Западноевропейская культура

Содержание

Слайд 2

Мета і завдання
РОЗКРИТИ Поняття “середні віки”;
АНАЛІЗУВАТИ роль релігії та церкви в середньовічному

Мета і завдання РОЗКРИТИ Поняття “середні віки”; АНАЛІЗУВАТИ роль релігії та церкви
суспільстві;
охарактеризувати особливості лицарської та міської культур;
розкрити особливості художніх стилів в мистецтві.

Слайд 3

План
Поняття “середні віки” і “середньовічна культура”.
Роль релігії і церкви в середньовічному суспільстві.
Рицарська

План Поняття “середні віки” і “середньовічна культура”. Роль релігії і церкви в
культура. Міська культура.
Художні стилі в західноєвропейському середньовічному мистецтві.

Слайд 4

Поняття “середні віки”

Термін “середні віки” виник в Італії в колі мислителів епохи

Поняття “середні віки” Термін “середні віки” виник в Італії в колі мислителів
Відродження у XIV-XVI ст. Вони схилялися перед культурою Стародавньої Греції і Стародавнього Риму, намагалися відродити її. “Середніми віками” вони назвали час між античністю і своєю епохою.

Слайд 5

Поняття “середні віки”

Оцінка середніх віків у науці змінювалася. Гуманісти епохи Відродження і

Поняття “середні віки” Оцінка середніх віків у науці змінювалася. Гуманісти епохи Відродження
просвітники XVIII ст. називали їх “темними віками”, писали про глибокий занепад культури. А романтики XIX ст. ідеалізували середньовіччя, бачили в ньому втілення вищої моралі. Сучасні вчені переважно уникають крайнощів.

Слайд 6

Поняття “середні віки”

Соціально-економічний лад середньовіччя в Західній Європі схематично можна змалювати таким

Поняття “середні віки” Соціально-економічний лад середньовіччя в Західній Європі схематично можна змалювати
чином. На руїнах Західної Римської імперії виник ряд часом дуже великих (як, наприклад, імперія франків часів Карла Великого), але неміцних ранньофеодальних монархій.

Слайд 7

Поняття “середні віки”

Основа економіки - сільське господарство. Спочатку всі землі належали королю.

Поняття “середні віки” Основа економіки - сільське господарство. Спочатку всі землі належали
Він розподіляв їх між своїми васалами - феодалами (феод - назва наділу), які служили в його війську. Феодали, в свою чергу, наділяли землею селян, які виконували повинності (панщина, оброк).

Слайд 8

Поняття “середні віки”

Виділяють такі основні періоди історії середніх віків:
раннє середньовіччя (кінець

Поняття “середні віки” Виділяють такі основні періоди історії середніх віків: раннє середньовіччя
V ст. - середина XI ст.);
- феодальна роздробленість (XI-XII ст.);
- централізація держав під королівською владою (XIII-XV ст.).

Слайд 9

Роль релігії і церкви

Для середньовічної культури характерні дві ключові відмінні ознаки:

Роль релігії і церкви Для середньовічної культури характерні дві ключові відмінні ознаки:
1)корпоративність
2) домінуюча роль релігії та церкви.
Середньовічне суспільство складалося з безлічі станів (корпорацій). Людина по народженні належала до одного з них і практично не мала можливості змінити своє соціальне становище.

Слайд 10

Роль релігії і церкви

Існувала сувора корпоративна ієрархія:
два вищих стани:
духовенство,
феодали-землевласники;

Роль релігії і церкви Існувала сувора корпоративна ієрархія: два вищих стани: духовенство,
потім купці, ремісники, селяни (останні у Франції були об'єднані в “третій стан”).

Слайд 11

Роль релігії і церкви

Визначальна роль християнської релігії і церкви у всіх

Роль релігії і церкви Визначальна роль християнської релігії і церкви у всіх
галузях суспільного і культурного життя - особливість європейської середньовічної культури. Церква підпорядкувала собі політику, мораль, науку, освіту і мистецтво. Весь світогляд людини середніх віків був теологічним (від грецького “теос” - бог).

