Професійна та корпоративна етика у нормах і практиках видавничої справи

Содержание

Слайд 2

Місце видавничої та редакторської етики в системі вчення про етику

Видавнича та редакторська

Місце видавничої та редакторської етики в системі вчення про етику Видавнича та редакторська етики
етики

Слайд 3

Аспекти видавничої та редакторської етики

Етика взаємин
з автором

Етика взаємин
з колегами

Етика

Аспекти видавничої та редакторської етики Етика взаємин з автором Етика взаємин з
взаємин
з героями публікацій

Етика взаємин
з читачем

Слайд 4

Ad fontes!

Кодекси Комітету з етики публікацій (COPE), Кодекс етики українського журналіста);
Редакційні етичні

Ad fontes! Кодекси Комітету з етики публікацій (COPE), Кодекс етики українського журналіста);
концепції та кодекси (видавництво Elsevier; BBC Editorial Guidelines, American Society of Newspaper Editors Code of Ethics, Associated Press Managing Editors Ethics Codes та ін.)
брендбуки, стайлбуки.

http://journlib.univ.kiev.ua/ethics.pdf

Слайд 5

Комітет з етики публікацій (Committee of Publication Ethics)

Комітет з етики публікацій (Committee of Publication Ethics)

Слайд 6

НОРМИ ВИДАВНИЧОЇ ЕТИКИ ВИДАВНИЦТВА Elsevier

https://www.elsevier.com/editors/publishing-ethics/perk

НОРМИ ВИДАВНИЧОЇ ЕТИКИ ВИДАВНИЦТВА Elsevier https://www.elsevier.com/editors/publishing-ethics/perk

Слайд 12

Етика взаємин із автором

Етика взаємин із автором

Слайд 13

Найбільш конфліктні аспекти

Редактор

Не розтлумачує всі пункти договору, не звертає увагу автора на

Найбільш конфліктні аспекти Редактор Не розтлумачує всі пункти договору, не звертає увагу
особливо важливі.
Не розповідає авторові, як будуть працювати з його текстом: ґрунтовно редагуватимуть або лише робитимуть коректуру.
Не зауважує на принципі гонорару (книжками, відразу всю суму, частинами, аванс тощо).
Не пояснює авторові, як будуть реалізовувати вже готовий продукт.

Автор

Підписує договір, навіть не читаючи його, виокремивши з нього лише декілька пунктів, які стосуються гонорару і терміну виходу книги.
Приносить у видавництво текст, цілковито списаний з інших джерел (плагіат) або матеріал, перекладений через програму-перекладач з російської мови.
Байдуже ставиться до майбутньої долі написаного.

Слайд 14

Редагування «самопливних» авторів

Обов’язково після внесення правок ми даємо авторові верстку на

Редагування «самопливних» авторів Обов’язково після внесення правок ми даємо авторові верстку на
звіряння. Зазвичай «самопливні» автори – це люди дуже далекі від видавничої справи, тому вони дослухаються до авторитету видавництва і погоджуються з нами.
Не погоджуються, в основному, ті люди, які вже багато написали і випустили книг. Наприклад, ми чимало видавали творів Юрія Рибчинського. Він дуже скрупульозно ставився до кожної своєї правки, просив верстку, щось дописував, дочитував, навіть сам себе правив, якусь свою риму, наголос. Одного разу йому не зовсім сподобався запропонований нами шрифт. Нас вчили, що читабельний шрифт для основного тексту – це із засічками і нежирний. Рибчинський чомусь обрав шрифт жирного накреслення чи рубаний, чи з якимись ледь помітними засічками. Його, як людину авторитетну, на жаль, не вдалося переконати. Воно, звісно, добре, що автор має якесь уявлення про майбутню книгу, але навіть якщо це повністю відбувається за його кошти, то краще рекомендувати зробити нормальну, якісну книжку.
Олена Шаповал, редактор видавництва «Український письменник»

Слайд 15

Поклоніння авторитетам

«Один випадок ми й досі згадуємо. Був у нас один дуже

Поклоніння авторитетам «Один випадок ми й досі згадуємо. Був у нас один
поважний автор. І він у своїй статті ввів термін «зґвалтовані векселі». Ми дуже довго доводили, що це не дуже гарний вираз, і треба його замінити, але він наполягав саме на такому. Тому довелося видати статтю з цим виразом.»
Микола Пацера, редактор «Вісника Національного банку України»

