Содержание
- 2. Дәріс жоспары 1 О.Конт – әлеуметтану ғылымының негізін салушы 2 Г.Спенсердің органикалық теориясы мен Э.Дюркгеймнің әлеуметтік
- 3. Әлеуметтану тарихын шартты түрде үш кезеңге бөлінеді: 1) Ежелгі дәуірдегі социологиялық көзқарастар; 2) Орта ғасыр және
- 4. Орта ғасырларда Аврелий Августин мен Фома Аквинскийдің еңбектері ерекше мәнге ие болды. Августиннің пікірінше, адамзаттың тарихы
- 5. 1. О.Конт – әлеуметтану ғылымының негізін салушы Әлемдік философиялық және социологиялық ойдың бұрыңғы тарихи кезеңдерде дамуы
- 6. Әлеуметтік прогреске қызығушылық Контты әлеуметтік теориямен айналысып, әлеуметтік философиядан әлеуметтік құбылыстарды ажыратып дербес зерттеу идеясына алып
- 7. 2.1 Г.Спенсердің органикалық теориясы Спенсерді организмшілдік пен эволюцияшылдық бағыттарының негізін салушы деп танытты. (Социал-дарвинистік мектеп өкілі)
- 8. Людвиг Гумпилович қоғам организмінің негізгі құрамдас бөлігі топ (нәсіл) деп санады. Топтар (нәсілдер) арасындағы бітіспес қайшылықтар
- 9. 2.2 Э.Дюркгеймнің әлеуметтік реализм теориясы Француз социология мектебінің негізін қалаушы Эмиль Дюркгейм (1858-1917) социологияны жеке ғылым
- 10. Дюркгейм бойынша социологияның пәні әлеуметтік фактілер, ал олар екі белгілерімен сипатталады: 1) индивидтен тыс болатындар; 2)
- 11. 3 Әлеуметтанудағы марксизм 1) К.Маркс абстрактілі қоғам жағдайына тән даму теориясына қарсы болып, өзінің нағыз, шынайы
- 12. 4.Бейклассикалық әлеуметтанудың басталуы: М.Вебер Макс Вебердің теориясындағы өзекті мәселе: адамның өзара күрделі қарым-қатынастары жүйесінің салдары болып
- 13. Әлеуметтану оны объективтілік пен эмпирикалық жағынан бақылап, тексеру жақтарын ескеру керек. Әлеуметтанудың міндеті – адамдардың іс-әрекетінің,
- 14. ХХ ғ. әлеуметтануы – әлеуметтанудың жаңа дәуірі. Ол осылармен сипатталады: 1) эмпирикалық әлеуметтанудың дамуы және қалыптасумен
- 15. «Әлеуметтік іс-әрекет» теориясының негізгі ұғымы –«әрекеттер жүйесі». Ол әрекеттер жүйесіне, әлеуметтік болмыстың түрлі байланыстарын жатқызады. Т.Парсонстың
- 16. Эмпирикалық және теориялық әлеуметтануды біріктіру идеясын бастаған Р.Мертон болды. Функционалдық социология өкілі. Оның 1949 жылы «Әлеуметтік
- 17. Эмпирикалық және теориялық әлеуметтануды біріктіру идеясын бастаған функционалдық социология өкілі Р.Мертон болды. Оның 1949 жылы «Әлеуметтік
- 18. В.Паретоның циклдық өзгерістер теориялары. Паретоның социологиялық теориялары оның «Трактат по общей социологии» деген еңбегінде көрсетілген. Ол
- 19. Элиталар қоғамның төменгі топтарынан шығып пайда болады және күрес барысында жоғары топтарға көтеріледі. Бұл айналым тарихтың
- 20. АҚШ-та жұмыс істеген социолог Питирим Сорокин эмпириялық социологияны тар тақырыптылығы, әлеуметтік мәселелерді кеңінен қамти алмайтындығы үшін
- 21. Ресейдегі әлеуметтану ойдың дамуы. Ресейде әлеуметтану ойларының қалыптасуына француз ағартушылары (Монтескье, Вольтер, Дидро, Сен-Симон және т.б.),
- 22. Орыстың әлеуметтану ойшылдарының анықтаушы бағыты субъективизм болса оның көрнекті өкілдері болып П. Л. Лавров, Н.К. Михайловский,
- 23. Ресейдегі әлеуметтанымдық ойлардың дамуының маңызды кезеңі М.Ковалевскийдің (1851-1916) «Әлеуметтану» атты екі томдық ірі еңбегінің жарық көруімен
- 24. 6 Қазақстанда әлеуметтанулық ойдың дамуы Қазақ елінде ХIХ ғ. II жарт. мен ХХ I жарт. алдыңғы
- 25. Ыбырай Алтынсарин қазақ халқының экономикалық және рухани дамуын тездетудің негізгі құралы етіп барлық қазақ ауылдарында орыс-қазақ
- 26. Абай Құнанбаевтың философиялық-әлеуметтік көзқарастары ХIХ ғ. II жартысымен ХХ ғ. басында қалыптасты. Абай әлуметтанудан арнаулы еңбек
- 27. Ә.Бөкейханов қазақ қоғамындағы әлеуметтік қатынастарды білу үшін орыстың демократиялық әдебиеттерін қазақ тіліне аударды. Бөкейханов 1906 жылы
- 28. Байтұрсынов бастауымен 1913 жылдан бастап қазақ лингвистикасының терминдері жасалып, қалыптаса бастады. Ол араб жазуын қазақ тіліне
- 29. Тақырып бойынша бақылау сұрақтары: Әлеуметтану тарихының әр 3 кезеңінің өкілдерін атаңыз. Конт бойынша позитивизм деген не?
- 30. Пайдаланған әдебиеттер: Иекенов А.И. Әлеуметтану негіздері. Алматы, 2004 Қарабаев Ш.Қ. Әлеуметтану негіздері. Алматы, 2007 Рахметов Қ.Ж.,
- 32. Скачать презентацию
Слайд 2Дәріс жоспары
1
О.Конт – әлеуметтану ғылымының негізін салушы
2
Г.Спенсердің органикалық теориясы мен
Дәріс жоспары
1
О.Конт – әлеуметтану ғылымының негізін салушы
2
Г.Спенсердің органикалық теориясы мен
Э.Дюркгеймнің әлеуметтік реализм теориясы
3
Әлеуметтанудағы марксизм
4
Бейклассикалық әлеуметтанудың басталуы: М.Вебер
5
ХХ ғасырдағы әлеуметтанудың негізгі
бағыттары
6
Қазақстанда әлеуметтанулық ойдың дамуы (ежелгі кезеңінен ХХ ғ. басына дейін)
Слайд 3 Әлеуметтану тарихын шартты түрде үш кезеңге бөлінеді: 1) Ежелгі дәуірдегі социологиялық
Әлеуметтану тарихын шартты түрде үш кезеңге бөлінеді: 1) Ежелгі дәуірдегі социологиялық
Ежелгі дәуірдегі Платон мен Аристотель әдет-ғұрыптарды, салт-дәстүрлерді, адамдардың өзара қарым-қатынастарын зерттеп, оларды қорытып, қоғамды одан әрі жетілдіруге бағытталған практикалық ұсыныстары бар бағдарламалар түзді.
