5 Хіба ревуть воли

Содержание

Слайд 2

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» - перший «роман з народного життя»,

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» - перший «роман з народного життя»,
у якому, за визначенням Івана Франка, «змальовано майже столітню історію українського села»,
розкрито тогочасну дійсність у всіх її
складностях і суперечностях.

Слайд 3

Минуло кілька місяців потому, як Панас Рудченко переїхав до Полтави (1872)

Минуло кілька місяців потому, як Панас Рудченко переїхав до Полтави (1872) Багато
Багато часу забирала робота, тому він дуже любив службові відрядження, які давали нагоду ознайомитись із навколишньою дійсністю. Якось хлопчик-візник розповів йому жахливу історію про селянина Василя Гнидку, який вирізав сім’ю заможного козака, за що його було засуджено до каторжних робіт.

Слайд 4

Під враженням від
розповіді він пише нарис «Подоріжжя од Полтави до Гадячого» (нарис

Під враженням від розповіді він пише нарис «Подоріжжя од Полтави до Гадячого»
було надруковано у львівському журналі «Правда» в 1874 р.).

Слайд 5

Улітку 1872 року
Панас Мирний
пише першу редакцію повісті «Чіпка»,
деякі зауваження до якої

Улітку 1872 року Панас Мирний пише першу редакцію повісті «Чіпка», деякі зауваження
зробив його брат, відомий літературний критик і публіцист Іван Білик.

Слайд 6

Одержавши рецензію на початку 1873 року, автор виправив деякі суперечності в образі

Одержавши рецензію на початку 1873 року, автор виправив деякі суперечності в образі
головного героя, окреслив нову сюжетну лінію про Грицька та Христю тощо. І відклав роботу на певний час за своїм творчим принципом: «Нехай вилежиться та достигне, як та
овоч на дереві». Коли ж він знову взявся до твору, почав переписувати все заново, розгортаючи повість у багатоплановий соціально-психологічний роман.

Слайд 7

Над четвертою та п’ятою редакціями Панас Мирний працював разом з Іваном
Біликом (четверта

Над четвертою та п’ятою редакціями Панас Мирний працював разом з Іваном Біликом
редакція, написана 1874 року, мала назву «Пропаща сила»,
складалась із чотирьох частин). У 1875 році роман було закінчено під назвою
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?».

Слайд 8

ДВА ХУДОЖНІ ПІДХОДИ

Тому в історії української літератури обох братів Рудченків вважають

ДВА ХУДОЖНІ ПІДХОДИ Тому в історії української літератури обох братів Рудченків вважають
авторами роману.

публіцистичний (Іван Білик надавав перевагу соціальному аспекту)

художній (Панас Мирний)

Слайд 9

Роман було надрукувано за
сприяння Михайла Драгоманова за кордоном – у Женеві в

Роман було надрукувано за сприяння Михайла Драгоманова за кордоном – у Женеві
1880 році на кошти українських громад. Після виходу твір одразу потрапив до переліку книжок, заборонених у Російській імперії. Уперше легально роман було опубліковано в 1903 році в журналі «Киевская старина» під назвою «Пропаща сила», а
в 1905 він вийшов окремим виданням.

Слайд 10

НАРИС – невеликий прозовий художньо-
публіцистичний твір, у якому автор зображує взяті з

НАРИС – невеликий прозовий художньо- публіцистичний твір, у якому автор зображує взяті
життя факти, події, людей.

Слайд 11

ЕПОС – один із трьох родів літератури, в основі якого лежить розповідь

ЕПОС – один із трьох родів літератури, в основі якого лежить розповідь
про події. Зображення в епосі найчастіше ведеться від реального чи умовного оповідача, рідше свідка чи учасника подій. В епічному творі використовують різноманітні засоби викладу: оповідь, діалог, монолог, авторські відступи. У ньому наявне авторське мовлення та мовлення персонажів. Дія може відбуватися в трьох часових площинах: минулому, теперішньому, майбутньому.

Слайд 12

РОМАН – складний за будовою й великий за обсягом епічний прозовий (інколи
віршований)

РОМАН – складний за будовою й великий за обсягом епічний прозовий (інколи
твір, у якому широко охоплені
життєві події певної доби, велика кількість
персонажів.

Слайд 13

Твір «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» –
перший в українській літературі соціально-
психологічний

Твір «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – перший в українській літературі соціально- психологічний роман.
роман.

Слайд 14

РОМАН СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ – жанровий різновид роману, у якому відображено зіткнення внутрішніх прагнень

РОМАН СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ – жанровий різновид роману, у якому відображено зіткнення внутрішніх прагнень
героя із соціальними обставинами, досліджується зв’язок між духовним станом особистості та суспільними умовами, глибоко розкрито психологію персонажів, мотиви їхніх учинків, роздуми, почуття, що свідчать про стан суспільства взагалі та його вплив на внутрішній світ людей.

