Пу Сунлін (1640-1715) Дивовижні історії з кабінету невдахи

Содержание

Слайд 2

Пу Сунлін: життєвий шлях

Предки (за Я.Прушеком - монголи чи тюрки) належали до

Пу Сунлін: життєвий шлях Предки (за Я.Прушеком - монголи чи тюрки) належали
вищого чиновництва доби Юань, однак дід і батько не змогли скласти конфуціанського іспиту. Колись славнозвісний рід збіднів. Батько Пу Пань 20 р. займався торгівлею. Наприкінці життя знову повернувся до книжок, допомагав бідним, будував храми.
Пу Сунлін蒲松龄народився у 1640 році в селищі Пуцзячжуан 蒲家庄.
1658 року Пу склав іспит на звання туншена (але далі отримати ступінь сюцая так і не зміг)

Слайд 3

Пу Сунлін: життєвий шлях

Пу Сунлін до 50 років намагався скласти іспит на

Пу Сунлін: життєвий шлях Пу Сунлін до 50 років намагався скласти іспит
вчене звання. Причина:
Покращити матеріальне положення родини.
Обійняти посаду, яка б відповідала його здібностям.
Реалізувати, хоча б у межах одного повіту гуманне управління народом, здійснювати справедливий суд, допомагати нужденним, заохочувати талановитих учених тощо.

Слайд 4

Пу Сунлін: життєвий шлях

Пу Сунлін пише «Доповіді імператору» (але не відправляє їх)
Просвітницькі

Пу Сунлін: життєвий шлях Пу Сунлін пише «Доповіді імператору» (але не відправляє
ідеї:
чиновники повинні піклуватися про народ, на державну службу треба запрошувати освічених людей, необхідно поширювати грамоту і знання серед народу,
критикує конфуціанський іспит, суспільну нерівність, тілесні покарання

Слайд 5

Пу Сунлін: життєвий шлях

… Йому, людині незвичайній, вдалося уникнути обмежень традиції і

Пу Сунлін: життєвий шлях … Йому, людині незвичайній, вдалося уникнути обмежень традиції
створити свою школу. Однак це не розсіювало невідворотну тугу, і тоді він став шукати дивовижне і створив книгу «Дивних історій». Хоча він розповідав про те, чого в дійсності не існувало, про всілякі химери, він писав у манері витриманій і доскіпливій, бажаючи запобігти і виправити звичаї, що прийшли в занепад, а також підтримати і украпити вчення про Істинний Шлях…

Помер Пу Сунлін 1715 року.
Через 10 років на його могилі поставили стелу з написом його учня Чжан Юаня:

Слайд 6

Пу Сунлін. Творчість.

Поезія у жанрі ши та ци
(образи смутку і образи на

Пу Сунлін. Творчість. Поезія у жанрі ши та ци (образи смутку і
суспільство, яке не оцінило його талант: “осінній світляк!, “пилинка”, “квітка, що потрапила у брудний хлів”, “пташка, що змерзля”, “цикада, що плаче на осінній місяць”…).
Проза ґувень
Трактати: “Трактат про землеробство та вирощування шовкопряда”, “Книга ліків від злих хвороб”, “Простонародні слова з повсякденного вжитку”, “Трактат про календар”, “Записи висловлювань про самопізнання”, “Записи про страх бути покараним”, “Правила, потрібні людям” тощо.
Твори фольклорних жанрів (оповідки і драми).

Слайд 7

«Дивовижні історії з кабінету невдахи» :《聊斋志异》(вид. 1766 р.)

Пу Сунлін в передмові до

«Дивовижні історії з кабінету невдахи» :《聊斋志异》(вид. 1766 р.) Пу Сунлін в передмові
«Дивовижних історій» згадує попередників: талантом я не подібний до колишнього Ґань Бао, однак дуже люблю, як він, шукати безсмертних духів (згадує також Цюй Юаня, Чжуанцзи, Цзі Кана, Лі Хе та ін).
Мету історій вказує у своїй передмові Тан Менлай (1682 р.):
їх основна мета – прославлення добра, засудження зла, запровадження справедливості й обов'язку, вони пояснюють початок речей і кінець подій.

