Содержание
- 2. Проблематика теми: Функції та завдання, взаємодія художника, художнього та технічного редакторів. Прилади і програмні засоби, якими
- 3. Повторити: Види видань за ДСТУ 3017-95 «Видання. Основні види. Терміни і визначення». ДСТУ 29.5-2002 Видання книжкові:
- 4. План теми: Загальні принципи редагування оформлення видання: етапи розробки проекту видання видавничо-редакторський цикл видання формат Adobe
- 5. Предметом курсу є зовнішня форма друкованого видання, її відповідність змісту, призначенню, існуючим нормам, стандартам, законам композиції
- 6. Загальні принципи редагування оформлення видання Редагування у загальному розумінні має різні аспекти, тобто норми, на основі
- 7. Головною метою діяльності будь-якого видавництва є підготовка і випуск друкованої продукції. Основу друкованої продукції складає сукупність
- 8. Видавничою продукцією є сукупність видань, призначених до випуску або випущених видавцем (видавцями). Видавцем є юридична особа,
- 9. 4. Зовнішні ознаки: – обсяг (книги, брошури і листівки); – форма – книжкові, журнальні, аркушеві (газетні,
- 10. – неперіодичні (монографія; автореферат дисертації; препринт; тези доповідей (повідомлень), матеріали наукової конференції (з’їзду, симпозіуму); збірник наукових
- 11. В своїй основі друкована продукція має багато спільних рис, але кожній із них притаманні цілий ряд
- 12. Процес оформлення друкованого видання складається з трьох послідовних етапів. 1. Підготовчий етап, на якому виникає, розвивається
- 13. На другому етапі ставиться завдання гармонійного поєднання зображень, текстів, внутрішнього та зовнішнього оформлення. На цьому етапі
- 14. Етапи розробки проекту видання На кожне видання, яке передається у типографію, складається план-проект оформлення. Цей план
- 15. Видавничо-редакторський цикл видання Авторський оригінал, який поступає у редакцію, повинен пройти кілька етапів у видавництві перед
- 16. Автор обов’язково подає надрукований примірник свого тексту, а також може представити кодований оригінал у вигляді файлів,
- 17. Якщо ж автор подає матеріал, відформатований на власний розсуд, із великою кількістю виділень, різних знаків, позначок,
- 18. Формат Adobe Postscript та Portable Document Format Основою майже всіх сучасних технологій друку є мова Adobe
- 19. PostScript-3 має такі переваги: • поліпшена технологія зображень (Enhanced Image Technology) – автоматичне розпізнавання й оптимізація
- 20. У 1998 році у комерційному і високошвидкісному друці стала застосовуватися технологія Adobe PostScript Extreme. Формат PostScript
- 21. Функціональні обов’язки фахівців, які працюють над оформленням видання Художньо-технічне оформлення – один з головних етапів перетворення
- 22. Співпраця художника та художнього редактора У оформленні видання ключовою фігурою є художній редактор, який запрошує художника.
- 23. Художній редактор замовляє у художника або фотографа: - виконання ілюстрацій для всього твору або певних його
- 24. Завдання художнього та технічного редакторів, їх взаємодія Терміни «художнє редагування», «технічне редагування» виникли у 20-30-ті роки
- 25. Художній редактор розробляє композицію видання. Він своїм власним трактуванням сюжетно-тематичного плану ілюстрування і всім задумом оформлення
- 26. Без знання літературного матеріалу неможлива функціональна повноцінність художнього і технічного редакторів. Тому складення плану художнього оформлення
- 27. Отже, обов’язки художнього редактора полягають у: - керування конструюванням видання, яке здійснюється дизайнером або власноруч; -
- 28. - контролі роботи технічного редактора над оригіналом видання, перевірці відповідності видавничого оригіналу принципам оформлення видання, відображених
- 29. Обов’язки технічного редактора полягають у: - оцінюванні якості підготовки видавничого оригіналу (текстової та зображальної інформації) відповідно
- 30. Майстерність художнього і технічного редакторів полягає ще й у тому, щоб у процесі верстки створити цілісне,
- 31. Питання і завдання: 1. Скільки видів літератури передбачає Держстандарт України? Чому зміст і оформлення видання повинні
- 33. Скачать презентацию
Слайд 2 Проблематика теми:
Функції та завдання, взаємодія художника, художнього та технічного редакторів.
Прилади і
Проблематика теми:
Функції та завдання, взаємодія художника, художнього та технічного редакторів.