характерний аналітизм у зображенні як соціальних явищ, так і внутрішнього світу людини; герої постають як соціальні типи, хоч автори досягають неабиякої майстерності у відтворенні їхніх індивідуальних якостей і переживань.

описи приватного життя людини не виключають широких соціальних узагальнень;

розкривається конфлікт між людиною й суспільством, мріями й сподіваннями особистості та дійсністю;

ОЗНАКИ:

Слайд 15

Академік О. Білецький писав, що композиція роману схожа «на будинок з багатьма

Академік О. Білецький писав, що композиція роману схожа «на будинок з багатьма
прибудовами й надбудовами,
зробленими неодночасно та не за строгим планом».

Слайд 16

РОМАН СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ ЧОТИРЬОХ ЧАСТИН
(30 РОЗДІЛІВ).

I. Дитинство і юність Чіпки.

II.

РОМАН СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ ЧОТИРЬОХ ЧАСТИН (30 РОЗДІЛІВ). I. Дитинство і юність Чіпки.
100-річна історія села Піски.

III. Складна доля селянина-бунтаря.

IV. Трагедія Чіпки.

Кожна частина має свій закінчений зміст, внутрішній лад, художню завершеність.

Слайд 17

Паспорт твору

Паспорт твору

Слайд 18

Паспорт твору

Паспорт твору

Слайд 19

Паспорт твору

Паспорт твору

Слайд 20

Паспорт твору

Паспорт твору

Слайд 21

Проблематика твору

проблема «пропащої сили»;

народна мораль;

батьки й діти;

добро й зло;

земля й достаток;

кріпацька неволя;

становище

Проблематика твору проблема «пропащої сили»; народна мораль; батьки й діти; добро й
жінки в сім’ї;

любов і сімейне щастя.

Слайд 22

ОСНОВНІ СЮЖЕТНІ
ЛІНІЇ

I. Життя, боротьба й шукання соціальної справедливості
Чіпки.

II. Життєвий шлях

ОСНОВНІ СЮЖЕТНІ ЛІНІЇ I. Життя, боротьба й шукання соціальної справедливості Чіпки. II.
Максима Ґудзя,
змалювання його морального занепаду.

III. Зображення процесу закріпачення, кріпосницького свавілля, царської реформи й народних рухів проти гноблення на всіх етапах розвитку села Піски.

Події в романі відбуваються не в хронологічній,
а в логічно-психологічній послідовності.

Слайд 23

Основні епізоди твору

1-ША Ч А С Т И Н А.
1. Польова царівна:

Основні епізоди твору 1-ША Ч А С Т И Н А. 1.
зустріч Чіпки з Галею.
2. Двужон: історія Вареника – Притики – Хруща – Хрущова.
3. Дитячі літа: важке дитинство Чіпки.
4. Жив-жив: Чіпка в наймах, потім підпасич із Грицьком у діда Уласа.
5. Тайна-невтайна: Чіпка-вівчар, смерть баби Оришки, розкриття таємниці про батька.
6. Дознався: знайомство з Галею.
7. Хазяїн: зростання Грицька як доброго господаря.

Слайд 24

Основні епізоди твору

4-Т А Ч А С Т И Н А.
23. Невзначай

Основні епізоди твору 4-Т А Ч А С Т И Н А.
свої: нічні збіговиська злодіїв у Максима Ґудзя.
24. Розбишацька дочка: розмова Чіпки з Галею, з якої він дізнається про те, що Максим Ґудзь віддає Галю за москаля Сидора.
25. Козак – не без щастя, дівка – не без долі: Чіпка вмовляє Сидора за гроші відмовитися від Галі, виставляє всій роті могорич і домовляється з Грицьком про сватання Галі.
26. На своїм добрі: сватання Галі, оглядини в Чіпки; вінчання й бучне весілля; переїзд Галі до Чіпки; радісне життя молодих;
дружба Чіпчиної й Грицькової родин; зведення Чіпкою нового будинку; новий промисел Чіпки.
27. Новий вік: пореформене життя; історія життя Шавкуна; вибори Чіпки в земство.

Слайд 25

Основні епізоди твору

4-Т А Ч А С Т И Н А.
28. Старе

Основні епізоди твору 4-Т А Ч А С Т И Н А.
– та поновлене: обрання Чіпки в управу; компромат за колишні злодіяння (у нерозкритій давній судовій справі підозра за крадіжку пшениці в пана Польського й убивство сторожа); відсторонення губернатором від управи «по неблагонадежности»; гнів Чіпки; смерть Максима Ґудзя.
29. Лихо не мовчить: Явдоха Ґудзь у долі Чіпки; сварки Явдохи з матір’ю Чіпки; повернення Чіпки «до старого»; смерть Явдохи.
30. Так оце та правда! Убивство Хоменкової родини («вісім безневинних душ»); смерть Галі; повідомлення Мотрі у волость про скоєний сином злочин; арешт Чіпки; конвой до Сибіру через Піски.