Платон пікірінше:
Әлеуметтік проблемаларды сыни талдаулардан өткізіп, қоғамды жетілдіруге бағытталған саяси ұсыныстар жасаумен аяқталатын ғылымның көмегімен жетілген мемлекетті негіздеп құруға болады деген ойды келтіреді.
«Қоғам басшысынан бастап бұзылады», «Қоғамды билеудің негізгі құралы билік жасау емес, бедел».
Мемлекеттің ойдағыдай өмір сүруін қоғамның негізгі үш құрамдас бөлігінің (өндірушілер, әскерлер, билеушілер) үйлесімді ықпалдастығы қамтамасыз етеді. «Тек осындай мемлекетте ғана шын мәнінде бай адам, алтынға емес, қайырымдылық пен парасатқа бай адам билік жасайды. Егер кедейлер мен қолында байлығы жоқтар өзіне мол үлес алу мақсатымен қоғамдық игіліктерге ұмтылса, ол жақсылыққа апармайды. Билікке таласушылардың арасындағы өзара қырқыс олардың өздерін де, өзгелерді де қажытып құртады».
Аристотель пікірінше:
«Біздің сеніміміз бойынша, кез келген тіршілік иесінің бойынан қожайындық сезім мен саяси билікті көруге болады. Жан денеге қожайындық етеді, ал ақыл-ой мемлекет қызметшісі сияқты біздің талпыныстарымызға билік жасайды».
Мемлекеттің мақсаты – қоғамда көптің бәріне ортақ игіліктер мен әлеуметтік әділеттілікке жету. Мемлекеттік құрылым - мемлекеттік басқару тәртібі. Мемлекеттік басқару жоғары билікті кімнің жүргізіп отырғанына қарай белгілі бір түрлерге жіктеледі. Биліктің өзінің алдына қандай мақсат қойғанына байланысты. Кез келген мемлекеттің адамдары негізгі үш категорияға: байларға, орташаларға, кедейлерге бөлінеді. Аристотель адамдардың байлығына қарай бөлінуі, олардың өз мүдделерін қорғап күресуі мемлекеттің іргесін шайқалтатын әлеуметтік қарсыласуларға апарып соқтыратынын көрсетті. Мемлекет - адамдарға үстемдік етіп тұратын тұтастық.
Слайд 4 Орта ғасырларда Аврелий Августин мен Фома Аквинскийдің еңбектері ерекше мәнге ие
Орта ғасырларда Аврелий Августин мен Фома Аквинскийдің еңбектері ерекше мәнге ие
Әлемдік өркениет тарихындағы қайта өрлеу кезеңінің идеялық өзегі – адам құндылығын, оның бостандық пен бақытқа ұмтылу құқықтарын мойындайтын көзқарастар жүйесі, яғни гуманизм болып табылады.
Ежелгі дәуір мәдениетін зерттеп, ондағы ізгілік идеяларын насихаттаушылардың бірі «гуманизмнің атасы» атанған Франческо Петрарка болды. Осы кезеңнен бастап адам мәселесі қоғамдық ойдағы негізгі мәселеге айналды: бұл жерде антропоцентризм теоцентризмнен арылу үшін қолданылады. Бағдарды өзгерту этикалық, эстетикалық және саяси түсініктерді қайта қарауға әкеледі. Адам туралы жаңа көзқарас бірсыпыра әлеуметтік-саяси мәселелерді дұрыс шешуге ықпал етті. Никола Макиавелли өзінің «Государь» атты еңбегінде адамның белсенділігі идеясын дамытты және адамның саяси қызметіндегі еркін ерік-жігердің ерекше роліне назар аударды.
Қайта өркендеу мен Реформация кезеңіде социологиялық мәселелерге қызығушылық көбейіп көптеген зерттелер жүргізілді. Италиян философы Жан Батист Вико (1668-1744) өзінің «Основания новой науки об общей природе наций» деген еңбегінде өзінің социологиялық идеяларын көрсетті. Вико салыстырмалы типологиялық тарихи зерттеулердің методологиясы мен әдістерін, циклдық теориясын жасап қоғамның тарихи-әлеуметтік даму процесінің сипатын анықтады. Ол әлеуметтік процестерді, саяси, діни, шаруашылықтық, мәдени, құқықтық сияқты т.б. әлеуметтік өмір негіздерін тұтас тануға тырысты. Бұларды ол қоғамның тұтас әлеуметтік құрылымының элементтері ретінде қарастырды. Сондай –ақ Вико әлеуметтік және тарихи психология мәселелерін талдай отырып құжаттарды сын тұрғысынан зерттеудің методологиясы мен әдістеріне үлес қосты. Оның тұжырымдамалары, қазіргі заманауй социологияның жетекші бағыттарын ашуға ықпалын тигізді. Мысалы, мәдениет теориясы идеясы. Жан Боден (1530-1596) мемлекет отбасы негізінде пайда болып, жеке меншікті нығайтуға қызмет етеді деп көрсетті.
Слайд 51. О.Конт – әлеуметтану ғылымының негізін салушы
Әлемдік философиялық және социологиялық ойдың
1. О.Конт – әлеуметтану ғылымының негізін салушы
Әлемдік философиялық және социологиялық ойдың
1) түсініксіздікке қарсы қойылған реалдық; 2) жарамсыздыққа қарсы қойылған пайдалылық;
3) күмәнділікке қарсы қойылған айғақтық; 4) көмескілікке қарсы қойылған нақтылық;
5) күйретушілікке қарсы қойылған ұйымдастырушылық.