Прилади і
Особливості художньо-технічного редагування різних видів видань.
Елементи та засоби оформлення друкованого видання, їх застосування.
Художньо-технічне та поліграфічне оформлення друкованої продукції.
Слайд 3 Повторити:
Види видань за ДСТУ 3017-95 «Видання. Основні види. Терміни і визначення».
ДСТУ 29.5-2002
Повторити:
Види видань за ДСТУ 3017-95 «Видання. Основні види. Терміни і визначення».
ДСТУ 29.5-2002
ДСТУ 29.1-97. Журнали: Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги.
ДСТУ 29.3-2000. Газети: Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги.
Курс «Режисура та архітектоніка видання»: архітектонічні елементи і засоби оформлення.
Курс «Системи обробки знакової і графічної інформації»: формати текстових та графічних файлів.
Слайд 4 План теми:
Загальні принципи редагування оформлення видання:
етапи розробки проекту видання
видавничо-редакторський цикл видання
формат
План теми:
Загальні принципи редагування оформлення видання:
етапи розробки проекту видання
видавничо-редакторський цикл видання
формат
Співпраця художника та художнього редактора.
Завдання художнього та технічного редактора, їх взаємодія.
Художня політика видавництва.
Слайд 5 Предметом курсу є зовнішня форма друкованого видання, її відповідність змісту, призначенню, існуючим
Предметом курсу є зовнішня форма друкованого видання, її відповідність змісту, призначенню, існуючим
Художньо-технічне редагування охоплює всі роботи, пов’язані з переводом змісту інформації в графічну форму з урахуванням нормативних документів: від моменту, коли авторський оригінал поступив у редакцію до рекомендацій поліграфічному підприємству.
Художній редактор розробляє проект оформлення, слідкує за графічно-стильовими елементами видання, а технічний редактор задумане оформлення шляхом умовних знаків і позначень перекладає на мову, зрозумілу робітникам поліграфічного підприємства.
Слайд 6 Загальні принципи редагування оформлення видання
Редагування у загальному розумінні має різні аспекти, тобто
Загальні принципи редагування оформлення видання
Редагування у загальному розумінні має різні аспекти, тобто
В Америці, наприклад, виділяють такі аспекти редагування:
смислове (перегляд тексту щодо ступеня організованості та послідовності);
політичне (слідкування за дотриманням у повідомленні видавничої політики);
профілактичне (виправлення грубих мовних та числових помилок);
мовне (виправлення граматичних, пунктуаційних і синтаксичних помилок);
об’єднувальне (зв’язування посилань і текстів з відповідними формулами, таблицями, примітками, додатками);
форматувальне (установлення підпорядкованості рубрик, шрифтів, оформлення сторінок);
стильове (визначення підпорядкованості для символів, цитат, чисел);
роз’яснювальне (перелік інструкцій для конструктора і художника);
координаційне (редакційна діяльність).
В Європі найчастіше виділяють такі аспекти редагування:
літературне (здійснюють одночасно на основі кількох видів норм: композиційних, інформаційних, лінгвістичних, психолінгвістичних та логічних);
технічне (виконують на основі поліграфічних норм);
політичне (використовують політичні норми);
художнє (здійснюють на основі естетичних норм).
Крім цих, суто видавничих аспектів, виділяють також наукове редагування, коли повідомлення контролюється на основі норм тієї науки, фактичний матеріал якої описують у повідомленні. Науковим редагуванням займаються не редактори, а фахівці з певної галузі науки.
Слайд 7 Головною метою діяльності будь-якого видавництва є підготовка і випуск друкованої продукції. Основу
Головною метою діяльності будь-якого видавництва є підготовка і випуск друкованої продукції. Основу
Друковане видання – документ, який пройшов редакційно-видавниче опрацювання, виготовлений друкуванням, тисненням або іншим способом, містить інформацію, призначену для поширення, і відповідає вимогам Державних стандартів, інших нормативних документів щодо їхнього видавничого оформлення і поліграфічного виконання. Зміст друкованої продукції визначає її зовнішню форму, а сукупність всіх характеристик дає змогу віднести до певного типу. При роботі над оформленням видання найістотнішими ознаками є зміст, цільове і читацьке призначення. В основі оформлення лежить вид літератури. Вміння відрізняти той чи інший тип видавничої продукції є важливим для визначення місця друкованого видання у суспільному житті. Друковані видання називаються також «творами друку», хоча твором друку є будь-який окремий документ, що входить у склад друкованого видання. За знаковою природою твори друку можуть бути текстовими, ізографічними, картографічними, нотними.