Слайд 12

Роль релігії і церкви

Християнство базується на трьох головних ідеях:
- ідеї

Роль релігії і церкви Християнство базується на трьох головних ідеях: - ідеї
гріховності усього людського роду, зараженого первородним гріхом Адама і Єви;
- ідеї порятунку, який необхідно заслужити кожній людині;
- ідеї спокути всіх людей перед Богом.

Слайд 13

Роль релігії і церкви

Основи офіційного церковного світогляду середніх віків були закладені

Роль релігії і церкви Основи офіційного церковного світогляду середніх віків були закладені
на межі IV-V ст. у працях Августина. Він розробив вчення про “Божественну благодать”, згідно з яким церква є посередником між Богом і людьми (“єдинорятуюча роль церкви”).

Слайд 14

Роль релігії і церкви

Згідно з Августином, весь хід історії передбачається божественним

Роль релігії і церкви Згідно з Августином, весь хід історії передбачається божественним
промислом, тому людина не спроможна його змінити і грішно навіть намагатися це зробити.

Слайд 15

Роль релігії і церкви

На кінець античності християнство являло розвинену світоглядну систему.

Роль релігії і церкви На кінець античності християнство являло розвинену світоглядну систему.
Був вироблений “символ віри” - короткий виклад основних догматів християнської церкви. До нього увійшли догмат про “триєдиність Бога”, догмат про воскресіння Христа та інші.

Слайд 16

Роль релігії і церкви

Духовенство перетворюється на сувору ієрархічну організацію. Спочатку

Роль релігії і церкви Духовенство перетворюється на сувору ієрархічну організацію. Спочатку найвище
найвище становище в клірі займали єпископи. У кінці IV- на початку V ст. римський єпископ став іменуватися Папою і поступово одержав владу над всіма іншими єпископами Західної Римської імперії.

Слайд 17

Роль релігії і церкви

Християнська церква стала іменуватися католицькою, що означає всесвітня,

Роль релігії і церкви Християнська церква стала іменуватися католицькою, що означає всесвітня,
вселенська.
У 1054 р. церква розкололася на західну - римсько-католицьку і східну - православну.

ХНУРЕ, кафедра українознавства

Слайд 18

Роль релігії і церкви

Церква широко використовувала систему покарань (в тому

Роль релігії і церкви Церква широко використовувала систему покарань (в тому числі
числі стосовно правителів):
“відлучення”, яке ставило людину поза церквою,
“анафема” - урочисте публічне прокляття, “інтердикт” - заборона відправляти культ на цілій території та інші.

Історія української культури

Слайд 19

Роль релігії і церкви

Приблизно третина всіх орних земель в Європі

Роль релігії і церкви Приблизно третина всіх орних земель в Європі належала
належала церкві, всі держави виплачували “десятину” (десяту частину податків, які збиралися) на її користь. У католицькій церкві до Х ст. встановився звичай безшлюбності (целібату) духовенства.

Слайд 20

Роль релігії і церкви

Особливу роль у поширенні впливу церкви відігравали монастирі. Вони

Роль релігії і церкви Особливу роль у поширенні впливу церкви відігравали монастирі.
виникли в III ст. в Єгипті і являли собою спочатку поселення самітників (від грецького “монах” - самітник). Монастирі - великі землевласники, і центри багатогалузевих господарств, і укріплені фортеці, і осередки культурного життя.

Слайд 21

Роль релігії і церкви

При монастирях організовувалися скрипторії - спеціальні майстерні для переписування

Роль релігії і церкви При монастирях організовувалися скрипторії - спеціальні майстерні для
книг. Рукописні книги виготовлялися з пергаменту - особливим чином обробленої телячої або овечої шкіри. Для виготовлення однієї Біблії великого формату було потрібно 300 овечих шкур, на її виконання йшло 2-3 роки.

Слайд 22

Роль релігії і церкви

Школи протягом раннього середньовіччя відкривалися тільки при церквах і

Роль релігії і церкви Школи протягом раннього середньовіччя відкривалися тільки при церквах
монастирях. Поступово складається шкільна програма.