Слайд 26

СУСПІЛЬНІ ЯВИЩА

I. Історія закріпачення.

II. Облаштування земств.

III. Вибори.

IV. Землеустрій.

СУСПІЛЬНІ ЯВИЩА I. Історія закріпачення. II. Облаштування земств. III. Вибори. IV. Землеустрій.

Слайд 27

Чіпка — жертва обставин, страдник,
«пропаща сила», злочинець, убивця,
якому
немає виправдання, чи
морально

Чіпка — жертва обставин, страдник, «пропаща сила», злочинець, убивця, якому немає виправдання,
нестійка людина ?
ВІДПОВІДЬ АРҐУМЕНТУЙТЕ.

Слайд 28

НАРОДЖЕННЯ

ДИТИНСТВО, ЗНУЩАННЯ ДІТЕЙ, БІЙКА Й ЛАЙКА МАТЕРІ

У ДІДА УЛАСА

ВІДМОВА ГРОМАДИ

ГОСПОДАРЮВАННЯ НА СВОЇЙ

НАРОДЖЕННЯ ДИТИНСТВО, ЗНУЩАННЯ ДІТЕЙ, БІЙКА Й ЛАЙКА МАТЕРІ У ДІДА УЛАСА ВІДМОВА
ЗЕМЛІ

ВІДБИРАЮТЬ ЗЕМЛЮ

ПИЯЦТВО

ЛИХІ ТОВАРИШІ

УБИВСТВО СТОРОЖА

КАЯТТЯ

НА СВОЄМУ ГОСПОДАРСТВІ

НІЧНА
КОМПАНІЯ

ЗНАЙОМСТВО З ГАЛЕЮ

ВИБОРИ В ЗЕМСТВО

ВИГАНЯЮТЬ ІЗ ГЛАСНИХ

ПИЯЦТВО,
РОЗБІЙНИЦТВО

УБИВСТВО НА ХУТОРІ

+

-

Слайд 29

Формування Чіпки

«Я, бабусю, добрий,
я злого не робитиму»

Мати – селянка, яка ніколи

Формування Чіпки «Я, бабусю, добрий, я злого не робитиму» Мати – селянка,
не мала власної хати. Єдине багатство – працьовиті руки й чесна душа.

Батько – панський попихач, утікач з панської неволі, москаль.

Добрі наставники Чіпки- бабуся Оришка й дід Улас.

Слайд 30

Чіпка в дитинстві

розумний;

метикуватий;

озлоблений;

нервовий;

готовий до помсти;

виколупує очі намальованому Богові;

ненавидить матір, однолітків, Бородая,

Чіпка в дитинстві розумний; метикуватий; озлоблений; нервовий; готовий до помсти; виколупує очі
панів, які відправили батька в солдати, громаду, яка не погодилася, щоб Чіпка пастушив замість діда Уласа.

Слайд 31

Чіпка в молодості

гордий;

незалежний;

здатен на безкорисливий учинок;

працьовитий;

любить землю;

мріє про краще життя;

палкий погляд,

Чіпка в молодості гордий; незалежний; здатен на безкорисливий учинок; працьовитий; любить землю;
бистрий, як блискавка.

Слайд 32

Мотря

працьовита;

вболіває за сина;

справедлива, хоча необачна;

затуркана;

не має душевного контакту з сином;

зла через

Мотря працьовита; вболіває за сина; справедлива, хоча необачна; затуркана; не має душевного
життєві негаразди;

Тільки одна мати вміє разом кохати свою дитину й ненавидіти, жалкувати й проклинати…
Панас Мирний

не зазнала щастя: «не бачила дівкою, жінкою, не сподівалася замужньою вдовою».

Слайд 33

Галя

польова царівна;

чесна;

ніжна;

вразлива;

бореться за Чіпку;

не вистачає твердості характеру;

ніщо у світі, на її

Галя польова царівна; чесна; ніжна; вразлива; бореться за Чіпку; не вистачає твердості
думку, не виправдає злочин і вбивство.

«розбишацька дочка»;

прагнула ввійти в лихе товариство «тихим янголом-спасителем»;

«…Вона бачила – серце її правду казало, - що не вдержать уже їй Чіпки біля себе, що йому остогидло таке життя – не вдовольняло його… І вона тихо-тихо, потай од Чіпки, нишком плакала…»

Слайд 34

Христя

весела;

працьовита;

співчутлива;

добра;

уміє розрадити, підказати, застерегти;

поєднавшись із Грицьком, зажила в родинному затишку.

Христя весела; працьовита; співчутлива; добра; уміє розрадити, підказати, застерегти; поєднавшись із Грицьком, зажила в родинному затишку.

Слайд 35

Явдоха

колишня міська повія;

живе обманом та крадіжкою;

горда;

ніжна, любляча мати;

зневажає чесних трудівників;

нажива й

Явдоха колишня міська повія; живе обманом та крадіжкою; горда; ніжна, любляча мати;
прибуток –ціль її життя.

Чому, на вашу думку, Явдоха не стала порядною людиною?