Слайд 8 Видавничою продукцією є сукупність видань, призначених до випуску або випущених видавцем (видавцями).
Видавничою продукцією є сукупність видань, призначених до випуску або випущених видавцем (видавцями).
Відповідно до Держстандарту 3017-95 «Видання. Основні види. Терміни та визначення» видання класифікуються за такими ознаками:
1. Призначення:
– соціально-функціональне – офіційні (інформаційні, нормативні), наукові (науково–популярні, науково-виробничі), практичні (виробничо-практичні), навчальні, довідкові, літературно–художні та рекламні;
– читацьке – для широкого кола читачів (масове видання), для дітей та юнацтва, бібліотечні видання, видання для службового користування, бібліофільські видання, видання для сліпих.
2. Інформаційні знаки (текстові, нотні, картографічні і зображальні).
3. Аналітико-синтетичне перероблення інформації (інформаційні, бібліографічні, реферативні, оглядові і дайджести).
Слайд 9 4. Зовнішні ознаки:
– обсяг (книги, брошури і листівки);
– форма – книжкові, журнальні,
4. Зовнішні ознаки:
– обсяг (книги, брошури і листівки);
– форма – книжкові, журнальні,
– структура або спосіб укладання текстів (серіальні, однотомні та багатотомні, зібрання творів та вибрані твори, академічні);
– рівень художнього оформлення і спосіб поліграфічного виконання (мініатюрні, подарункові, факсимільні);
– склад основного тексту (моновидання, збірники);
– кількість (перше видання, стереотипне видання, перевидання: доповнене видання, виправлене видання; перероблене видання, розширене видання).
5. Періодичність:
– періодичні (газети: громадсько-політична, спеціалізована; спеціальний газетний випуск; журнали: громадсько-політичний, науковий, науково-популярний, виробничо-практичний, популярний, літературно-художній, реферативний);
Слайд 10– неперіодичні (монографія; автореферат дисертації; препринт; тези доповідей (повідомлень), матеріали наукової конференції
– неперіодичні (монографія; автореферат дисертації; препринт; тези доповідей (повідомлень), матеріали наукової конференції
Слайд 11 В своїй основі друкована продукція має багато спільних рис, але кожній із
В своїй основі друкована продукція має багато спільних рис, але кожній із
Після того, як авторський оригінал поступив у видавництво, головний редактор, виходячи з фінансових і матеріальних ресурсів (папір, друкарські й палітурні машини), сумісно з дизайнером, художником, художнім та технічним редактором розробляє проект конструкції видання, який охоплює оформлення та структурні особливості внутрішнього та зовнішнього оформлення. Головний редактор керує та координує всі аспекти конструювання видання: передає тим, хто бере участь у створенні друкованого видання основні дані про нього (обсяг, кольоровість, співвідношення тексту й зображень, наявність таблиць, формул, апарату, читацьке призначення, вид літератури тощо). Особливу увагу редактор приділяє співпраці з художником, технічним та художнім редактором, адже конструкція видання та його художнє оформлення утворюють єдине ціле.
Слайд 12 Процес оформлення друкованого видання складається з трьох послідовних етапів.
1. Підготовчий етап, на
Процес оформлення друкованого видання складається з трьох послідовних етапів. 1. Підготовчий етап, на
Слайд 13 На другому етапі ставиться завдання гармонійного поєднання зображень, текстів, внутрішнього та зовнішнього
На другому етапі ставиться завдання гармонійного поєднання зображень, текстів, внутрішнього та зовнішнього
Слайд 14
Етапи розробки проекту видання
На кожне видання, яке передається у типографію, складається
Етапи розробки проекту видання
На кожне видання, яке передається у типографію, складається
Основою для розробки проекту оформлення друкованого видання є:
тип видання (жанр, читацька аудиторія, умови читання, строк користування);
обсяг в авторських аркушах;
склад видання: кількість і види текстів, зображень;
- наклад.