Слайд 23

Роль релігії і церкви

До неї входили “сім вільних мистецтв”: три вступні

Роль релігії і церкви До неї входили “сім вільних мистецтв”: три вступні
дисципліни - “тривіум” - граматика, риторика (оволодіння ораторським мистецтвом), діалектика (тобто формальна логіка); чотири дисципліни вищого циклу - “квадріум” - арифметика, геометрія, астрономія, музика.

Слайд 24

Лицарська культура

Образ середньовіччя часто асоціюється з колоритною фігурою озброєного лицаря в обладунку.

Лицарська культура Образ середньовіччя часто асоціюється з колоритною фігурою озброєного лицаря в обладунку.

Слайд 25

Лицарська культура

Лицарі - професійні воїни - являли собою корпорацію, членів якої об'єднували

Лицарська культура Лицарі - професійні воїни - являли собою корпорацію, членів якої
спосіб життя, морально-етичні цінності, особистісні ідеали.

Слайд 26

Лицарська культура

Згідно з поширеними в лицарському середовищі уявленнями, справжній лицар повинен був

Лицарська культура Згідно з поширеними в лицарському середовищі уявленнями, справжній лицар повинен
походити із знатного роду. Поважаючий себе лицар посилався для підтвердження свого благородного походження на гіллясте генеалогічне дерево, мав родинний герб і родовий девіз.

Слайд 27

Лицарська культура

Вищим виявом лицарської войовничості стали хрестові походи на Схід під прапором

Лицарська культура Вищим виявом лицарської войовничості стали хрестові походи на Схід під
захисту християн і християнських святинь від мусульман. У 1096 р. відбувся перший з них,
а в 1270 р. – останній.

Слайд 28

Лицарська культура

Під час їх проведення виникають особливі військово-релігійні організації - лицарські

Лицарська культура Під час їх проведення виникають особливі військово-релігійні організації - лицарські
ордени. Першим найвідомішим християнським військовим орденом був лицарський орден госпітальєрів.

Слайд 29

Міська культура

У XI ст. в Європі відбувається швидке зростання міст. Їх населення

Міська культура У XI ст. в Європі відбувається швидке зростання міст. Їх
складалося з найбільш рішучих і бунтівних елементів суспільства: в міста бігли кріпаки, змінювали спосіб життя деякі збіднілі феодали.

Слайд 30

Міська культура

Нові види занять - торгівля, ремесло вимагали активності, обачності, породжували раціоналістичний

Міська культура Нові види занять - торгівля, ремесло вимагали активності, обачності, породжували раціоналістичний підхід до життя.
підхід до життя.

Слайд 31

Міська культура

Важливим елементом піднесення культури у XI-XIII ст. було розширення освіченості, вихід

Міська культура Важливим елементом піднесення культури у XI-XIII ст. було розширення освіченості,
її за межі виключно духовенства. Організація міського життя диктувала потребу в письменних людях. Збільшується кількість шкіл.

Слайд 32

Міська культура

У XII-XIII ст. виникають університети (від латинського “універсум”- загальність, сукупність). Перші

Міська культура У XII-XIII ст. виникають університети (від латинського “універсум”- загальність, сукупність).
з них з'явилися в Італії.
Викладачі об'єднувалися в особливі організації – факультети.

Слайд 33

Міська культура

Викладачі вибирали голову факультету - декана (від латинського - десятник). Учні

Міська культура Викладачі вибирали голову факультету - декана (від латинського - десятник).
- студенти (від латинського “студере” - старанно навчатися) - слухали і записували лекції, брали участь у диспутах. На середину XV ст. в Європі було вже 60 університетів.

Слайд 34

Міська культура

Пожвавлення інтелектуального життя в XI-ХIII ст. проявилося в розгортанні філософських дискусій.

Міська культура Пожвавлення інтелектуального життя в XI-ХIII ст. проявилося в розгортанні філософських

Середньовічна філософія отримала узагальнене визначення - схоластика (від латинського “школа”).

Слайд 35

Міська культура

Найбільш відомим представником офіційної церковної схоластики був Хома Аквінський (1225-1274).

