Антрето и вестибюлът в контекста на българския дом и град Борислав Георгиев (НБУ) 17-а ранноесенна школа по семиотика Созопол, 6 сеп

Содержание

Слайд 2

Антре

Част от жилище, от която се влиза в останалите помещения; преддверие, пруст.

Антре Част от жилище, от която се влиза в останалите помещения; преддверие, пруст.

Слайд 3

Вестибюл

Малък хол, междинна стая, от която се влиза в другите.

Вестибюл Малък хол, междинна стая, от която се влиза в другите.

Слайд 4

Пруст

Открита отпред или отстрани част от къща, през която се минава, за

Пруст Открита отпред или отстрани част от къща, през която се минава,
да се влезе в стая, междинна стая или коридор.
Преддверие (Н. Геров).
Покрита тераса (Поморийско, Варненско, Шуменско, Севлиевско, Горнооряховско, Габровско).
Стая с огнище (Провадийско, Силистренско, Тутраканско, Беленско, Свищовско, Павликенско, Никополско).
Сайвант (Кулско, Пазарджишко).
Помещение, в което има огнище, кухня (Банат).
Чардак, тераса.
Етимология
диал. вариант пръс (Маданско), рус.-цслав. прустъ „преддверие на църква“. Поради разпространението си думата е вероятно гръцка заемка: старогр. πρόσθιος „намиращ се отпред“ (Херодот, Аристотел).

Слайд 5

Основни твърдения

Ако човекът е създаден по Божие подобие, то и неговият дом,

Основни твърдения Ако човекът е създаден по Божие подобие, то и неговият
неговата крепост трябва да е създадена по подобие на Божия дом.
Прототип (и дори – архетип) на дома в парадигмата на монотеистичните религии е Храмът в Иерусалим, така както апостолическият християнски храм възпроизвежда плана и символиката на Храма в Иерусалим.

Слайд 6

Соломонов (Първи) храм

Соломоновият храм (на иврит: Бейт хаМикдаш), известен също като Първият

Соломонов (Първи) храм Соломоновият храм (на иврит: Бейт хаМикдаш), известен също като
храм, е първият еврейски храм в Иерусалим. Храмът бил завършен през Х век пр.Хр. и разрушен от вавилонците през 586 г. пр.Хр.
Строежът се извършвал по финикийски модел.

Слайд 7

Иродов (Втори храм)

След вавилонския плен юдеите построили наново Иерусалимския храм, който е

Иродов (Втори храм) След вавилонския плен юдеите построили наново Иерусалимския храм, който
известен също така и като Вторият храм.

Слайд 8

Храмът на Иерусалим (Соломон и Ирод)

Първи храм

Втори храм

Храмът на Иерусалим (Соломон и Ирод) Първи храм Втори храм

Слайд 9

Скиния

Други твърдят, че първообразът на Първия храм е скинията.

Скиния Други твърдят, че първообразът на Първия храм е скинията.

Слайд 10

Храмът на Иерусалим

Храмът на Иерусалим

Слайд 11

Структура на Соломоновия храм

3. Преддверие - източният вход към Храма. Дължината му

Структура на Соломоновия храм 3. Преддверие - източният вход към Храма. Дължината
била 20 лакътя (като широчината на Храма), а широчината му - 10 лакътя.
4. Стаите, разположени около южната, западната и северната страна на храма. Те били част от храма и се използвали като складове. Предполага се, че са били едноетажни; вероятно впоследствие били добавени допълнителни нива.

Слайд 12

Структура на Соломоновия храм

2. Светилището, наречено още "Великия дом". Широчината и

Структура на Соломоновия храм 2. Светилището, наречено още "Великия дом". Широчината и
височината му били като на Светая Светих, но било дълго 40 лакътя. Стените били обковани в кедрово дърво с декорации от покрити със злато херувими, палми и цветя. Завеса на златни верижки отделяла помещението от Светая Светих. Подът бил от елхово дърво.