Позитивизм – ғылымның тек бізге тәжірибеден белгілі, біз бақылайтын объектімен ғана жұмыс істеуін талап ететін ғылым философиясындағы доктрина. Позитивтік ғылымның мәні, барлық құбылыстарды жаратылысты өзгермейтін заңдарға бағыныш деп қарастырып, дүниенің алғашқы және соңғы себептерін танудың мүмкін еместігін мойындауда. Конт, тек физикалық, химиялық астрономиялық құбылыстар ғана ғылыми зерттелген, сондықтан енді қоғамдық құбылыстарды ғылыми тұрғыдан ұғыну қажет деді. Басқаша айтқанда «қоғамдық физиканы» жасау керек
Слайд 6 Әлеуметтік прогреске қызығушылық Контты әлеуметтік теориямен айналысып, әлеуметтік философиядан әлеуметтік құбылыстарды
Әлеуметтік прогреске қызығушылық Контты әлеуметтік теориямен айналысып, әлеуметтік философиядан әлеуметтік құбылыстарды
Әлеуметтік статистика – қоғамдық тәртіп, ұйым, үйлесім теориясы. Әлеуметтік статистика ол әлеуметтік ағзаның құрылысын, тіршілік ету жағдайларын және тиісті гармония заңдарын зерттеуші әлеуметтік анатомия. Мұндай жағдайлар индивидтерге, жанұйяға, қоғамға, жалпы адамзатқа қатысты. Конт қоғамды барлық бөліктері өзара тығыз байланысты, бір-бірімен бірлік те ғана тануға болатын органикалық тұтас дүние ретінде қарастырады. Ол алдымен негізгі қоғамдық институттарды (отбасы, мемлекеттік, дін) олардың әлеуметтік қызметі, әлеуметтік ықпалдастықтағы тұрғысынан қарастырады. Әлеуметтік динамика ол әлеуметтіктің қызмет ету заңдарын зерттейтін – әлеуметтік физиология. Конт заңы бойынша, адамзат қоғамы дамудың теологиялық, метафизикалық және позитивтік үш сатысын басынан өткереді. Социологияның позитивті білімге, басқаша айтқанда пәндік және әдістемелік нақтылыққа, ғылымилыққа бағдарлануы прогресті роль атқарып әлеуметтік танымдарды дамытуға, әлеуметтік заңдарды ашуға, адам туралы білімдерді тереңдетуге жол ашты. Социологиялық позитивизм, XIX ғасыр социологиясының негізгі басым атауы. Оның негізгі концепцияларын Джон Милл, Г.Спенсер, Э.Дюркгейм т.б. жасады. Джон Милл ең алғаш болып құбылыстардың себеп-салдарының болу немесе болмауын дәлелдеудің логикалық жүйесін жасады.
О.Конт – әлеуметтану ғылымының негізін салушы
Слайд 72.1 Г.Спенсердің органикалық теориясы
Спенсерді организмшілдік пен эволюцияшылдық бағыттарының негізін салушы деп
2.1 Г.Спенсердің органикалық теориясы
Спенсерді организмшілдік пен эволюцияшылдық бағыттарының негізін салушы деп
Ағылшын позитивизімінің негізін қалаушылардың бірі Герберт Спенсер (1820-1903) эволюцияның жалпы идеясын байланыссыздықтан байланыстылыққа, біртектіліктен көптектілікке, белгісіздіктен белгілілікке өту деп түсіндіреді.
Слайд 8 Людвиг Гумпилович қоғам организмінің негізгі құрамдас бөлігі топ (нәсіл) деп санады.
Людвиг Гумпилович қоғам организмінің негізгі құрамдас бөлігі топ (нәсіл) деп санады.
О.Конт кезінде саяси-діни-утопиялық доктринамен байланысты болса, Спенсерден бастап бұл термин қоғам туралы ғылым ретінде қабылданады. Г.Спенсер барлық жүйелерден әлеуметтік эволюцияны түсінудің үш формуласына тоқталды: «жаратылысты сұрыптау», «тіршілік үшін күрес» және «ең мықтының өмір сүруі». Ол қоғамның екі түрін ажыратты: «жауынгершіл» және «өндірістік». Осының екіншісінде ең талапты, мықтысы жеңеді, бұл қоғам үшін игілік. Ол мемлекет тұрғысынан қайырымдылық шаралары азаматтарды енжарлыққа әкеледі деп оған қарсы болды, ал жеке адамдардың қайырымдылық шараларын орынды деп санады. Спенсер мемлекеттің экономика мен адамдардың жеке өміріне араласуға да қарсы болды, бірақ азаматтар құқығын қорғау үшін мемлекет басты роль атқаратынын дәлелдеді.
Людвиг Гумпилович
(1838-1909)
поляк социологы, экономист және заңгер, әлеуметтік дарвинизм өкілі.
Слайд 92.2 Э.Дюркгеймнің әлеуметтік реализм теориясы
Француз социология мектебінің негізін қалаушы Эмиль Дюркгейм
2.2 Э.Дюркгеймнің әлеуметтік реализм теориясы
Француз социология мектебінің негізін қалаушы Эмиль Дюркгейм
Слайд 10 Дюркгейм бойынша социологияның пәні әлеуметтік фактілер, ал олар екі белгілерімен сипатталады:
Дюркгейм бойынша социологияның пәні әлеуметтік фактілер, ал олар екі белгілерімен сипатталады:
1) индивидтен тыс болатындар; 2) индивидті көндіру арқылы әсер ететіндер.
Қазіргі әлеуметтану көп жағдайда Э.Дюркгейм классикалық мұрасына сүйенеді. Өзінің әлеуметтануында ол әлеуметтік таным процесінің әдістемесіне көп көңіл аударды. Ал, бұл методология «социологизм» деп аталды. Социологизмнің мәні мен мазмұны әлеуметтілікте. Қандай да бір әлеуметтік құбылысты тек әлеуметтілік арқылы зерттеу қажет, себебі олардың барлығы әлеуметтік ортамен байланыста өмір сүреді. Оның пікрінше, әлеуметтік нақтылықтың негізгі элементі – әлеуметтік фактілер, осылардың жиынтығынан қоғам құрылады. Осы фактілер әлеуметтанудың пәні болады. Оның басты мақсаты қоғамдағы құбылыстарға түркі болатын заңдылықтарды ашып, тұжырымдау. Социологияның дамуындағы сол кезеңде «социологизм концепциясы» өте тиімді болды. Сонымен, Дюркгейм концепциясының негізгі жақтары: қоғамды дербес объективті реалдық деп мойындау, ортаның жеке сана мен жүріс-тұрысқа ықпалын мойындау, діни моральдың және таным процесінің әлеуметтік табиғатын негіздеу. Э.Дюркгейм әлеуметтік теориясының өзегін әлеуметтік келісім,ынтымақтастық теориясы құрайды. Осы теорияны зерттеуге оның басты еңбегі арналған ол – «Қоғамдық еңбектің бөлінуі» деп аталады. Бұл еңбегінде ол әлеуметтанудың басты міндеті – әлеуметтік байланыстар мен қатынастардың табиғатын және осы әлеуметтік бірліктердің негізін анықтау деп көрсетті. Э.Дюркгейм айтуынша қоғамның тұтастығының негізі – ұжымдық сана. Яғни әр қоғамда тарихи қалыптасқан салт-дәстүрлердің, көзқарастардың, моаральдық ережелердің жиынтығы болады. Қоғам мүшелерінің көпшілігі осы аталғандарды өздерінің күнделікті өмірлерінде, әс-әрекеттері мен қызметтерінде басшылыққа алып отырады. Ол ХIХғ. Аяғы мен ХХ-ы ғасыр басындағы қоғам дамуының өзгерістеріне талдау жасай келе ұжымдық санадағы өзгерістерге тоқталған. Оның пікірінше экономикалық байланыстардың қоғамдық сананы біріктіру рөлі әлдеқайда төмен, себебі діни сенім, әдет-ғұрыптар адамдардың санасында бұрыңғыдай маңызды рөл атқармайды. Қазіргі замандық қоғамның, бұрыңғы замандардағы қоғамдарға қарағанда, тұрақтылығы төмен, ол аномиялық жағдайда болуда. Оның айтуынша, аномия қоғамның белгілі бір кезеңінде адамның мінез-құлқының төмендеп, моральдық яғни адамгершілік тұрғыдан басқару қиындап, қоғамдағы негізгі әлеуметтік институттардың, әс-әрекеттің тиімсіздігінен және әлеуметтік қайшылықтардың өсуінен байқалады.
