Поема Сон

Содержание

Слайд 2

Історія написання

Поема «Сон» — перша політично-сатирична поема у творчості поета. У

Історія написання Поема «Сон» — перша політично-сатирична поема у творчості поета. У
цьому творі автор найповніше виразив політичні вимоги покріпаченого селянства. «Сон» — нищівна сатира на деспотичний режим Миколи І. Підзаголовок поеми («Комедія») вказує на його комічно-сатиричний характер.

Слайд 3

«Сон» написаний від першої особи у формі розповіді. Це дало авторові змогу

«Сон» написаний від першої особи у формі розповіді. Це дало авторові змогу
виразити власне ставлення до зображуваних подій. Художній прийом сну, обраний Шевченком, допомагає і розкриттю ідейно-тематичного змісту поеми, і жанровим особливостям, бо життя, змальоване у творі, дійсно нагадує сон, оскільки суперечите усім реаліям. 

Слайд 4

Ідея твору

Образ оповідача в поемі наближений до автора і є виразником

Ідея твору Образ оповідача в поемі наближений до автора і є виразником
його думок, його ставлення до подій, відтворених у поемі. Оповідач ніби пролітає у сні над безмежними просторами України і Росії, де спостерігає страшні картини життя народу, знущання поміщиків, чиновників, царя. Ці картини начебто витвір сонної уяви (таке сниться лише юродивим та п’яницям). Як самостійний персонаж оповідач бере безпосередню участь у всіх подіях, про які розповідає. 

Слайд 5

Образи та характеристика

Композиційно, поема не поділена на розділи, але ми можемо

Образи та характеристика Композиційно, поема не поділена на розділи, але ми можемо
виділити в ній вступ і три частини.  У вступі можна спостерігати роздуми оповідача про суспільні умови, які призводять до розбрату і морального звиродніння. Взагалі вступ має сатиричний характер. У першій частині оповідач прощається з «безталанною вдовою» Україною, яку спочатку змальовано як земний рай, оповитий красою, а потім як пекло, у якому панують жорстокість і деспотизм:
 Латану свитину з каліки знімають,  З шкурою знімають, бо нічим обуть  Княжат недорослих; а он розпинають -  Вдову за подушне, а сина кують,  Єдиного сива, єдину дитину,  Єдину надію! в військо оддають!  Бо його, бач, трохи! а онде під тином  Опухла дитина — голоднее мре,  А мати пшеницю на панщині жне. 

Слайд 6

Головним засобом викриття існуючої дійсності у цій частині твору автор обирає контраст. 
В

Головним засобом викриття існуючої дійсності у цій частині твору автор обирає контраст.
умовно виділеній другій частині поеми герой переноситься до Сибіру, щоб сховатись від пануючого на землі зла, але перед ним відкривається нова картина неволі — життя каторжників. Серед них є і злодії, і борці за свободу, політичні засланці. Тут автор зображує «царя волі». Це збірний образ, позбавлений конкретних рис. «Цар волі» є уособленням служіння народові, віри й героїзму. Оповідач, зливаючись воєдино з автором поеми, наголошує на тому, що традиції декабристів живуть у суспільстві. 

Слайд 7

У третій частині картина каторги змінюється картиною царської столиці. Автор змінює тут

У третій частині картина каторги змінюється картиною царської столиці. Автор змінює тут
і стиль розповіді, і характер героя-оповідача, який перетворюється на простакуватого селянина, що вперше потрапив до столиці. Зміна образу оповідача — це засіб сатиричного зображення для використання зневажливої мови, іронічної розповіді. Характерною деталлю Петербурга є образ земляка з цинковими ґудзиками, який уособлює продажність чиновників. І знову засіб контрасту в показі життя панівного класу (царя та панства) і простого народу підсилює сатиричне зображення панівної верхівки. 

Слайд 8

Нищівна сатира Шевченка досягає найвищого напруження й виразності у викритті коронованих осіб,

Нищівна сатира Шевченка досягає найвищого напруження й виразності у викритті коронованих осіб,
придворних і усіх правлячих кіл. Перед царським палацом і в самому палаці відбувається справжня комедія. При змалюванні образів самодержавної верхівки автор вдається до сатиричного гротеску, а образи царів являють собою гіперболічний шарж: поет порівнює їх із сичами, царицю — із засушеним опеньком, царя — з ведмедем.  Перетворення царя на жалюгідне кошеня викликає іронічну усмішку як оповідача, так і самого Шевченка, які набувають тотожності. І у звертанні до читачів уже автор твору просить вибачення за те, що устами оповідача розповів сон.

Слайд 9

Ілюстрація

Ілюстрація до сатиричної поеми Тараса Шевченка «Сон», виконана відомим українським художником Миколою

Ілюстрація Ілюстрація до сатиричної поеми Тараса Шевченка «Сон», виконана відомим українським художником
Глущенком (1901–1977). Малюнок прикрашає поему, що увійшла до невеличкої збірки Шевченкових творів, виданої у 1939 році.
Имя файла: Поема-Сон.pptx
Количество просмотров: 39
Количество скачиваний: 0