Русская юзабилити в изгнании

Содержание

Слайд 2

О себе

Образование:
1991 – 1997
Уральский Государственный Технический Университет г. Екатеринбурга
Квалификация: инженер-систематехник
Специальность: Вычислительные

О себе Образование: 1991 – 1997 Уральский Государственный Технический Университет г. Екатеринбурга
машины, комплексы, системы и сети
1996 – 2001
Профессиональный юзабилити-тренинг в рамках Nokia
Работа:
1996-1998
UI Design AB
Usability engineer
Дизайн и конструирование пользовательского интерфэйса
1998 -
Nokia Home Communications (NHC), Nokia Svenska AB
Usability Coordinator
Организация и проведение различных мероприятий по юзабилити

Слайд 3

О Нокии

О Нокии

Слайд 4

Nokia Home Communications

Development of digital home platforms
IP technology-based communications solutions for the

Nokia Home Communications Development of digital home platforms IP technology-based communications solutions
home
Open standard for home entertainment based on open Internet technologies
Development of new products and applications with real usability for the home environment

Слайд 5

Digital television

Extremely high picture and sound quality and with several channels

Digital television Extremely high picture and sound quality and with several channels
at one time
Vast selection of non-encrypted radio and TV channels
Pay TV subscription options
Interactive services
Simple to set up and operate
Automatic, intelligent channel search
Built-in electronic program guide
Software is easy to update

Слайд 6

Usability design center

Usability specialists (usability engineers and usability coordinator)
Graphical designers
Interactions designers
Industrial designers
Sounds

Usability design center Usability specialists (usability engineers and usability coordinator) Graphical designers
designers
Prototype developers

Слайд 7

Usability Coordinator

Plan usability different activities
Organize, run (or supervise running) and analyze results

Usability Coordinator Plan usability different activities Organize, run (or supervise running) and
of usability activities
Integrate usability test results in the product with interaction designers
Maintain database over test users
Create and maintain usability documentation
Communicate results of the tests to product owners and team members

Слайд 8

Анализ ситуации (группа конечных пользователей и контекст пользования продукта)

Собственно дизайн (идея –

Анализ ситуации (группа конечных пользователей и контекст пользования продукта) Собственно дизайн (идея
визуализация – прототип – версия продукта)

Оценка дизайна (мероприятия по юзабилити)

Имплементация начальной или очередной версии продукта

О процессе User-centered design process

Слайд 9

User-centered design process Studying and understanding the current situation

Communication with stakeholders
UCD management

User-centered design process Studying and understanding the current situation Communication with stakeholders
and planning
User and use context studies
Analysis
User and use context specification
Goal setting
Documentation of information

Слайд 10

User-centered design process Designing the solution

Ideation
Visualization
Prototyping

User-centered design process Designing the solution Ideation Visualization Prototyping

Слайд 11

User-centered design process Evaluating the design
Evaluation (against requirements)
User testing

User-centered design process Evaluating the design Evaluation (against requirements) User testing

Слайд 12

User-centered design process Implementing the product

Development of user training and support
Documentation of

User-centered design process Implementing the product Development of user training and support
design
Participation in the implementation
Analysis of real use

Слайд 13


Анализ ситуации (группа конечных пользователей, заказ дизайнеров и менеджеров, результаты существующих исследований

Анализ ситуации (группа конечных пользователей, заказ дизайнеров и менеджеров, результаты существующих исследований
и текущая версия продукта )

Планирование необходимых мероприятий по юзабилити и внесение их в план проекта

Подготовка и проведение очередного мероприятия

Анализ результата, создание документации и внесение корректив в существующий продукт

И опять о процессе Процесс юзабилити

Слайд 14

Nokia ”box”

Телевизионная приставка, превращающая процесс просмотра телевизора в интерактивный процесс.
Digital satellite

Nokia ”box” Телевизионная приставка, превращающая процесс просмотра телевизора в интерактивный процесс. Digital
TV reception - digital picture and sound quality
Free-to-air channels and encrypted channels (Pay TV)
Internet - chat, e-mail
Hard drive - DVR
Viaccess-embedded (descrambling capabilities)
Dolby Digital Bitstream Out
Plug & Play installation with automatic channel set-up
Easy navigation with Nokia Navi™ Bars.
Integrated games: Snake, Tic-Tac-Toe and Card Deck
Different language options: English, German, French, Spanish, Italian, Russian, Greek, Swedish, Turkish, Arabic, and Farsi
Up to 8 personal "favorites" lists
Software update over the air
Elegant design

Слайд 15

Примеры мероприятий по юзабилити для ”бокса”

TV Guide (user study)
E-mail, chat (paper prototype

Примеры мероприятий по юзабилити для ”бокса” TV Guide (user study) E-mail, chat
test - 6)
Навигация (paper prototype test -12)
Документация (Heuristics evaluation x 3)
Internet, RC, Навигация (usability test with the running version in home environment– 6)
Игры (usability test with the running version– 8)
DVR recording (usability walkthrough)
First Time Installation (10 home observations)
Field study (40 семей)

Слайд 16

Usability test

Зачем?
Цель (оценка юзабилити навигации, Internet (browsing, bookmarks), Users preferences, Options

Usability test Зачем? Цель (оценка юзабилити навигации, Internet (browsing, bookmarks), Users preferences,
menu, RC)
Что? и Как?
Метод (speak aloud с 23 заданиями, running version in home environment - Usability Lab)
А судьи кто?
Пользователи (пол, возраст, род занятий)

Слайд 17

Usability Lab

Usability Lab

Слайд 18

Home observations

Зачем?
Цель (оценка юзабилити процесса First Time Installation «бокса»)
Что? и Как?

Home observations Зачем? Цель (оценка юзабилити процесса First Time Installation «бокса») Что?

Метод (наблюдения, готовый продукт in home environment - по месту жительства)
А судьи кто?
Пользователи (семьи, согласно определению target group для Field Trial – состав семьи, доход, уровень технических знаний и заинтересованности, отношение к бытовой электронике)
Имя файла: Русская-юзабилити-в-изгнании.pptx
Количество просмотров: 110
Количество скачиваний: 0