Слайд 113 Әлеуметтанудағы
марксизм
1) К.Маркс абстрактілі қоғам жағдайына тән даму теориясына қарсы
3 Әлеуметтанудағы
марксизм
1) К.Маркс абстрактілі қоғам жағдайына тән даму теориясына қарсы
2) Ол әр уақытта экономиканы ең басты, қозғаушы, шешуші күш деп санады;
3) Қоғамның дамуын (детерминизм) бір формацияның, оған тән өндірістік тәсілдің екінші бір формациямен ауысумен байланысты;
4) К.Маркстің әдістемесінде екі басты үлгісі бар: а) органикалық б) механикалық. Біріншісі, әлеуметтік эволюциялық процесті түсіндіру үшін қолданылады, яғни қоғамды тарихи процесс ретінде қарастырады. Екінші үлгісінде базис пен қондырманы талдағанда, олардың арасындағы қатынастарды механизм ретінде түсіндіреді.
5) К.Маркс әлеуметтік құрылым теориясын жасаған авторлардың бірі. Топқа бөлудің негізгі белгісі өндірістік құрал-жабдықтарына меншік формасына байланысты екенін көрсетті. К.Маркс қоғамның әлеуметтік құрылымын экономикалық таптардың қатынастары арқылы анықталды деп көрсетті. Осыған орай К.Маркс жеке тұлғаны зерттеудің қажеттілігін айтып, оны қоғамдық қатынастардың жиынтығы деп түсіндірді.
К.Маркс әлеуметтануының кемшілігі – ол рухани-мәдени және саяси факторларға қарағанда, экономикалық қатынастарға басым мән берді және тарихтағы әлеуметтік таптар арасындағы әлеуметтік ымыраға келу, ынтымақтастық мәселелеріне де көңіл бермеді. Оның әлеуметтану теориясы ХIХ - ХХ-ы ғасырлардағы әлеуметтанушыларға – Э.Дюркгейм, М.Вебер, Г.Зиммель т.б. зор әсер етті.
К.Маркс
(1818-1883)
бірінші болып немістің ұлы философы Гегельдің философиялық диалектикалық әдісін қоғамға саналы түрде қолданды.
Слайд 124.Бейклассикалық әлеуметтанудың басталуы: М.Вебер
Макс Вебердің теориясындағы өзекті мәселе: адамның өзара күрделі
4.Бейклассикалық әлеуметтанудың басталуы: М.Вебер
Макс Вебердің теориясындағы өзекті мәселе: адамның өзара күрделі
Макс Вебер
(1864-1920)
неміс әлеуметтанушысы, әлеуметтік философ, тарихшы
Еңбектері: «Түсіністікті әлеуметтанудың кейбір белгілері жөнінде», «Әлемдік діндердің шаруашылық этикасы»
Слайд 13 Әлеуметтану оны объективтілік пен эмпирикалық жағынан бақылап, тексеру жақтарын ескеру керек.
Әлеуметтану оны объективтілік пен эмпирикалық жағынан бақылап, тексеру жақтарын ескеру керек.
М.Вебер әлеуметтану зерттеулерінде түсіну, ұғыну әдістеріне көп көңіл қоюына байланысты, оның әлеуметтану теориясы «түсіну, ұғыну теориясы» деп аталады. Ол «идеалды типтер» әдісін жасады. Оның пікірінше, мақсатқа сәйкес келетін іс-әрекет, қимыл негізгі идеалдық тип болып саналады, ал саналы емес іс-әрекет, оның төмендеуі әр уақытта тәртіптен ауытқуға алып келеді. Әлеуметтік іс-әрекеттің ақылдығы, парасаттылығы, ақылға жеңдірушілігі – тарихи процестің басты бағыты. М.Вебердің пікірінше, капитализмнен бұрыңғы қоғамдарда салт-дәстүр маңызды орында болды. Ақыл-парасаттылық тек капиталистік қоғамдық өмірді ұйымдастырудың негізі принципінде болады. Бұл жерде ол экономиканы дінмен байланыстырады. «Протестанттық этика және капитализм рухы» деген еңбегінде ол діни-этикалық нұсқаулардың экономикалық іс-әрекетке ықпалын түсіндіруге тырысты. Еуропа өркениетіндегі ақыл-ой, парасаттылықтың ықпалын зерттеу осы еңбегінің негізгі тақырыбы. Адам мінез-құлқын зерттеу әлеуметтанушыны әр уақытта қызықтырып отырады, себебі әрбір адам өзінің тәртібіне, әс-әрекетіне белгілі бір мағына, мән береді, оны түсінуге тырысады. Сондықтан әлеуметтану «түсіну» ғылымына айналады. М.Вебердің әлеуметтануы саналы адамның мінез-құлқы, сондай ақ оның әлеуметтік әс-әрекеті туралы ғылым. Ол саяси әлеуметтануды да дамытуға үлес қосты. Бұл бағытта ол саяси биліктің үш түрін көрсетті: харизматикалық, дәстүрлі, бюрократиялық. Сондай ақ ол биліктің үш түрлі легитимдігі болатындығын айтты: харизматикалық легитимдік, әдет-ғұрып легитимдігі, ақыл-парасат, құқық легитимдігі. М.Вебер әлеуметтік стратификация (жіктелу) теориясының негізін салды.
Слайд 14 ХХ ғ. әлеуметтануы – әлеуметтанудың жаңа дәуірі. Ол осылармен сипатталады: 1)
ХХ ғ. әлеуметтануы – әлеуметтанудың жаңа дәуірі. Ол осылармен сипатталады: 1)
5. ХХ ғасырдағы әлеуметтанудың негізгі бағыттары
1920-1940
1940-ң II жартысы - 1960 аяғы
1970 – қазіргі уақыт
эмпирикалық әлеуметтанудың
басымдылығы
теориялық әлеуметтанудың зерттеулерін микро және макро әлеуметтанумен әрекет жасалды; әлеуметтанудың жаңа деңгейі
Әлеуметтану ХХ ғ. негізгі тенденциялары эмпирикалық әлеуметтанудың дамуынан басталады. Эмпирикалық әлеуметтану нақты зерттеулермен байланысты. Мұндай зерттеулер 20-30 жж АҚШ-та және басқа дамыған елдерде жүргізілді. Бірақ бұл теориялық әлеуметтанудың деңгейін төмендетті, сондықтан оны қайта жаңғырту қажет болды. Бұл
мәселелерді көтеруде Т.Парсонс, Роберт Мертон, П.Сорокин т.б. зор еңбек сіңірді.