494 новели

Слайд 8

《聊斋志异》: роль фантастики (1)

Конфуціанські витоки:
прибічники фантастики вважали, що життя взагалі наповнене ірраціональних

《聊斋志异》: роль фантастики (1) Конфуціанські витоки: прибічники фантастики вважали, що життя взагалі
речей, і що по суті різниці між раціональним та фантастичним ними немає;
тільки фантазія може виправити неправду [життя] і повернути до конфуціанського першовитоку правди;
лише людина прониклива завжди готова замінити фантазією раціональну дійсність;
змішування фантазії з дійсністю повністю відображає життя, де люди і злі чорти існують в нерозривному симбіозі.
Фантастика покликана заповнити прогалину дійсного життя, виступаючи в ролі потенційного викривача і реставратора життєвої справедливості

В.М.Алєксєєв

Слайд 9

《聊斋志异》: роль фантастики (2)

Антиконфуціанські мотиви у передмові Юй Цзі 1765 року:
Він відчував

《聊斋志异》: роль фантастики (2) Антиконфуціанські мотиви у передмові Юй Цзі 1765 року:
у собі велику силу і залишився на все життя студентом… без шляхів до державної посади. Йому ніде було висловити і розвинути свій розпач , і він звернувся до книги фантазій, дивовижних, неймовірних, чужих конфуціанській порядності. Нажаль, треба визнати, що є люди – люди лише на вигляд, а душею гірше усякого біса, тигра, шакала…

Юй Цзі

Слайд 10

《聊斋志异》: роль фантастики (3)

Даоські мотиви:
відсутня докучлива буддійська мораль;
поряд з буддійськими новелами є

《聊斋志异》: роль фантастики (3) Даоські мотиви: відсутня докучлива буддійська мораль; поряд з
антибуддійські («Мертвий хешан»);
Життєві негаразди призвели до зацікавленості даосизмом, що закликає до відходу від суєтного світу, життя серед природи, спілкування з відлюдниками («Острів блаженних людей», «Фенте», «У пташиному царстві»).

В.Еберхард

Слайд 11

《聊斋志异》: роль фантастики (4)

Буддійські мотиви:
Буддійська теорія воздаяння відіграє подвійну роль: 1) традиційна

《聊斋志异》: роль фантастики (4) Буддійські мотиви: Буддійська теорія воздаяння відіграє подвійну роль:
- потойбічні сили можуть покарати всесильних чиновників і багатіїв; 2) індивідуално-авторська – обґрунтування гіперболізації неуникної кари.
Міфологічний погляд на світ, атмосфера казки, надприродне і чудесне – художні засоби, спосіб поводження з реальністю, а не вираження і пропаганда віри.
Віра в потойбічне додавала в реальному світі надії в те, що зло буде покаране (нехай і після смерті).

Я.Прушек

Слайд 12

《聊斋志异》: конфлікт

КОНФЛІКТ збірника – протиставлення реального світа – світу, яким він повинен

《聊斋志异》: конфлікт КОНФЛІКТ збірника – протиставлення реального світа – світу, яким він
бути в уяві Пу Сунліна. Інший світ – або відображення реального, або – ідеальний світ.
Соціальні протиставлення:
Владоможець – безправний: «Цвіркун», «Доки варилася каша»;
Багатий – бідний: «Червона яшма», «Сян Гао», «Камінь з отворами», «Покарання монаха», «Сім’ї розбійників».
Тупі екзаменатори – талановиті, але невизнані студенти: «Святий Хе», «Суцю»

Слайд 13

《聊斋志异》: тематика

Класифікація Ян Лю:
Новели про кохання.
Сатира на можновладців та чиновників, що знущаються

《聊斋志异》: тематика Класифікація Ян Лю: Новели про кохання. Сатира на можновладців та
з простого народу.
Критика екзаменаційної системи.
Антиманчжурські твори.