Слайд 16

Видання коштом автора

Оскільки приходить автор, який видає книжку за власні кошти, виходить,

Видання коштом автора Оскільки приходить автор, який видає книжку за власні кошти,
що видавництво перетворюється з рівноправного учасника правовідносин просто в технічного виконувача робіт. Це можна порівняти із поняттям договору підряду у праві. Фактично ми відмовляємося від права безпосередньо впливати на автора. Видавництво може впливати на нього тільки своїм авторитетом. Проте, якщо автор не погоджується, і говорить «а я хочу так», то єдине, що нам залишається, зробити якусь примітку і написати «За волею автора». Прослухавши 4 роки в Інституті журналістики про місію й високі ідеали видавничої справи, мені важко сприймати такі речі. Наш директор, навпаки, підходить до цього з більш прагматичної точки зору, жартує: «Ну чого ви переймаєтеся, ну, забере автор ці 100 примірників, ну, роздарує своїм друзям, хто там знатиме!».
Олена Шаповал, редактор видавництва «Український письменник»

Слайд 17

Проблеми якості тексту книжки: коли знань бракує…

«Авторки навчального посібника з економіки втрьох

Проблеми якості тексту книжки: коли знань бракує… «Авторки навчального посібника з економіки
доводили редактору, що є такий термін — «напівбілі точки». Радились на кафедрі — колеги підтвердили. Сумнівався редактор — під час редагування, вичитуючи коректуру, переглядаючи звірку. Авторки підписали оригінал-макет до друку.
Аж раптом якийсь професор похопився, що точки — «напівцілі». І такий термін є у словниках. Роботу вилучили з цеху ризографії. Правда, вишукували ті точки на 350-ти сторінках авторки самі.»
Наталія Мурашова, провідний редактор видавництва «Політехніка» НТУУ «КПІ»

Слайд 18

Проблеми якості тексту книжки: що не зробиш заради популярності…

«У навчальному посібнику з хімії

Проблеми якості тексту книжки: що не зробиш заради популярності… «У навчальному посібнику
в першому розділі, в матеріалі про спирти, автори, щоб зацікавити студентів, на півсторінки розписали, як правильно вживати спиртовмісні напої без шкоди для здоров’я. А в другому розділі досить вдало і відповідно до хімічних законів обґрунтували, чим і як треба ці спиртовмісні напої закусувати. Вони відкинули всі вмовляння і застереження працівників редвідділу, відмовилися вилучати такий цікавий і корисний, на їхню думку, матеріал. Роботу подали на гриф Міносвіти. Звичайно, у висновку комісії була вимога вилучити цей матеріал — це було єдине зауваження до оригінал-макета. У редвідділі дивувались впертості людей, які ризикують кількарічною працею заради такої от незрозумілої популярності.»
Наталія Мурашова, провідний редактор видавництва «Політехніка» НТУУ «КПІ»

Слайд 19

Етика взаємин із колегами

Етика взаємин із колегами

Слайд 20

Житейське море…

http://detector.media/medialife/article/116586/2016-07-06-buntuyushchii-korrespondent-kak-uvolnyayut-v-umkh/

http://glavcom.ua/publications/130430-milliard-borisa-lozhkina.-tsena-sdelki-s-kurchenko.html

Житейське море… http://detector.media/medialife/article/116586/2016-07-06-buntuyushchii-korrespondent-kak-uvolnyayut-v-umkh/ http://glavcom.ua/publications/130430-milliard-borisa-lozhkina.-tsena-sdelki-s-kurchenko.html

Слайд 21

Вихід на нові ринки

http://conf.obozrevatel.com/conference/331.htm

Вихід на нові ринки http://conf.obozrevatel.com/conference/331.htm

Слайд 22

Конфліктні Практики взаємодії суб’єктів у поліграфічній галузі

http://printus.com.ua/forum/viewtopic.php?id=18

За словами Олега Мацишина, директора ДП

Конфліктні Практики взаємодії суб’єктів у поліграфічній галузі http://printus.com.ua/forum/viewtopic.php?id=18 За словами Олега Мацишина,
«Видавничий дім «Укрполу», структурі собівартості продукції найбільшу частку займає сировина, тобто матеріали. Усе, щоправда, залежить від типу продукції. Для продукції, яка вимагає значних післядрукарських робіт, відсоток є меншим, проте все одно це ключова позиція – 30–70% собівартості. Наступні складники собівартості – заробітна плата і амортизація обладнання.