Т.Парсонстың «құрылымды-функционалды талдау» социологиялық мектептің негізін салушы. Оның көп еңбектерінің ішінен оның негізгі екі еңбегін – әлеуметтік іс-әрекет, қимыл («социальное действие») және құрылымды-функционалды талдау («структурно-функциональный анализ»). Бұлардың қысқаша мазмұны мен мәні келесіде – қандай да бір іс-әрекет, қимылдың болуында қажетті шарттар бар. Әрекет, қимыл, біріншіден, оны жүргізетін адамды, екіншіден, нақты жағдайды, үшіншіден мақсат пен белгілі бір заң нормаларына сүйенген шартты жағдайларды қажет етеді. Оның пікірінше, әрбір әрекет, қимылдың өзін-өзі ұйымдастыратын белгілі жүйесі, оның шартты белгілері бар.
Толкотт Парсонс
социолог, функционалдық мектептің жетекшісі, белгілі американдық әлеуметтанушы-лардың бірі
(1902-1979)
Слайд 15 «Әлеуметтік іс-әрекет» теориясының негізгі ұғымы –«әрекеттер жүйесі». Ол әрекеттер жүйесіне, әлеуметтік
«Әлеуметтік іс-әрекет» теориясының негізгі ұғымы –«әрекеттер жүйесі». Ол әрекеттер жүйесіне, әлеуметтік
Т.Парсонс барлық әлеуметтік жүйелер негізгі төрт қызметті атқарады деді:
- жүйенің ішкі және сырттқы өзгерістерге беймделуі (адаптация);
- қойған мақсатқа жету;
- интеграция (біріктіру) – жүйенің өзінің барлық элементтері мен қызметтерін байланыстыруы;
- үлгіні сақтап қалу – субъетілердің жүріс-тұрыстарын жасау, сақтау, олардың мотивациялары мен мәдени ережелерін жетілдіру.
Т.Парсонстың барлық тұжырымдамасының кілті – тепе-теңдік категориясы. Оның пікірінше, қоғам тек тепе-теңдік қалыпта ғана өмір сүре алады. Тепе-теңдіктің бұзылуы жүйенің бұзылуына және оның жойылуына әкеледі. Сондықтан әлеуметтанушының басты міндеті – жүйенің, қоғамның тепе-теңдігін сақтайтын нұсқаулар беру. Тепе-теңдік әлеуметтік әрекетпен жасалады. Әлеуметтік әрекеттің құрылымына келесілер ықпал етеді: құндылықтар жүйесі мен нормативті рәміздер;мақсатқа жету жолдары туралы жеке шешім қабылдау; қалыптасқан жағдайдың өзі.
Т.Парсонстың әрекет жүйесінің моделі төрт жүйешіктен тұрады: әлеуметтік, мәдени, жеке әрекет, ағзалық. Оның пікірінше қоғам мен адамзаттың дамуы эволюциялық сипатта болады. Мұндай даму процесінде дифференциация мен интеграция күштері жұмыс істейді. Жүйе тиімді жұмыс істеуіне оның жоғары ұйымдастырылуы, өзге жүйелермен сиыса алуы, өзарақолдаудың болуы, жүйенің өз элементтерін бақылай алуы, қатынасудың ортақ ережесі қажет. Т.Парсонс тұжырымдамасында қоғамның үш типі жасалып көрсетілген: қарапайым, аралық, қазіргі замандық.
Слайд 16 Эмпирикалық және теориялық әлеуметтануды біріктіру идеясын бастаған Р.Мертон болды. Функционалдық социология
Эмпирикалық және теориялық әлеуметтануды біріктіру идеясын бастаған Р.Мертон болды. Функционалдық социология
Р.Мертон өзінің орта деңгей теориясының негізіне «қызметтілік» ұғымын салды және онда үш негізгі ойын көрсетті: 1) «қызметтілік бірлік постулаты» - қоғамды теория тұрғысынан тұтас көру деген қоғамды теориялық тұтас қамтиту емес, ол әлеуметтік фактілер тереңіндегі бірлікті көру; фактілер қызметтілік жағынан анықталған, олардың әлеуметтік өмірді біріктіру мүмкіншіліг бар; 2) «қызметтіліктің универсалдық постулаты» - мәдениеттің барлық формаларының талдаулық зерттеулерді қажет ететін қызметтілік қасиеттері бар; 3) «көндірулік постулаты» - қызметер «көндірушілік» қасиеттерге ие, бұл қоғамның барлық институттар қызметтілігін себептейді.
Р.Мертонның ойынша, қайталанып отыратын әлеуметтік құбылыстар қызметтілік талдау объетісі бола алады. Әлеуметтік құбылыстардан пайда болатын объективті салдар – барлық қызметтердің басты мазмұны болады деп көрсетеді. Р.Мертон бірінші болып әлеуметтік құбылыстардың қоғамда әлеуметтік тәртіпті қолдау және оны сақтау функциясынан өзге, керісінше, олардың дисфункциясына, яғни әлеуметтік құбылыстардың қоғам құрылымындағы әлеуметтік зорлық-зомбылықтарды, шиеленістерді, олардан туындайтын қарама-қайшылықтарды көрсетуге баса көңіл қойды. «Ортаңғы деңгей теориясы» бір жағынан әлеуметтік фактілердің үлкен топтарын қорытындылаудың нәтижесі. Екінші жағынан, жалпы әлеуметтанудың кейбір жақтарын одан әрі нақтылап түсіндірудің құралы болды.
Слайд 17 Эмпирикалық және теориялық әлеуметтануды біріктіру идеясын бастаған функционалдық социология өкілі Р.Мертон
Эмпирикалық және теориялық әлеуметтануды біріктіру идеясын бастаған функционалдық социология өкілі Р.Мертон
Р.Мертон өзінің орта деңгей теориясының негізіне «қызметтілік» ұғымын салды және онда үш негізгі ойын көрсетті: 1) «қызметтілік бірлік постулаты» - қоғамды теория тұрғысынан тұтас көру деген қоғамды теориялық тұтас қамтиту емес, ол әлеуметтік фактілер тереңіндегі бірлікті көру; фактілер қызметтілік жағынан анықталған, олардың әлеуметтік өмірді біріктіру мүмкіншіліг бар; 2) «қызметтіліктің универсалдық постулаты» - мәдениеттің барлық формаларының талдаулық зерттеулерді қажет ететін қызметтілік қасиеттері бар; 3) «көндірулік постулаты» - қызметер «көндірушілік» қасиеттерге ие, бұл қоғамның барлық институттар қызметтілігін себептейді.
