Характеристика передумов

Содержание

Слайд 2

ПЛАН
1.Характеристика передумов виникнення психології. Донауковий етап становлення психології, його загальна характеристика.
2.Науковий

ПЛАН 1.Характеристика передумов виникнення психології. Донауковий етап становлення психології, його загальна характеристика.
етап розвитку психології. Криза психологічної науки на рубежі ХІХ-ХХ ст., її причини та наслідки.
3.Основні напрями психології.
4.Становлення і розвиток вітчизняної психологічної думки.

Слайд 4

Характеристика передумов виникнення психології.
Донауковий етап становлення психології, його загальна характеристика

4 першооснови
світу :

Вогонь,

Характеристика передумов виникнення психології. Донауковий етап становлення психології, його загальна характеристика 4
земля, вода і повітря.

Слайд 5

- Матеріальний носій душі - вогняне „начало”

- Душа існує в природі

- Матеріальний носій душі - вогняне „начало” - Душа існує в природі
всюди, де є тепло і рух

Анімізм
– віра в прихований за видимими речами вплив духів (душ)
як особливих «агентів» чи «примар»,
що залишають людське тіло з останнім подихом (Піфагор) і, будучи безсмертними,
вічно мандрують по тілах тварин і рослин.

Слайд 6

Гілозоїзм:
природа усвідомлювалась як єдине матеріальне ціле, наділене життям.

Геракліт

Космос -
«вічно живий вогонь»,

Гілозоїзм: природа усвідомлювалась як єдине матеріальне ціле, наділене життям. Геракліт Космос -

а душа – його іскорка.

Слайд 7

«Дитина, у якої душа більш «волога», мислить гірше, ніж доросла людина. Так

«Дитина, у якої душа більш «волога», мислить гірше, ніж доросла людина. Так
само «п’яний хитається і не помічає, куди він йде, тому що душа в нього волога».
«Не можна двічі увійти в ту саму річку»(невпинна течія тіл і душ)

Геракліт:

Слайд 8

Лінія Демокрита і Платона

Демокрит

(460 – 370 р.р до н.е.)

Платон

(428 – 348

Лінія Демокрита і Платона Демокрит (460 – 370 р.р до н.е.) Платон
р.р. до н.е.)

Слайд 9

Психіка матеріальна.
Душа складається із атомів, але тонших, ніж ті, що складають фізичні

Психіка матеріальна. Душа складається із атомів, але тонших, ніж ті, що складають
тіла. Сприйняття світу здійснюється через органи чуття. Невидимі зліпки від речей проникають в душу і залишають слід (праця «Великий світобуд»). Після смерті душа розпорошується в повітрі. Тому смертне не тільки тіло, але й душа.

Демокрит:

Слайд 10

Виховання
може дати людині три дарунки: добре мислити, добре говорити, добре робити.
Діти,

Виховання може дати людині три дарунки: добре мислити, добре говорити, добре робити.
які виросли в неуцтві, подібні до танцюючих між мечами, поставлених вверх лезами. Вони гинуть, якщо при стрибку не потрапляють у те єдине місце, де варто поставити ноги.

Демокрит:

Слайд 11

Погляди мали значення і для медицини, і для філософії (вчення про темперамент).
Розглядав

Погляди мали значення і для медицини, і для філософії (вчення про темперамент).
життя як процес, що змінюється.
- Вчення про єдину стихію замінено вченням про чотири рідини (кров, слиз, жовта жовч, чорна жовч) – версія про 4 типи темпераменту: холерик, сангвінік, флегматик, меланхолік (гуморальна теорія).

Гіппократ

(бл.460 до н. е. - бл. 370 до н. е.) 

Слайд 12

Девіз Сократа - «Пізнай самого себе». Це не звернення «усередину» ( поняття про

Девіз Сократа - «Пізнай самого себе». Це не звернення «усередину» ( поняття
свідомість тоді ще не було), а до аналізу вчинків і відносин.

Зміст філософської діяльності Сократа отримав назву
«діалектика»
- перебування істини за місцем бесіди (сократовий метод).

Сократ

 (469 до н. е. (469 до н. е., Афіни - 
399 до н. е., Афіни)

Слайд 13

Платон:

учень Сократа
Вважав, що душа не має нічого спільного з матерією, вона ідеальна.
Пізнання

Платон: учень Сократа Вважав, що душа не має нічого спільного з матерією,
– це спогад, думки про те, що вона бачила в ідейному світі ще до того, як потрапила в тіло людини.

Слайд 14

Платона називають «князем філософії»
Вважав, що душа потрійна:
розум – в голові;
емоції –

Платона називають «князем філософії» Вважав, що душа потрійна: розум – в голові;
в серці;
потяги – в печінці.
Вперше заговорив про пам’ять,
як про самостійний психічний процес (відбиток персня на воску).