Міська культура Найбільш відомим представником офіційної церковної схоластики був Хома Аквінський (1225-1274).

Слайд 36

Міська культура

Пьєр Абеляр (1079-1142) протиставив тезу “розумію, щоб вірити”, утверджуючи пріоритет

Міська культура Пьєр Абеляр (1079-1142) протиставив тезу “розумію, щоб вірити”, утверджуючи пріоритет
розуму. Його вчення було оголошене єрессю.

Слайд 37

Міська культура

Професор Роджер Бекон (1214-1294) відстоював важливість досвіду для отримання знань. За

Міська культура Професор Роджер Бекон (1214-1294) відстоював важливість досвіду для отримання знань.
вільнодумство він провів в ув'язненні 14 років.

Слайд 38

Середньовічне мистецтво

Провідна роль в середньовічному мистецтві належить архітектурі. Саме вона відображає

Середньовічне мистецтво Провідна роль в середньовічному мистецтві належить архітектурі. Саме вона відображає
основні естетичні ідеї, диктує характерні риси живопису, скульптури, є основою синтезу мистецтв.

Слайд 39

Середньовічне мистецтво

Стиль західноєвропейського мистецтва Х - XII ст. отримав назву “романський”.

Середньовічне мистецтво Стиль західноєвропейського мистецтва Х - XII ст. отримав назву “романський”.
Він виник у монументальній кам'яній архітектурі, а в той час всі кам'яні споруди називалися римськими (Roma - Рим), на відміну від варварських - дерев'яних.

Слайд 40

Середньовічне мистецтво

Найбільш характерними для романського мистецтва типами споруд є замок (укріплене

Середньовічне мистецтво Найбільш характерними для романського мистецтва типами споруд є замок (укріплене
житло феодала) і храм, який зовнішнім виглядом також нагадує фортецю.

Слайд 41

Середньовічне мистецтво

Основою планування романського храму стала римська базиліка - велике прямокутне

Середньовічне мистецтво Основою планування романського храму стала римська базиліка - велике прямокутне
приміщення, розділене поперечними перегородками на декілька залів - нефів.

Слайд 42

Характерні риси романського стилю

товсті масивні стіни,
вузькі прорізи вікон,
східчасто поглиблені портали,

Характерні риси романського стилю товсті масивні стіни, вузькі прорізи вікон, східчасто поглиблені портали, вежі .
вежі .

Слайд 43

Середньовічне мистецтво

У XII-XV ст. зростання міст, комплекс нових явищ духовного життя,

Середньовічне мистецтво У XII-XV ст. зростання міст, комплекс нових явищ духовного життя,
побутового укладу, технічний прогрес призвели в художній сфері до виникнення нового стилю - готики.

Слайд 44

Середньовічне мистецтво

Найбільш яскраві готичні пам'ятники - міські споруди: ратуші і, головне,

Середньовічне мистецтво Найбільш яскраві готичні пам'ятники - міські споруди: ратуші і, головне,
собори. У ратуші концентрувалася ділова, практична частина управління містом. Осердям же всього суспільного життя був собор.

Слайд 45

Середньовічне мистецтво

Собори будувалися на замовлення міських комун, які, як правило, не

Середньовічне мистецтво Собори будувалися на замовлення міських комун, які, як правило, не
шкодували на їх зведення грошей, оскільки собор був свого роду символом, по ньому судили, яке місто.

Слайд 46

Середньовічне мистецтво

Готичний собор Паризької Богоматері панує навіть над сучасною столицею

Середньовічне мистецтво Готичний собор Паризької Богоматері панує навіть над сучасною столицею Франції,
Франції, перевершуючи величчю все побудоване пізніше.

Слайд 47

Характерні риси готичних соборів:

Головна зорова особливість готичної архітектури - спрямованість будівлі вгору.

Характерні риси готичних соборів: Головна зорова особливість готичної архітектури - спрямованість будівлі

безліч вікон зі складними рамами,
величезні вітражі,
галереї, переходи,
вежі, скульптури.
Имя файла: Западноевропейская-культура.pptx
Количество просмотров: 141
Количество скачиваний: 0