Р.Мертонның ойынша, қайталанып отыратын әлеуметтік құбылыстар қызметтілік талдау объетісі бола алады. Әлеуметтік құбылыстардан пайда болатын объективті салдар – барлық қызметтердің басты мазмұны болады деп көрсетеді. Р.Мертон бірінші болып әлеуметтік құбылыстардың қоғамда әлеуметтік тәртіпті қолдау және оны сақтау функциясынан өзге, керісінше, олардың дисфункциясына, яғни әлеуметтік құбылыстардың қоғам құрылымындағы әлеуметтік зорлық-зомбылықтарды, шиеленістерді, олардан туындайтын қарама-қайшылықтарды көрсетуге баса көңіл қойды. «Ортаңғы деңгей теориясы» бір жағынан әлеуметтік фактілердің үлкен топтарын қорытындылаудың нәтижесі. Екінші жағынан, жалпы әлеуметтанудың кейбір жақтарын одан әрі нақтылап түсіндірудің құралы болды.
(1910-2003)
Роберт Кинг
Мертон
американдық әлеуметтанушы, қазіргі құрылымдық функционализмнің өкілі.
Слайд 18 В.Паретоның циклдық өзгерістер теориялары. Паретоның социологиялық теориялары оның «Трактат по общей
В.Паретоның циклдық өзгерістер теориялары. Паретоның социологиялық теориялары оның «Трактат по общей
Әлеуметтік динамиканы түсіндіру үшін Парето өзінің «элиталардың циркуляциясы (айналымы)» туралы теориясын тұжырымдап берді. Оның ойынша, жүйенің теңселу процесі және әдеттегі қалпына келуі әлеуметтік циклді құрайды, ал циклдың өтуі элиталар айналуының сипатына байланысты.
Вильфредо Парето
(1848-1923)
итальяндық әлеуметтанушы-позитивист, экономист, элита теориясын жасауға ерекше үлес қосқан функционализмнің негізін қалаушылардың бірі.
Слайд 19 Элиталар қоғамның төменгі топтарынан шығып пайда болады және күрес барысында жоғары
Элиталар қоғамның төменгі топтарынан шығып пайда болады және күрес барысында жоғары
Слайд 20 АҚШ-та жұмыс істеген социолог Питирим Сорокин эмпириялық социологияны тар тақырыптылығы, әлеуметтік
АҚШ-та жұмыс істеген социолог Питирим Сорокин эмпириялық социологияны тар тақырыптылығы, әлеуметтік
Питирим Сорокин
(1889-1968)
орыс-американ әлеуметтанушысы, әлеуметтік стратификацияны және әлеуметтік мобильділік теориясының негізін салушылардың бірі
Слайд 21 Ресейдегі әлеуметтану ойдың дамуы. Ресейде әлеуметтану ойларының қалыптасуына француз ағартушылары (Монтескье,
Ресейдегі әлеуметтану ойдың дамуы. Ресейде әлеуметтану ойларының қалыптасуына француз ағартушылары (Монтескье,
Бұл ықпал XVIII ғасырдың бірінші ширегіне дейін басым жатты. XIX ғасырдың бірінші ширегінен бастап Ресейдегі әлеуметтік ойлардың басым және өзара қарама-қарсы бағдарларына славяншыл (славянофильство, мен орысшыл (русофильство) бір жағынан, батыстық бағыт –екінші жағынан араласты. Сол кездегі славяншылдар Н. Данилевский, А. Катков, В. Леонтьев, К. Победоносцев болды.
Батысшылдықта үш бағыт өмір сүрді: XIX ғ. 30-шы жылдары ірі өкілі В. Чаадаев болған теократтық (діни); В. Белинский басшылық еткен гуманистік (40-шы жылдары); 60-шы жылдарының алдымен А. Герцен салған кейін Н. Чернышевский, Н. Добролюбов, Д. Писарев және т.б. көрнекті өкілі болған халықшылдар.
Орыстық әлеуметтану дамуының ұлттық ерекшелігі – ғылыми әлеуметтік ойлар, азаттық қозғалысымен байланысты бағдарда болды. Оның негізгі ықпалын маркстік әлеуметтанымдық идеялардың пайда болуы мен таралуы атқарды. Сол кезде қоғам туралы қалыптасқан материалистік ілім-әлеуметтік құбылыстарды фактілер деп қарап жаратылыстық ғылымдар үлгісі бойынша себептілік-салдармен түсіндіру сипатына сай қоғамтануды құруды талап етті. Марксизмдегі әлеуметтану қоғамды оның дамуындағы негізгі заңдылықтарды сонымен бірге басты әлеуметтік қауымдасу мен институттарын зерттеу болып табылды.
XIX ғасырдың екінші жартысында Ресейдегі әлеуметтік ойлардың қалыптасқан жағдайы орыстың әлеуметтік ой-пікірлерінің сипаты мен бағытын анықтайды. Бірінші орыс әлеуметтанушылары алғашқы халықшылдар ұрпағының ізін қуды (Н. Чернышевский және өзгелер).
Слайд 22 Орыстың әлеуметтану ойшылдарының анықтаушы бағыты субъективизм болса оның көрнекті өкілдері болып
Орыстың әлеуметтану ойшылдарының анықтаушы бағыты субъективизм болса оның көрнекті өкілдері болып
Әлеуметтанудағы субъективистік бағыттағы ірі тұлға орыс әлеуметтанушысы Н. М. Михайловский (1822-1904) болды. Ол адамдардың өзара және басқа табиғатқа да қарым-қатынастарының түбірлі және ештеңеге ұмтылмайтын айырмашылығын анықтаған. Оның пікірінше, бірінші жағдайда біз тек жай ғана құбылыспен емес белгілі мақсатты көздеген құбылыстармен іс жүргізсек, екіншісінде-бұл мақсат өмір сүрмейді. Бұл айырмашылық маңызды әрі мәнді өйткені оның өзі адамзат әрекетінің қызметінде түрлі әдістерді қолдану қажеттілігін тұспалдайды. ... Соған орай біз қоғамдық құбылыстарды тек субъективті деп бағалаймыз. Михайловский Чарльз Дарвин мен Г. Спенсердің эволюциялық теориясын теріске шығарды және әлеуметтік бақылаудың талқандаушы әрекетінен индевидті құтқару қажеттілігі теориясына сүйенді. Оның пікірінше, индивид пен қоғам арасында талассыз соғыс жүріп жатады. Әлеуметтік мінез-құлыққа еліктеу, сендіру, мәртебенің қандай ықпал жасайтынына көңіл аудара отырып Михайловский З. Фрейд пен В. Адлердің психоанализін оң бағалады.
