Слайд 2Завдання уроку:
1)дати загальну характеристику розвитку жанру байки;
2) з’ясувати особливості байок Г.Сковороди;
3) проаналізувати байки “Бджола і Шершень”, “Собака і Вовк”.
Слайд 3Епіграфи
Здається, байка просто бреше,
А справді — ясну правду чеше.
Л. Глібов
Єдина
в байки є мета й призначення —
Погані смертних виправляти звичаї
І закликати люд до справедливості. (Федр, давньоримський байкар).
Слайд 4Відповіді на запитання вікторини
1. Бароко
2.Чорнухи
3.Дяк, церковно-парафіяльна школа
4. Києво-Могилянська академія
5.Співак придворної
капели
6.Поетика
7.М.Ковалинський
Слайд 5Відповіді на запитання вікторини
8. Через заборону книговидання в Україні
9.Мандрівний період життя
10.
«Сад божественних пісень»
11.с.Пан-Іванівка (с.Сковородинівка)
12. Світ ловив мене, та не спіймав
Слайд 6Байкарська спадщина
Григорій Сковорода — перший
український байкар, автор
збірника
“Басни Харковскія”.
Художнє вираження філософ-
ських ідей Г.Сковороди в його
байках. Утвердження ідеї
“сродної праці”, осуд неробства,
паразитизму (“Пчела й Шершень”).
Відтворення педагогічних поглядів
у байці “Вовк та Собака”.
Слайд 7Від Езопа-до Сковороди
Основоположником літературної (авторської) байки вважають давньогрецького байкаря Езопа.
Віршову байку розвинув
римлянин Федр.
Суттєво оновив жанр байки французький поет ХVII ст. Жан де Лафонтен.
В Україні жанр байки має давню й багату традицію.
Слайд 8 Теорія літератури
Ба́йка — один із різновидів ліро-епічного жанру, невеликий алегоричний, здебільшого
віршовий твір повчального змісту.
Алегорія (від грец. аllegoria: від allios – інакший, agoreo – говорю) – один із видів інакомовлення, вираження абстрактного об'єкта (поняття) через конкретний образ.
При́тча — повчальна алегорична оповідь, в якій послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору
Слайд 9Теорія літератури
Ознаки байки:
алегоричність;
сюжетність;
повчальність;
малий обсяг;
наявність двох композиційних частин – фабули (оповідної частини) та
моралі (повчальної частини).
Слайд 10“ Байки Харківські ”(1774р.)
Збiрка складається iз 30 байок, написаних Г. Сковородою
в 60-70-х роках.
Першi 15 байок написав вiн по тому, як залишив Харкiвський колегiум, приблизно 1769 року. Решту 15 байок було закiнчено в селi Бабаях 1774 року.
Подано в перекладi з мови, наближеної до росiйської. Переклав Шевчук Валерій.
Байки складаються з оповідної частини й повчальної (“ сили ”)
Слайд 11« Бджола та Шершень»
1.Праця є природною потребою гідної людини.
2.Спосіб життя-це вічна тема
для суперечок.
3.Бути потрібним- справжня радість для людини.
4.Якщо від тебе немає користі іншим, то не вчи іх, як треба жити.
Слайд 12“Сродна праця”
Погляди на життєву необхідність працювати
за природними нахилами, осудження
неробства, ледарства, паразитизму.
Слайд 13Провідні проблеми байки «Бджола та Шершень»:
людина і суспільство;
смисл життя людини та її
покликання;
праця і споживання.
Слайд 14Сенкан з ключовим словом «праця»
Слайд 15
Презентація міні-проектів
«Повчальний зміст байки
«Собака і Вовк»
1. Тема-
2. Ідея-
3. Характеристика образів
(що уособлюють?)
4. Ключова фраза (пояснити)
5. Особливість байки (назвати 1-2)
6. Проблематики байки
7. Мова байки (назвати художні засоби)—
8. Філософська мудрість у творі (визначити, чому вчить)—
Слайд 16Особливості байок Г.Сковороди
1)прозова форма (як у Езопа);
2) складається з 2-х частини: І
- стислий виклад якоїсь події, факту; ІІ- об’ємне тлумачення її автором, повчання, мораль або, як назвав її Г.Сковорода, — «сила»;
3) перевага надається ІІ частині – моралі;
4) діалогічна форма викладу;
5) виразний, по-філософськи переданий зміст.
Слайд 17Роль байок Г.Сковороди
в історії української літератури
Байки Г. Сковороди стали основою для творчості
байкарів наступного періоду – Петра Гулака-Артемовського, Леоніда Боровиковського, Євгена Гребінки,
П. Білецького-Носенка, Леоніда Глібова
Слайд 18Продовжіть речення:
“Байки Г.Сковороди змусили мене замислитись над тим…”
“Я вважаю, що …”