — побутовий, психологічний та філософський.
Плани повісті
Повість «Шинель» має кілька планів — побутовий, психологічний та філософський.
Письменник зображує життя, побут бідного чиновника, який ледь животіє на свою мізерну зарплатню; дозвілля чиновників — вечірки із шампанським та грою в карти, де Башмачкін почувався зайвим. За п’ятдесят років він практично не нажив майна — жодних речей. Такими убогими були й вулички Петербурга, де мешкав герой.
Пильну увагу Гоголь звертає на психологію героїв, особливо чиновників. Якщо перед ними людина слабка, беззахисна та ще й низького чину, то можна до неї ставитися з неповагою, насмішкою чи навіть презирством: «Сторожі не тільки не вставали з місця, коли він проходив, але навіть і не дивились на нього, немов через приймальню пролетіла звичайна муха».
Кожна людина має право на повагу та співчуття; зло й жорстокість у будь-яких їхніх проявах неприпустимі; людина, прийшовши на землю, виконує своє призначення; необхідно усвідомлювати свої гріхи та прощати інших — ось такими є провідні ідеї гоголівського твору.
Слайд 9Образ столиці
Столиця Петербург постає в повісті як чужий і ворожий для
Образ столиці
Столиця Петербург постає в повісті як чужий і ворожий для
Велике місто байдуже до своїх численних мешканців: «І Петербург залишився без Акакія Акакійовича, наче в ньому його ніколи й не було. Зникла і сховалась істота, ніким не оборонена, нікому не дорога, ні для кого не цікава, що навіть не привернула до себе уваги і природодослідника, який не промине настромити на шпильку звичайну муху і роздивитись її в мікроскоп...»
Слайд 10Образ столиці
Образ столиці
Слайд 11Образ Башмачкіна
Нам, звісно, смішна обмеженість Акакія Акакійовича, але ми водночас бачимо
Образ Башмачкіна
Нам, звісно, смішна обмеженість Акакія Акакійовича, але ми водночас бачимо
Ю. В. Манн
Письменник вдається до прямої авторської характеристики: він змальовує портрет головного героя («низенький на зріст, трохи рябуватий, трохи рудуватий, трохи навіть на вигляд підсліпуватий, з невеличкою лисиною на лобі, зі зморшками по обидва боки щік»), історію його імені (дитину повинні були охрестити Трифилієм, Дулою, Вархасієм, або Павсихахїєм. Тому його ненька обрала для сина батьківське ім’я – Акакій, що означає «непоганий»), ставлення до нього з боку начальства та з боку товаришів по службі («У департаменті не виявляли до нього ніякої пошани. начальники поводилися з ним якось холодно-деспотично. Молоді чиновники підсміювалися й глузували з нього, скільки ставало канцелярської дотепності, розказували тут же при ньому всякі вигадані про нього історії <...> сипали на голову йому папірці, називаючи це снігом. Та ні одним словом не обзивався на це Акакій Акакійович... Мало сказати: він служив ретельно, ні, він служив з любов’ю. Там, у цьому переписуванні, йому ввижався якийсь свій розмаїтий і приємний світ»). Башмачкін — людина невибаглива, яка уміла бути задоволеною своєю долею навіть з мізерної зарплатні й цілковитої неповаги на роботі, на орендованій квартирі та з найдешевшою їжею. Чиновник однієї з найнижчих категорій просуватися по службі не міг через брак освіти, боязкість та невпевненість у собі. Його мова обмежена («Акакій Акакійович висловлювався здебільшого прийменниками, прислівниками, і, нарешті, такими часточками, що зовсім нічого не означають»), він не може виконати навіть найпростішого творчого завдання, яке дає начальник, здатний лише сумлінно переписувати папери.
Слайд 12Образ Башмачкіна
Образ Башмачкіна
Слайд 13Образ Башмачкіна
Необхідність придбати нову шинель ніби переродила чоловіка — «він живився
Образ Башмачкіна
Необхідність придбати нову шинель ніби переродила чоловіка — «він живився
Можливість отримання бажаного породжує в смиренного Башмачкіна непритаманну йому сміливість: «в голові навіть з‘являлися найбільш вільні та сміливі думки: чи не придбати, точно, куницю на комір?» (що було герою не по чину).
Придбання шинелі – найбільша подія, свято, «день найбільш урочистий в житті Акакія Акакійовича». «Світлий гість у вигляді шинелі» оживляє його існування. Порушується звичний порядок життя героя: «Пообідав він весело й після обіду вже нічого не писав, ніяких паперів, а так трохи посибариствував на постелі, поки не стемніло». Вперше за кілька років Акакій Акакійович виходить вечером з дому, в гостях п‘є кілька бокалів шампанського.
Слайд 14Башмачкін і кравець Петрович
Стара шинель Башмачкіна служила предметом насмішок чиновників.
Башмачкін і кравець Петрович
Стара шинель Башмачкіна служила предметом насмішок чиновників.
Слайд 15Башмачкін і кравець Петрович
Образ Петровича пов’язаний з позитивними змінами в
Башмачкін і кравець Петрович
Образ Петровича пов’язаний з позитивними змінами в
З одного боку, Петрович підштовхнув Башмачкіна до позитивних змін в його житті, а з іншого – він ніби лукавий, що спокушає праведника, показує йому інше життя, врешті-решт, призводить до загибелі.
Слайд 16Башмачкін і кравець Петрович
Башмачкін і кравець Петрович
Слайд 17Образ Башмачкіна
Образ Башмачкіна
Слайд 19 Акакій Акакійович і «значна особа»
Акакій Акакійович і «значна особа»
Слайд 20Акакій Акакійович і «значна особа»
Акакій Акакійович і «значна особа»
Слайд 21Образ Башмачкіна
Кричуща несправедливість — пограбування, абсолютна байдужість чиновників щодо виконання своїх
Образ Башмачкіна
Кричуща несправедливість — пограбування, абсолютна байдужість чиновників щодо виконання своїх
Слайд 22Трактування фіналу
Трохи дивним здається фантастичний фінал у такому реалістичному творі. В
Трактування фіналу
Трохи дивним здається фантастичний фінал у такому реалістичному творі. В
Слайд 23Башмачкін як тип «маленької людини»
«Маленька людина» в літературі - визначення досить
Башмачкін як тип «маленької людини»
«Маленька людина» в літературі - визначення досить
...Гоголь хоч і митець чужої мови,
але по духу й природі рідний нам...
Панас Мирний