Н. Кареев (1850-1931) «Введение в изучение социологии» (Спб., 1897) деген монографиясында әлеуметтану өмір туралы жалпы ілім сияқты қоғам туралы ілім болуы тиіс деген пікірді қолдады. Ұйымдасқан ортаны құрайтын басты бірлік ретінде Кареев индивидтің тарихтағы роліне аса көңіл аударды. Ол қоғам биологиялық, физикалық факторлардың онымен қоса сыртқы орта факторларының өзара әрекет-қимылдарының күрделі жемісі деген қорытынды жасады. Кереевтің әлеуметтанымдық зерттеулері қоғам прогресінің идеяларын дамытуға бағытталған болды.
Слайд 23 Ресейдегі әлеуметтанымдық ойлардың дамуының маңызды кезеңі М.Ковалевскийдің (1851-1916) «Әлеуметтану» атты екі
Ресейдегі әлеуметтанымдық ойлардың дамуының маңызды кезеңі М.Ковалевскийдің (1851-1916) «Әлеуметтану» атты екі
Ресейдегі заң әлеуметтанымының дамуына Н.М. Коркунов (1853-1904) негіз салды. Оның орыстың әлеуметтану тарихына қосқан үлесі-құқықтық жүйені әлеуметтанымдық идеялардың позициясы негізінде дамытуы болып табылады.
Әсіресе заң әлеуметтанымына Л.И.Петражицкий (1867-1931) психология немесе психологиялық әлеуметтану салаларын кеңінен қосты. Петражицкий «эмоциялық әлеуметтану» негізінде әлеуметтік процестердің түрлерін, құрылымын және әлеуметтік дамуды талдап заңдық және саяси институттардың қызметіне ерекше көңіл бөлді.
ХХ ғасырдың екінші жартсында –ХХ ғасырдың басында Ресейде әлеуметтану жеткілікті дамып таралғанымен 1917 жылғы төңкеріске дейін оқу орындарында оқу пәні ретінде қолданылмады. 1916 жылы орыстың жетекші әлеуметтанушылары, биологтары мен экономистері тұңғыш рет елде М.М. Ковалевский атындағы Ресей әлеуметтанушылар қоғамын құрды.
Қазан төңкерісінен соң Ресейде әлеуметтанудың институтталыну процесі басталды. Мұнда нақтылы әлеуметтанымдық зерттеулер негізінде жаңа қоғамның әлеуметтік теориясын жасау мәселесі қолға алынды. 1918 жылы мамыр айында Халық Комиссарлар Кеңесінің қоғамдық ғылымдар социалистік Академиясы туралы қаулысының жобасындағы басты міндеттер қатарына әлеуметтік зерттеулерді қою керектігі аталған. Әлеуметтанудан ғылыми дәреже еңгізіліп, Петроград пен Ярослав университеттерінде әлеуметтану кафедрасы ашылды.
Слайд 246 Қазақстанда әлеуметтанулық ойдың дамуы
Қазақ елінде ХIХ ғ. II жарт. мен
6 Қазақстанда әлеуметтанулық ойдың дамуы
Қазақ елінде ХIХ ғ. II жарт. мен
Ш.Уәлихановтың қоғамдық-әлеуметтік көзқарастары оның «Записка о судебной реформе», «Очерки Джунгарии», «О мусульманстве в степи», «Тенгри» деген еңбектерінде көрсетілген. Патшалық ресейдің Сібір қазақтарына арналған сот реформасы туралы мақаласында Ш.Уәлиханов ресми үкіметке көптеген талаптар қояды. Бұл талаптар халық өмірін жақсартуға бағытталған. Ш.Уәлиханов өз халқының өзіндік ерекшелігін ескеру реформа дайындау барысында ерекше маңызды фактор екенін айтады. Осы сот реформасы жайындағы хатында қазақ даласында жүргізілуге тиісті реформа халықтың мүддесіне, оның материалдық мұқтажына сай келуі, әрі сол қоғамның ұлттық мінез-құлқына сәйкестендірілуі қажеттігін терең талдап, қорытты. Ш.Уәлихановтың ойынша, халық үшін ең маңыздысы - оның мұқтажын өтейтін нақты іс-шаралар. Ол 1864 жылы жазған еңбегінде реформаны іске асыру барысында халықтың ерекшелігін ескеруі жайлы ойын тереңдете түсті, реформалардың сәтті болуы халықтың тұрмыс-салты мен әдет-ғұрпын, заңдарын жан-жақты зерттеуге байланысты екенін айтты. Ш.Уәлиханов прогресс деген ұғымға халықты ағарту, отандастарының саяси-экономикалық жағдайын жаңарту деген мағыналарды сиғызады. Шоқанның прогресшілдігі, халықты мәдениеттен, алдыңғы қатарлы ұлттық ғылымнан бөліп тастауға қарсы болуында. Ол билер сотын сақтау керек деген қорытынды жасайды, Себебі билер соты, бітімгершілік сотқа қарағанда әділдікке әлдеқайда жақын. Мысалы, би болу үшін халық арасында әділдік, шешендік жағынан танылған адам болуы тиіс, бидің билігі ұнамаған адамның екінші бидің төрелігіне жүгінуге құқық барлығын және тағы басқа фактілерге сүйене отырып осы тұжырымға келеді. Би атағы тек сот рәсімін терең білген, шешендік өнерді терең меңгерген адамға берілген. Биді ешкім сайламайды, ресми түрде ешкім бекітпейді, оның билігі мен шешімі беделге сүйенеді.
Слайд 25 Ыбырай Алтынсарин қазақ халқының экономикалық және рухани дамуын тездетудің негізгі құралы
Ыбырай Алтынсарин қазақ халқының экономикалық және рухани дамуын тездетудің негізгі құралы
(1841—1889)
Слайд 26 Абай Құнанбаевтың философиялық-әлеуметтік көзқарастары ХIХ ғ. II жартысымен ХХ ғ. басында
Абай Құнанбаевтың философиялық-әлеуметтік көзқарастары ХIХ ғ. II жартысымен ХХ ғ. басында
жекеменшік, таптық құрылым, мемлекеттік басқару және сот існ жүргізу, қоғамдағы еркіндік, бостандық, теңдік және адамдардың достығы т.б. жатады. Абайдың ойынша, елдің жақсы-жаман болуы оның ынтымақ берекесіне байланысты. Оның айтуынша, адамды қор қылатын үш нәрсе бар: надандық, еріншектік, залымдық. Надандық –білім, ғылымның жоқтығы. Абайдың әлеуметтік көзқарасында, байлар мен кедейлердің арасындағы айырмашылықтарын, олардың жағдайын, қоғамдағы алар орнын салыстырып, сауатсыздардың көзін ашып түсіндірмек болды.