Слайд 13

Структура на Соломоновия храм

Светая Светих - най-святото място в Храма, наречено също

Структура на Соломоновия храм Светая Светих - най-святото място в Храма, наречено
"вътрешен дом" и "пресвятото място". Било с размери 20 лакътя на дължина, широчина и височина. Светая Светих било отделено от светилището с двукрила, обкована със злато врата; спускали се ленени завеси в синьо, мораво и червено. Нямало прозорци. Смятало се, че това е мястото, където живее Господ.

Слайд 14

Около Храма имало

1. Двор за свещениците, наречен още вътрешен двор, отделен

Около Храма имало 1. Двор за свещениците, наречен още вътрешен двор, отделен
от останалото пространство чрез каменен зид и кедрови греди.
2. Големия двор, който обграждал целия Храм. На това място народът се събирал за молитва.
Разделението на храма на три части напомня за храмовете от 13-и век пр.Хр. в Алалах (Сирия) и Хазор в Галилея; храм от 9-и век пр.Хр. в Тел Таианат е постоен по същата тази схема.
Финикийските храмове се различават по форма, но при тях също е налице схемата на сграда, обградена изцяло от двор.

Слайд 15

Планове на Храма

Планове на Храма

Слайд 16

План на Соломоновия храм

План на Соломоновия храм

Слайд 17

Дворът и притворът на храма “Св. равнопостоли Константин и Елена” в Пловдив

Дворът и притворът на храма “Св. равнопостоли Константин и Елена” в Пловдив

Слайд 18

Съответствия между Божия и човешкия дом

Преддверие, притвор = пруст, антре, вестибюл;
Светилище, кораб

Съответствия между Божия и човешкия дом Преддверие, притвор = пруст, антре, вестибюл;
= гостна, всекидневна, хол, салон;
Светая светих, олтар = соба, спалня (по етнографски данни домашният олтар у българите най-често се намира в собата).

Слайд 19

Антрето/вестибюлът като домашни топоси

Буферна зона между външния свят/макрокосмоса и материализирания микрокосмос на

Антрето/вестибюлът като домашни топоси Буферна зона между външния свят/макрокосмоса и материализирания микрокосмос
човека/семейството; мястото, където човекът “съблича” външния свят и влиза в своето материализирано Аз; обикновено домашният любимец пребивава там;
“Санитарна” зона – човек сваля връхните си дрехи и обувките си (понякога обувките си свалят и гостите), за да не замърсяват останалите помещения.

Слайд 20

Антрето/вестибюлът като домашни топоси

“Визитната картичка” на човека/семейството пред човека/семейството, дошъл/дошло отвън;
Вестибюлът: място,

Антрето/вестибюлът като домашни топоси “Визитната картичка” на човека/семейството пред човека/семейството, дошъл/дошло отвън;
в което се приемат не особено близки гости: например пощальонът.

Слайд 21

Символиката в свалянето на обувките

Ислямска традиция, подобна на хадж(илък)а всред балканските християни?
Знак

Символиката в свалянето на обувките Ислямска традиция, подобна на хадж(илък)а всред балканските
за приемане в личното пространство на домакина/домакините?
Няма символика: гостите по напълно утилитарни причини си свалят обувките?

Слайд 22

“Американските” домове в България

Общо помещение, обединяващо антрето, кухнята и хола, по-скоро изпълнява

“Американските” домове в България Общо помещение, обединяващо антрето, кухнята и хола, по-скоро
функцията на вестибюл, което идва да каже, че разликите между макро- и микрокосмоса при този тип домове се възприемат като незначителни: липсва буферната/санитарната зона.
Стаите се наричат “спални”.
Имя файла: Антрето-и-вестибюлът-в-контекста-на-българския-дом-и-град-Борислав-Георгиев-(НБУ)-17-а-ранноесенна-школа-по-семиотика-Созопол,-6-сеп.pptx
Количество просмотров: 339
Количество скачиваний: 0