Слайд 15

Світ складається з величезної кількості дрібних неподільних частинок – атомів,
які мають різну

Світ складається з величезної кількості дрібних неподільних частинок – атомів, які мають
величину і рухливість.
Найбільш дрібні з них – це матеріальні носії душі.
Атоми душі живуть самостійним життям, можуть проникати в тіло і покидати його.
Душа – не самостійна сутність, а форма, спосіб організації живого тіла.

Учитель юного Олександра Македонського.

Був сином медика. Готувався стати медиком. Навчався в Академії Платона

На околиці Афін створив власну школу, яку назвав Лікеєм
(на сьогодні назва - ліцей)

Слайд 16

К а р т и н а Р а ф а е

К а р т и н а Р а ф а е
л я
«Афінська школа»
(Платон показує на небо,
а Аристотель – на землю).

Слайд 17

Аристотель виділив три види душі:
рослинну (відповідає за харчування);
тваринну (регулює відчуття);
розумну (відповідає за

Аристотель виділив три види душі: рослинну (відповідає за харчування); тваринну (регулює відчуття);
мислення –«верховний розум», душа безсмертна).
Розробив вікову періодизацію
(до 7р.- формування рослинної душі – режим харчування, гігієна, до 14 р., до21 р.).

Слайд 18


На відміну від Платона,
Аристотель підкреслював роль виховання почуттів
(особливо через мистецтво,
зокрема,

На відміну від Платона, Аристотель підкреслював роль виховання почуттів (особливо через мистецтво,
драматичне, явище катарсису)
Катарсис (від давногрецької κάθαρσις - підняття,
очищення, оздоровлення)

трактується як особлива, найвища форма трагізму, коли втілення конфлікту та емоція потрясіння,

що його супроводжує, не пригнічують своєю безвихідністю, а «очищують» і «просвітлюють»

Слайд 19

Психологічні ідеї середньовічної Європи.
Вплив релігії на розвиток психологічного знання
В епоху середньовічної Європи

Психологічні ідеї середньовічної Європи. Вплив релігії на розвиток психологічного знання В епоху
панувала схоластика (від грецького «схоластикос» – шкільний, учений).
Це особливий тип філософствування («шкільна філософія»),
що панувала з ХІ по ХVІ ст.,

Слайд 20

Фома Аквінський
(1225-1274)
автор католицької філософії (психології) – томізму
(у сучасних умовах неотомізму)
як протесту стихійно-матеріалістичним

Фома Аквінський (1225-1274) автор католицької філософії (психології) – томізму (у сучасних умовах
трактуванням Аристотеля, у надрах якої зароджувалася концепція двоїстої істини.

Слайд 21

Філософія середньовіччя тісно перепліталась з теологією
Вчення про душу стало частиною теології і

Філософія середньовіччя тісно перепліталась з теологією Вчення про душу стало частиною теології
перейшло під владу релігії.
До ХVІІ століття було, по суті, накладено заборону на спроби дослідження душі.

Слайд 22

звільнила науку і мистецтво від тиску релігійних уявлень

Нові філософи знову звертаються до

звільнила науку і мистецтво від тиску релігійних уявлень Нові філософи знову звертаються

Аристотеля, який тепер з ідола, скованого
церковними догмами схоластики,
перетворюється на символ вільнодумства.

ЕПОХА ВІДРОДЖЕННЯ

Слайд 23

Леонардо да Вінчі
(1452-1519)
Вища цінність - не божественний розум,
а «божественна наука живопису».

Леонардо да Вінчі (1452-1519) Вища цінність - не божественний розум, а «божественна наука живопису».

Слайд 24

Принципи психологічної думки ХVІІ ст. Рене Декарт: рефлекси і «природа душі».
Починаючи з

Принципи психологічної думки ХVІІ ст. Рене Декарт: рефлекси і «природа душі». Починаючи
ХV ст., формуються передумови становлення психології
як самостійної науки.

СТАНОВЛЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДУМКИ
НОВОГО ЧАСУ

Слайд 25

Галілео Галілей
(1564-1642)
Природа - це система тіл, які рухаються і не володіють

Галілео Галілей (1564-1642) Природа - це система тіл, які рухаються і не
ніякими властивостями, крім геометричних та механічних
(все можна пояснити законами механіки)

Слайд 26

Рене Декарт

(1596 – 1650)

Декарт намітив різні підходи до психіки людини

Рене Декарт (1596 – 1650) Декарт намітив різні підходи до психіки людини
і тварини.
На його думку, тварини душі не мають, їх поведінка строго детермінована (визначена) зовнішніми умовами.