Билердің шешімі Абай үшін тек қана басқару үшін емес, сонымен қатар халықтың дәстүрі мен танымынан тамыр тартқан толық ұғым (концепция). Абай үшін бір елдің заңы екінші елге жетекші бола алмайды. Сондықтан ол ресейлік заңға жат көзбен қарады. Абай биліктің жағдайын және оның баптарын жақсы білген. Өзі де заң шығаруға қатысқан. Ол әкімшілік және сот мәселелері туралы өз пікірлерін ашып айтты. Қазақстанның дамуына жол ашып, оны артта қалулықтан құтқарудың негізгі құралы – орыс білімі арқылы халықты ағарту деп санады. Абай халықты оқыту жұмысын бір орталықтан басқарып, жас буынды тәрбиелеуде мемлекет тарапынан үздіксіз қамқорлықтың керек екенін көрсетті. Бұл идея игілікті идея болды.
(1845-1904)
Слайд 27 Ә.Бөкейханов қазақ қоғамындағы әлеуметтік қатынастарды білу үшін орыстың демократиялық әдебиеттерін қазақ
Ә.Бөкейханов қазақ қоғамындағы әлеуметтік қатынастарды білу үшін орыстың демократиялық әдебиеттерін қазақ
Ол қазақ халқының алдыңғы қатарлы Ресей, одан ары Еуропа мәдениетінің деңгейіне жеткізу мәселесін қойды. Тығырықтан шығудың жолы – халықты ағарту, білімге тарту деп санады. Бөкейханов Петербургте орман шаруашылығы институтын бітіргенсоң Омбы қаласында 14 жыл тұрды. Мұнда ол бұрын зерттелмеген қазақ даласындағы әлеуметтік жағдайларды жан-жақты зерттеді. Оның басты мақсаты қазақ халқын Ресей империясының құлдық бұғауынан азат ету, бостандық, еркіндік алып, ілгері дамуды, басқа елмен тең құқықты болуды, өзін-зә басқаруды т.б. алға қояды. Қазақ еліндегі жаңа оқиғалар мен саяси процестерге байланысты Бөкейханов ұлттық саяси партия құруға мәжбүр болады, артынан «Алаш» партиясы құрылды. Оның мақсаты егеменді мемлекет құру. Партияның құрылуы туралы хабар «Қазақ» газетінің 1917 жылдың 5 қазанында жарияланды. Оның көшбасшысы Ә.Бөкейханов болды. Ол мемлекет, құқық, партия, дін т.б.мәселелер жөнінде де көптеген келелі ой-пікір, кеңес, ұсыныс берді. Оның пікірінше, ұлтқа автономия бермесе, теңсіздік болады; мемлекет пен дінді айырмаса, дін мемлекеттің қолжаулығы болып кетеді. Ә.Бөкейхановтың мұндай алдыңғы қатарлы, әлеуметтік ғылыми көзқарастары, ой-пікірлері қазақ қоғамының өмір жағдайына сәйкес келіп, іске асырылуда.
(1866-1937)
Слайд 28 Байтұрсынов бастауымен 1913 жылдан бастап қазақ лингвистикасының терминдері жасалып, қалыптаса бастады.
Байтұрсынов бастауымен 1913 жылдан бастап қазақ лингвистикасының терминдері жасалып, қалыптаса бастады.
«Тіл құралы» қазақ мәдениетінде бұрын кездеспеген құбылыс болды. Ол қазақ тіл білімінің ірге тасын қалаушы, тұңғыш лингвист ғалым. Ол қазақ лингвистикалық терминдерінің авторы. А.Байтұрсынов өзінің публистикалық мақалаларында өз ойын өткір жеткізеді. Мысалы ол: -«Надандық, өнерсіздік ата жолдасымыз боғандықтан, олжалы жерде үлестен қағылғанымыз, ордалы жерде орыннан қағылғанымыз, жоралы жерде жолдан қағылғанымыз – бәрі надандықтың кесапаты» дейді.
Байтұрсынов 1905жылдары Қарқаралыда ағартушылық қызметте жүргенде бір топ азаматтармен бірігіп патша үкіметіне петиция жолдады. Онда олар қазақ халқына әлеуметтік теңдік берілуін, жер бөлісінде тұрғылықты халықтың мүддесі көзделуін, қазақ даласында оқу-ағарту ісін жолға қою керектігін талап етті.
Тәуелсіз Қазақстанда әлеуметтану мамандығы бойынша Әл-Фараби атындағы Қазақ мемлекеттік ұлттық университетінде , Е.А.Бөкетов атындағы Қарағанды мемлекеттік университетінде және т.б. оқу орындарында арнайы бөлімдер бар. Әлеуметтану жоғары оқу орындарында жеке пән болып оқытылады. Тиісті оқулықтар, оқу құралдарын шығару қолға алынуда. Алғашқы ғылыми зерттеулер негізінде М.М.Сужиков, Н.А.Аитов, М.Тәжин, М.Аренов, Қ.Ғабдуллина, Б.Аяғанов, С.Оспанов т.б. ғалымдардың еңбектері жарық көрді.
(1873-1937)
Слайд 29Тақырып бойынша бақылау сұрақтары:
Әлеуметтану тарихының әр 3 кезеңінің өкілдерін атаңыз.
Конт бойынша
Тақырып бойынша бақылау сұрақтары:
Әлеуметтану тарихының әр 3 кезеңінің өкілдерін атаңыз.
Конт бойынша
Спенсердің дүниеге көзқарасы қандай?
Дюркгейм бойынша әлеуметтік фактілердің белгілері қандай?
«Түсіну, ұғыну» теориясы деген не?
20 ғ. Әлеуметтанудың негізгі бағыттарын және әр бағыт өкілдерінің еңбектерін атаңыз.
Ш.Уәлихановтың ойынша, халық үшін ең маңыздысы не?
Алтынсариннің әлеуметтік идеясы неге бағытталған?
Абай қандай ойларды қозғады?
Слайд 30Пайдаланған әдебиеттер:
Иекенов А.И. Әлеуметтану негіздері. Алматы, 2004
Қарабаев Ш.Қ. Әлеуметтану негіздері. Алматы, 2007
Рахметов
Пайдаланған әдебиеттер:
Иекенов А.И. Әлеуметтану негіздері. Алматы, 2004
Қарабаев Ш.Қ. Әлеуметтану негіздері. Алматы, 2007
Рахметов
Биекенов К.У., Биекенова С.К., Кенжакимова Г.А. Социология: учебное пособие. Алматы, 2016
Бринкерхоф Д., Уейте Р., Ортега С. Әлеуметттану негіздері. Алматы,
Ұлттық аударма бюросы, 464 б., 2018
6. Ритцер Д., Степницки Д. Әлеуметтану теориясы. Алматы, Ұлттық аударма
бюросы, 856 б., 2018
7. Вебер М. Избранные произведения: пер.с нем. М.,1990.
8. Дюркгейм Э. О разделении общественного труда. Место социологии. М.
Волков Ю.Г., Мостовая И.В., Добреньков В.И. Социология: Учебник. М.: Гардарики, 2012
Добреньков В.И., Кравченко А.И., Социология. В 3-х томах. М., 2013