Слайд 15 Видавничо-редакторський цикл видання
Авторський оригінал, який поступає у редакцію, повинен пройти кілька
Видавничо-редакторський цикл видання
Авторський оригінал, який поступає у редакцію, повинен пройти кілька
Видавничий оригінал, який поступає до друку, може бути представлений у вигляді файлів, фотоформ або репродукованого оригінал-макету. Після прийняття авторського оригіналу до друку у видавництві починається робота над ним. Спочатку його приводять у зручну для корегування та редагування форму – друкують та переводять в електронний вигляд у форматі, яким користуються у видавництві. Текстовий файл друкується або в операційному середовищі Windows останньої версії текстового процесора Microsoft Word, або на платформі Apple Macintosh у операційному середовищі MacOS. Причому текст не повинен мати будь-які особливості розміщення та форматування, або це повинно бути ретельно узгоджено з видавництвом. Всі спеціальні символи, математичні знаки, іноземні літери також повинні особливо відмічатися у тексті.
Слайд 16 Автор обов’язково подає надрукований примірник свого тексту, а також може представити кодований
Автор обов’язково подає надрукований примірник свого тексту, а також може представити кодований
Слайд 17 Якщо ж автор подає матеріал, відформатований на власний розсуд, із великою кількістю
Якщо ж автор подає матеріал, відформатований на власний розсуд, із великою кількістю
Слайд 18 Формат Adobe Postscript та Portable Document Format Основою майже всіх сучасних технологій
Формат Adobe Postscript та Portable Document Format Основою майже всіх сучасних технологій
Adobe PostScript є мовою опису сторінки (Page Description Language- PDL), що підтримується фактично всіма пристроями відображення, включаючи лазерні і широкоформатні струминні принтери, комп'ютерні фотонабірні пристрої, а також цифрові пристрої виводу на друкарську форму і на принтер. Незважаючи на те, що це не єдина існуюча мова опису сторінок, Adobe PostScript фактично стала стандартом мови роботи з промисловими пристроями відображення.
Слайд 19PostScript-3 має такі переваги:
• поліпшена технологія зображень (Enhanced Image Technology) –
PostScript-3 має такі переваги: • поліпшена технологія зображень (Enhanced Image Technology) –
Слайд 20 У 1998 році у комерційному і високошвидкісному друці стала застосовуватися технологія Adobe
У 1998 році у комерційному і високошвидкісному друці стала застосовуватися технологія Adobe
Слайд 21Функціональні обов’язки фахівців, які працюють над оформленням видання
Художньо-технічне оформлення – один з
Функціональні обов’язки фахівців, які працюють над оформленням видання Художньо-технічне оформлення – один з
Слайд 22Співпраця художника та художнього редактора
У оформленні видання ключовою фігурою є художній
Співпраця художника та художнього редактора У оформленні видання ключовою фігурою є художній
Слайд 23 Художній редактор замовляє у художника або фотографа:
- виконання ілюстрацій для всього твору
Художній редактор замовляє у художника або фотографа: - виконання ілюстрацій для всього твору
Робота художника друкованого видання істотно відрізняється від роботи художника – творця власних творів мистецтва. Оформлювач друкованого видання повинен у своїй роботі чітко слідкувати за змістом авторського твору, перетворювати слово в образ, що сприймається візуально, при цьому форма ніколи не повинна затуляти або випереджати зміст. Друковане видання, особливо книга, може жити сторіччя, тому завдання художника книги – виражальними засобами підкреслити ключові моменти твору, акцентувати у потрібних місцях, полегшувати сприйняття суцільного тексту. Відомі творці художнього обличчя книги розробили методи та прийоми оформлення, вміле застосування яких завжди дає очікуваний результат.
Слайд 24 Завдання художнього та технічного редакторів, їх взаємодія
Терміни «художнє редагування», «технічне редагування» виникли
Завдання художнього та технічного редакторів, їх взаємодія Терміни «художнє редагування», «технічне редагування» виникли
Слайд 25 Художній редактор розробляє композицію видання. Він своїм власним трактуванням сюжетно-тематичного плану ілюстрування
Художній редактор розробляє композицію видання. Він своїм власним трактуванням сюжетно-тематичного плану ілюстрування
Технічний редактор початку 20 століття повинен був знати літературні роботи, розуміти видання як специфічний предмет, який поєднує авторський твір зі зручною, логічною і красивою друкарською формою, знати засоби і методи роботи з поліграфічною технікою, а також слідкувати за ідейною спрямованістю видань.
Сучасний технічний редактор досконало знає технологічний процес і вимоги до оригіналів, які передаються на поліграфічне підприємство, тому він задає технічні характеристики всіх елементів видання. Йому доводиться працювати композиційно над нескінченною кількістю деталей, встановлювати між ними зв’язки і цим впливати на художній рівень видання. Він може побачити помилку художника або художнього редактора і попередити про них на перших етапах роботи над виданням. Саме технічний редактор має найбільше можливостей створити гармонічну будову відношень тих елементів набору та верстання, які без зображальних елементів спроможні створити красу видання. Особливо важлива роль технічного редактора у виданнях без ілюстрацій зі складною структурою тексту та різноманітною рубрикацією.