Слайд 23

Міра цитати

Якщо на сайті подається повна стаття з іншого джерела, то це

Міра цитати Якщо на сайті подається повна стаття з іншого джерела, то
вже не цитата. У такому випадку «лічильник» повинен зараховувати перегляд тому ресурсу, який написав цей матеріал, а не тому, який його передрукував. Тож гіперпосилання тут не достатньо.
Ніна Кур’ята, головний редактор ВВС Україна

Слайд 24

Етика взаємин із героями публікацій

Етика взаємин із героями публікацій

Слайд 25

Етика «жовтої преси», або оксюморон? Про втручання в приватність

http://www.pravda.com.ua/news/2011/07/17/6395076/

Етика «жовтої преси», або оксюморон? Про втручання в приватність http://www.pravda.com.ua/news/2011/07/17/6395076/

Слайд 26

Редакційна необачність

У міському парку сфотографували чоловіка і жінку, які сидять на лавці

Редакційна необачність У міському парку сфотографували чоловіка і жінку, які сидять на
і розмовляють.
Перед Днем святого Валентина фото взяли з архіву і прикрасили бантиками, сердечками тощо.
У редакцію звернулися з претензіями обидва героя фото: це були просто колеги, які вирішували службові питання і мали власні сім’ї.

Слайд 27

Нерозголошення імені персонажа

Журналіст у райвідділку взяв інформацію про те, як роми ошукали

Нерозголошення імені персонажа Журналіст у райвідділку взяв інформацію про те, як роми
родину — видурили гроші.
У публікації були оприлюднені повні імена потерпілих.
Редакція програла суд.

Слайд 28

Книга в політичній боротьбі

Книга в політичній боротьбі

Слайд 29

Етика взаємин із читачем

Етика взаємин із читачем

Слайд 30

Фактчекінг — запорука якості економічного тексту

Фактчекінг — перевірка достовірності інформації перед кінцевою

Фактчекінг — запорука якості економічного тексту Фактчекінг — перевірка достовірності інформації перед
подачею.
Фактчекер — співробітник, який перевіряє факти (окрема функція) або отримує це завдання як навантаження до основної роботи.

http://medialab.online/news/komisar-faktcheking-5-vidgukiv-pro-zhurnalists-ky-j-ekspery-ment-iz-fejkom/

Слайд 32

Оригінальність і доречність дизайну: позиція редакції та концепція видання

Але обкладинку все-таки замінили…

Оригінальність і доречність дизайну: позиція редакції та концепція видання Але обкладинку все-таки замінили…

Слайд 33

Псевдодокументалістика

фотографіями Дмитра Муравського

http://tyzhden.ua/News/172294

Псевдодокументалістика фотографіями Дмитра Муравського http://tyzhden.ua/News/172294

Слайд 34

Фотографії Дмитра Муравського
http://tyzhden.ua/Gallery/172002

Фотографії Дмитра Муравського http://tyzhden.ua/Gallery/172002

Слайд 35

Серія наліпок Жовтої Пори «Вони брешуть» часів Помаранчевої революції

https://uk.wikipedia.org/wiki/Пора!_(жовта)

Серія наліпок Жовтої Пори «Вони брешуть» часів Помаранчевої революції https://uk.wikipedia.org/wiki/Пора!_(жовта)

Слайд 36

Акція, спрямована проти газети «Вести», 21 червня 2015 р.

http://lb.ua/news/2015/06/21/308942_kieve_proshel_zombimarsh_protiv.html

Акція, спрямована проти газети «Вести», 21 червня 2015 р. http://lb.ua/news/2015/06/21/308942_kieve_proshel_zombimarsh_protiv.html

Слайд 37

Коли читач малий, а тема важка…

У Франції створили малюнки, за допомогою яких

Коли читач малий, а тема важка… У Франції створили малюнки, за допомогою
французькі вчителі пояснювали дітям про те, що сталося внаслідок терактів у Парижі 13-14 листопада 2015. Ілюстрації з'явилися в дитячому онлайн-журналі Astrapi.
http://www.newsru.ua/rest/19nov2015/francdetiamterakt.html
Имя файла: Професійна-та-корпоративна-етика-у-нормах-і-практиках-видавничої-справи.pptx
Количество просмотров: 17
Количество скачиваний: 0