- Людина, за Декартом, на відмінну від тварини, володіє свідомістю, яка нерозривно пов’язана з мисленням.

«Я мислю, отже,
я існую».

- Вважав, що найбільш загальні ідеї є вродженими, хоч і не відкидав шляху отримання знань із зовнішнього світу. Описав зміст понять „свідомість” і „рефлекс”.

Детермінізм – (від лат. „детерміно”– визначаю) – вчення про причинну обумовленість природних, суспільних
і психічних явищ.

Слайд 27

Ж. Ламетрі
(1709-1751)
Основна праця: „Людина-машина”.
Вчення Декарта про механічну детермінованість поширив і на людину.

Ж. Ламетрі (1709-1751) Основна праця: „Людина-машина”. Вчення Декарта про механічну детермінованість поширив і на людину.

Слайд 28

Гофрід-Вільгельм Лейбніц
(1646-1716)
поряд із терміном „свідомість” увів у психологію поняття „підсвідоме”.
Допускав, що

Гофрід-Вільгельм Лейбніц (1646-1716) поряд із терміном „свідомість” увів у психологію поняття „підсвідоме”.
існують безконечно малі перцепції (сприймання), які виникають підсвідомо.
Свідомість виникає тоді, коли ми сприймаємо ті уявлення, які виникли раніше підсвідомо. Це стає можливим завдяки апперцепції, що включає увагу і пам’ять.

Слайд 29

Джон Локк
(1632-1704)
представник сенсуалізму
(філософське вчення, яке вважає єдиним джерелом пізнання відчуття)
Головні праці «Досвіди

Джон Локк (1632-1704) представник сенсуалізму (філософське вчення, яке вважає єдиним джерелом пізнання
про людський розум», «Про правління», «Про виховання».
На його думку, психіка новонародженого – це „чиста” (воскова) дошка – на якій досвід життя пише свій зміст.

Слайд 30

Вирішальна роль виховання у формуванні людини
Обґрунтована у творах
Ж.-Ж. Руссо (1712-1778).
Відомий твір

Вирішальна роль виховання у формуванні людини Обґрунтована у творах Ж.-Ж. Руссо (1712-1778).
«Еміль, або про виховання».

Гельвецій і Дідро розглядали спадковість і середовище
як основні фактори психічного розвитку дитини,
пов’язуючи їх із проблемою здібностей.

ПСИХОЛОГІЧНІ ПОГЛЯДИ ФРАНЦУЗЬКИХ ПРОСВІТНИКІВ.
ПСИХОЛОГІЯ ЗДІБНОСТЕЙ.

Слайд 31

На початку ХІХ століття були розроблені методологічні
передумови виникнення психології як науки.

На початку ХІХ століття були розроблені методологічні передумови виникнення психології як науки.

Природничо-наукові
передумови психології.
Психологія першої половини ХІХ ст.

Перший трактат під назвою „Психологія”
з'явився в 1590 році, тобто за 300 років до
виділення психології в самостійну науку.

Слайд 32

Галузі науки, які підготували ґрунт
для виникнення психології:
Розвиток анатомії і фізіології призводить

Галузі науки, які підготували ґрунт для виникнення психології: Розвиток анатомії і фізіології
до розробки поняття про рефлекторну дугу.
2. Зародження психіатрії - починають збиратись факти про норму і патологію в психіці.
3. Поширення френології (вчення про зв’язок між зовнішньою формою черепа і розумовими та моральними якостями людини. Сутність теорії: здібності залежать від структури мозку і від кількості клітин мозку, а обриси мозку свідчать про рівень розвитку здібностей людини («карта головного мозку»).

Слайд 33

4. Уточнення знань про функції мозку, відкриття чутливих і рухових зон

4. Уточнення знань про функції мозку, відкриття чутливих і рухових зон в
в корі головного мозку.
Брока відкрив моторні центри мозку.
Верніке – чутливі центри мовлення.
Упродовж ХІХ ст. мозок із ”сідалища душі” перетворився в орган, що регулює психічну діяльність.

Слайд 34

5. Накопичення матеріалів про людину
як біологічну істоту (медицина, фізіологія, біологія).
Ч.Дарвін
(1809-1882)
Теорія про

5. Накопичення матеріалів про людину як біологічну істоту (медицина, фізіологія, біологія). Ч.Дарвін
походження людини з тваринного світу.
«Походження видів шляхом природного добору», «Походження людини»,
«Вираження емоцій у тварин і людей».
Имя файла: Характеристика-передумов.pptx
Количество просмотров: 92
Количество скачиваний: 0