Слайд 26 Без знання літературного матеріалу неможлива функціональна повноцінність художнього і технічного редакторів. Тому
Без знання літературного матеріалу неможлива функціональна повноцінність художнього і технічного редакторів. Тому
у точно встановленому форматі
надрукованому певним шрифтом
віддрукованим тим чи іншим способом друку
на папері потрібної якості.
Детальна розробка плану починається з вибору розміру видання (формату) і інших розмірних характеристик, які стосуються задрукованої та незадрукованої частин, розмірів ілюстрацій, кеглю шрифтів для всіх текстових елементів. Особливо важливо вибрати правильний формат для серійних, багатотомних і періодичних видань, оскільки у межах цього формату будуть розташовуватися всі елементи всіх випусків на весь темні життя видання.
Слайд 27 Отже, обов’язки художнього редактора полягають у:
- керування конструюванням видання, яке здійснюється дизайнером
Отже, обов’язки художнього редактора полягають у: - керування конструюванням видання, яке здійснюється дизайнером
Слайд 28 - контролі роботи технічного редактора над оригіналом видання, перевірці відповідності видавничого оригіналу
- контролі роботи технічного редактора над оригіналом видання, перевірці відповідності видавничого оригіналу
Слайд 29Обов’язки технічного редактора полягають у:
- оцінюванні якості підготовки видавничого оригіналу (текстової
Обов’язки технічного редактора полягають у:
- оцінюванні якості підготовки видавничого оригіналу (текстової
- усуненні технічних порушень набору та верстки, які виникли внаслідок редакційної правки; - обробці верстки видання та його зовнішнього оформлення для підписання до друку, оформлення його; при офсетному чи глибокому друці – самостійно або разом із художнім редактором за вимогою - поліграфічного підприємства затверджує монтаж друкарських форм; - розробці системи рубрикації видання із закріпленням параметрів за кожним рівнем заголовків;
- створенні довідково-допоміжного апарату видання (виноски, покажчики, списки літератури або ілюстрацій, примітки, коментарі тощо);
- участі та оцінюванні якості сигнального примірника, утвердження його.
Слайд 30 Майстерність художнього і технічного редакторів полягає ще й у тому, щоб у
Майстерність художнього і технічного редакторів полягає ще й у тому, щоб у
вміло обирати кегль та накреслення шрифтів основного та додаткового тексту;
розумно використовувати різноманітність форматів набору;
домагатися логічного підбору шрифтів для заголовків;
застосовувати таку верстку, щоб обсяг суцільного текстового набору оптично скорочувався, а найважливіше було яскравішим.
Технічний та художній редактори повинні пам’ятати: при виділення головного не можна принижувати другорядне, яке також має значення для розуміння змісту.
Художник-конструктор книги повинен вміти творчо враховувати велику кількість факторів: політичних та освітніх, духовних та матеріальних, соціальних та культурних, які впливають на формування видання. Одночасно він має вміти побудувати ансамбль видання, естетично сформувати його просторово-образну форму.
Слайд 31Питання і завдання:
1. Скільки видів літератури передбачає Держстандарт України? Чому зміст
Питання і завдання:
1. Скільки видів літератури передбачає Держстандарт України? Чому зміст
2. Що таке процес художнього редагування книги? Функції художнього редактора.
3. Розкрити особливості співпраці художника та художнього редактора.
4. Чим відрізняється робота художнього редактора від технічного.
5. Функції і обов’язки технічного редактора.
Завдання (письмове): кожен студент повинен перелічити всі недоліки, які можуть мати надрукований текстовий документ: проміжки, лапки, різні абзаци, різні шрифти, різні кеглі, символ абзацу, оформлення заголовків.
Завдання на самостійну роботу:
1. Проаналізувати літературу з художнього редагування. З’ясувати функції художнього редактора, завдання, які він виконує.
2. Знайти приклади цікаво оформлених книжкових видань. Зробити ксерокопії.
Реферати:
Художня політика видавництва «назва».
Робота з фотомонтажами, акцентуванням у тексті.
Необхідність художнього редагування книги (вид видання).
Модульна система у газеті.