Слайд 14

《聊斋志异》: тема кохання

Мрія про кохання рівних за інтелектом молодих людей розбивається суспільним

《聊斋志异》: тема кохання Мрія про кохання рівних за інтелектом молодих людей розбивається
устроєм. Можливо, тому у більшості новел Пу Сунліна говориться про кохання людини до надприродної істоти – лисиці-перевертня, безсмертної феї, духа квітки, душі мертвої тощо. Друга причина – мрія про ідеальну кохану, яку краще реалізувати в образі неземної красуні, освіченої, витонченої і дотепної, що знається на поезії, музиці, яка створює атмосферу повного щастя, заради якого людина згідна занапастити себе.
Безсмертних фей, лисиць-перевертнів, духа квітки приваблює в земному чоловікові не багатство, а розум, душевні якості, талант.

Слайд 15

《聊斋志异》: сатира на можновладців

«Цвіркун»
Імператору випадково знадобиться якась річ, та чи одна вона

《聊斋志异》: сатира на можновладців «Цвіркун» Імператору випадково знадобиться якась річ, та чи
у нього! Він про неї вже й забуде, але ті, що виконують його накази, відразу роблять його забаганки законом. А тут ще ненажерливі чиновники та їх люті помічники, ось народу й доводиться продавати своїх дружин і дітей, і немає цьому впину…

Забаганка імператора перетворилася на податок цвіркунами. Ворожбит дарує Чен Міну зображення дивного храму з цвіркуном. Упійманий цвіркун призводить до загибелі сина Чен Міна, а потім видається, що син Чен Міна був перетворений на дивовижного цвіркуна…

Слайд 16

《聊斋志异》: сатира на можновладців

Несправедливе судочинство:
Підкупи, хабарів, намови, тортури. Цинські закони охороняли “господарів”

《聊斋志异》: сатира на можновладців Несправедливе судочинство: Підкупи, хабарів, намови, тортури. Цинські закони
країни і не карали їх за злочини, скоєні проти простого люду.
“Хуан Дев’ятий”, “Царівна захмарних плющів”, “Святий Чен”, “Безневинно арештований”, “Сім’ї розбійників” тощо

Слайд 17

《聊斋志异》: критика екзаменаційної системи

Критика зловживань на іспитах, засудження самої схоластичної екзаменаційної системи.
Лише

《聊斋志异》: критика екзаменаційної системи Критика зловживань на іспитах, засудження самої схоластичної екзаменаційної
з допомогою потойбічних сил відновлюється справедливість. Студенту допомагає лисиця-перевертень, дух, фея.
Інколи святі виявляють талант героя, але виявляється, що екзаменатори тупі й не здатні оцінити справжні знання і таланти (вони порівнюються із примарами з царства голодних духів, що прийшли у світ жебракувати; або ж вони такі, що втратили зір і нюх)

На іспитах не судять про літературні здібності

Слайд 18

《聊斋志异》: антиманчжурські твори

У новелах в завуальованій формі викривалися безчинства манчжурів:
«Дикий пес»

《聊斋志异》: антиманчжурські твори У новелах в завуальованій формі викривалися безчинства манчжурів: «Дикий
(野狗)– чудовисько з головою пса розгризає черепи трупів (образ загарбників).
«Червоні ієрогліфи» - на небі червоний напис: «Стійкості періоду білої текоми буде перепона, зміни до кращого з відновленням належної династії будуть стрімкі»
“Біси-посильні”, “Маленькі труни”, “Священний правитель” тощо.

…Щорічно арештовували декілька сотень людей та відрубували голови. Кров текла рікою, купа тіл сягала самого неба. Влада з милосердя дарувала труни…

Имя файла: Пу-Сунлін-(1640-1715)-Дивовижні-історії-з-кабінету-невдахи.pptx
Количество просмотров: 38
Количество скачиваний: 0