2_фонетика

Содержание

Слайд 2

ПЛАН ЛЕКЦІЇ:

1.Фонетика як наука. Предмет фонетики.
2. Загальна характеристика звукового складу мови:
1)

ПЛАН ЛЕКЦІЇ: 1.Фонетика як наука. Предмет фонетики. 2. Загальна характеристика звукового складу
класифікація голосних звуків;
2) класифікація приголосних.
3. Стилістичні засоби фонетики.

Слайд 3

Фонетика (від гр. phoene "голосовий звук", phoenetikoes "звуковий") — розділ мовознавства, який

Фонетика (від гр. phoene "голосовий звук", phoenetikoes "звуковий") — розділ мовознавства, який вивчає звуки мови.
вивчає звуки мови.

Слайд 4

Мовознавча вікторина

1. З якої кількості звуків складається звукова система української літературної мови?
2.

Мовознавча вікторина 1. З якої кількості звуків складається звукова система української літературної
Скільки голосних звуків в українській літературній мові?
3. На які групи поділяються приголосні звуки за участю голосу й шуму?

Слайд 5

4. Які звуки утворюються за допомогою голосу й шуму?
5. Які приголосні характеризуються

4. Які звуки утворюються за допомогою голосу й шуму? 5. Які приголосні
за глухістю-дзвінкістю?
6. На які групи поділяються приголосні звуки за твердістю-м’якістю?

Слайд 6

1.38 звуків. 2. 6 голосних звуків. 3. Шумні й сонорні. 4. Сонорні. 5. Шумні.

1.38 звуків. 2. 6 голосних звуків. 3. Шумні й сонорні. 4. Сонорні.
6.Тверді і м’які.

Слайд 8

Звукова система української мови нараховує 38 звуків: 6 голосних і 32 приголосні.

Звукова система української мови нараховує 38 звуків: 6 голосних і 32 приголосні.
Поділ звуків на голосні і приголосні – це найбільше протиставлення у системі звуків мови.

Слайд 9

Голосні - це звуки людської мови, основу яких становить голос:
а, о,

Голосні - це звуки людської мови, основу яких становить голос: а, о, у, е, и, і
у, е, и, і

Слайд 10

За місцем творення (береться до уваги рух язика в горизонтальній площині ротової

За місцем творення (береться до уваги рух язика в горизонтальній площині ротової
порожнини) виділяються голосні звуки переднього ряду ([е], [и], [і]) та заднього ([а], [о], [у])

Слайд 11

Залежно від ступеня підняття язика, розрізняють голосні звуки:
низького ([а]),
середнього ([е],

Залежно від ступеня підняття язика, розрізняють голосні звуки: низького ([а]), середнього ([е],
[о]),
високого ([і], ([и]), [у])
ступенів підняття

Слайд 12

За участю губ голосні поділяються на:
- неогублені (нелабіалізовані)
огублені (лабіалізовані).
До огублених належать

За участю губ голосні поділяються на: - неогублені (нелабіалізовані) огублені (лабіалізовані). До
[о],[у],
решта голосних звуків неогублені.

Слайд 13

Приголосні - це звуки людської мови, основу яких становить шум або

Приголосні - це звуки людської мови, основу яких становить шум або шум
шум з більшою чи меншою часткою голосу.

Слайд 14

В основі поділу приголосних на
шумні й сонорні, дзвінкі і глухі
лежить

В основі поділу приголосних на шумні й сонорні, дзвінкі і глухі лежить
участь голосу і шуму при їх творенні.

Слайд 15

Сонорні (від лат. sonorus - звучний) – це приголосні, при творенні яких

Сонорні (від лат. sonorus - звучний) – це приголосні, при творенні яких
голос переважає над шумом. Цих звуків в українській мові 9:
[в], [м], [н], [н'], [л], [л'], [р], [р'], [й].
Решта – шумні, поділяються на дзвінкі, при творенні яких шум переважає над голосом, і глухі, в яких голос взагалі відсутній.

Слайд 17

За ознакою твердості чи м’якості
приголосні розмежовуються на тверді і м’які

За ознакою твердості чи м’якості приголосні розмежовуються на тверді і м’які

Слайд 19

СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ ФОНЕТИКИ:

алітерація,
анафора,
епіфора,
асонанс,
тавтологія,
рима-співзвуччя.

СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ ФОНЕТИКИ: алітерація, анафора, епіфора, асонанс, тавтологія, рима-співзвуччя.

Слайд 20

Алітерація — повторення подібних за звучанням приголосних у віршованому рядку, строфі для

Алітерація — повторення подібних за звучанням приголосних у віршованому рядку, строфі для
підсилення звукової або інтонаційної виразності й музичності.

Слайд 21

Анафора — єдинопочаток, повторення на початку віршових рядків, строф або речень однакових

Анафора — єдинопочаток, повторення на початку віршових рядків, строф або речень однакових
чи співзвучних слів, синтаксичних конструкцій.

Слайд 22

Епіфора —повторення однакових виразів, слів, або звукових сполучень у кінці віршових рядків

Епіфора —повторення однакових виразів, слів, або звукових сполучень у кінці віршових рядків
чи строф, а також прозових уривків з метою посилення виразності поетичної мови, підкреслення чогось.

Слайд 23

Асонанс — повторення однакових голосних звуків у рядку або строфі, що надає

Асонанс — повторення однакових голосних звуків у рядку або строфі, що надає
віршованій мові милозвучності, підсилює її музичність

Слайд 24

Тавтологія — повторення одного й того ж слова, однокореневих чи близьких за

Тавтологія — повторення одного й того ж слова, однокореневих чи близьких за
значенням, щоб з більшою силою виразити щось важливе у висловленій думці.

Слайд 25

Рима-співзвуччя – звуковий повтор у віршах, особливо в кінці рядків, рима допомагає

Рима-співзвуччя – звуковий повтор у віршах, особливо в кінці рядків, рима допомагає
сприйманню твору, надає йому емоційного забарвлення.

Слайд 26

Гігантське місто витискає штанги — гуп-гуп, гуп-гуп…
(Л. Костенко).
2. Колишися, калинонько,

Гігантське місто витискає штанги — гуп-гуп, гуп-гуп… (Л. Костенко). 2. Колишися, калинонько,
колишися, зеленими листочками розпишися (М. Підгірянка).

Дослідження-аналіз

Слайд 27

3. І він іде, і я собі іду. Йдемо удвох під вечір

3. І він іде, і я собі іду. Йдемо удвох під вечір
по стежині. А він мені дудукає: ду-ду! (Л. Костенко).
4.Тихше. Тихше — Хто це дише?.. (О. Олесь).