- Главная
- Литература
- Іван Антонович Кочерга
Содержание
- 2. Народився Іван Антонович Кочерга 6 жовтня 1881 р. в містечку Носівка на Чернігівщині в сім'ї залізничного
- 3. 1914 р. І. Кочерга переїхав у Житомир. П'єси російською мовою «Зубний біль сатани» (1922) та «Викуп
- 4. Він пише комедію «Натура і культура» (1928), драму-феєрію «Марко в пеклі» (1928) і низку так званих
- 5. 1934 р. І. Кочерга переїздить до Києва, отримує квартиру в будинку письменників Роліт і поринає в
- 6. Драма задумана як історична трагедія, але деяка ідеалізація самого образу князя не дозволила автору домогтися по-справжньому
- 7. “Свіччине весілля” «Свіччине весілля» – це високопоетичний твір про визвольну боротьбу київських ремісників на початку XVI
- 8. Знайомлячись з історичними матеріалами про минуле нашого народу, письменник натрапив на дві грамоти литовських князів, які
- 9. У п’єсі «Свіччине весілля» І. Кочерга розповідає про жорстокі безчинства зарозумілого київського воєводи, який заборонив городянам
- 10. «Що стосується самого терміну «женити свічку», – писав відомий український фольклорист і етнограф, академік АН України
- 11. Після виходу у світ п’єса «Свіччине весілля» не привернула до себе належної уваги театральних колективів. Івана
- 12. · за жанром «Свіччине весілля» — історична драматична поема; · темою є зображення знущань Воєводи над
- 13. Проблематика «Свіччиного весілля» 1. Проблема волі та шляхів її здобуття …тільки що ж робить, Коли добром
- 14. 4. Проблема народної боротьби та самопожертви заради високих ідеалів Ця проблема знаходиться в епіцентрі твору. Кочерга
- 15. Жанр: історична драматична поема Драматична поема – це літературний вид, що виник при поєднанні всіх трьох
- 16. Тема: показ морального гніту та страждань київських ремісників і незаможних киян під час «темного закону» в
- 17. Проблеми Соціальної нерівності (київський воєвода, князь Ольшанський, війт Шавула, писар Козеліус, комендант замку Кезгайло та інші
- 18. кохання (Іван Свічка та Меланка щиро кохають одне одного, намагаються справити весілля, але наштовхуються на опір
- 19. Композиційні прийоми 1. «Свіччине весілля» побудовано на зіставленнях контрастних сцен, картин, портретів, образів: а) повсякденні пишні
- 20. Символічність образів драми Групи образів У п’єсі І. Кочерги показано зіткнення інтересів трудящого народу і литовських
- 21. Образ Івана Свічки Іван Свічка – центральний образ драматичної поеми. Над усе цінує волю і свободу,
- 22. Свічка – миролюбива, спокійна людина. Він не хоче кровопролиття, відмовляє гарячого Чопа від бійки, намагається переконати
- 23. Основні риси характеру героя – сміливість, відвага та мужність; (Але наперекір усім панам та їхнім прихвосням
- 24. Іван Свічка вірить у справедливість, переконаний, що народ буде вільним і отримає свої законні права: Хоч
- 25. Особливості мови персонажа. (Мова афористична, яскрава і переконлива завдяки вживанню риторичних запитань, звертань, влучних метафор, епітетів.)
- 26. Образ Меланки Соціальне походження Меланки. Меланка – це проста міська дівчина, що живе з матір’ю у
- 27. Меланка дуже вродлива, але скромна і лагідна. Вона з пошаною відноситься до старших, щира подруга, навіть
- 28. Та Меланка на ці слова уваги не звернула, бо кохає Івана Свічку. Кохає, тому і відмовляє
- 29. Основні риси характеру: – висока моральність, людська гідність; – тактовність і принциповість; (Зваблива і світла, неначе
- 30. Ставлення автора до образу Меланки Сам автор у передмові до п’єси говорить: «Образ Меланки, дівчини, яка
- 31. Київські ремісники У п’єсі змальовано ряд київських ремісників: кушнірів, бондарів, ковалів, зброярів, золотарів. Це порядні люди,
- 32. Чи не найбільш гостро І.Кочерга осудив заборону світла образом золотаря Передерія. Цей майстер-умілець осліп, бо до
- 33. Між ремісниками та пануючою верхівкою існує давня неприязнь, ворожнеча. Воєвода та його прислужники відчувають, що ремісники
- 34. Образ Воєводи Воєвода– пихатий повелитель, жорстока людина. Він хизується своєю владою, заявляє з погордою: «Для цих
- 35. Новаторство у творчості митця «Свіччине весілля» справедливо вважають одним з найпоетичніших творів української драматургії. Життя середньовічного
- 36. Новаторство у творчості митця Таємницю постійної привабності «Свіччиного весілля» заховано у мальовничості його картин, у яскравих
- 38. Скачать презентацию
Слайд 2Народився Іван Антонович Кочерга 6 жовтня 1881 р. в містечку Носівка на Чернігівщині в сім'ї залізничного службовця, що
Народився Іван Антонович Кочерга 6 жовтня 1881 р. в містечку Носівка на Чернігівщині в сім'ї залізничного службовця, що
Слайд 31914 р. І. Кочерга переїхав у Житомир. П'єси російською мовою «Зубний біль сатани» (1922) та «Викуп
1914 р. І. Кочерга переїхав у Житомир. П'єси російською мовою «Зубний біль сатани» (1922) та «Викуп
Слайд 4Він пише комедію «Натура і культура» (1928), драму-феєрію «Марко в пеклі» (1928)
Він пише комедію «Натура і культура» (1928), драму-феєрію «Марко в пеклі» (1928)
Слайд 51934 р. І. Кочерга переїздить до Києва, отримує квартиру в будинку письменників Роліт і поринає в
1934 р. І. Кочерга переїздить до Києва, отримує квартиру в будинку письменників Роліт і поринає в
Повернувшись 1944 р. до Києва, І. Кочерга пише романтичну драму «Ярослав Мудрий» (1944, друга редакція — 1946).
Слайд 6 Драма задумана як історична трагедія, але деяка ідеалізація самого образу князя не
Драма задумана як історична трагедія, але деяка ідеалізація самого образу князя не
Слайд 7“Свіччине весілля”
«Свіччине весілля» – це високопоетичний твір про визвольну боротьбу київських ремісників
“Свіччине весілля”
«Свіччине весілля» – це високопоетичний твір про визвольну боротьбу київських ремісників
Цю драматичну поему Іван Кочерга написав у 1930 році.
Слайд 8Знайомлячись з історичними матеріалами про минуле нашого народу, письменник натрапив на дві
Знайомлячись з історичними матеріалами про минуле нашого народу, письменник натрапив на дві
Слайд 9У п’єсі «Свіччине весілля» І. Кочерга розповідає про жорстокі безчинства зарозумілого київського
У п’єсі «Свіччине весілля» І. Кочерга розповідає про жорстокі безчинства зарозумілого київського
Слайд 10«Що стосується самого терміну «женити свічку», – писав відомий український фольклорист і етнограф,
«Що стосується самого терміну «женити свічку», – писав відомий український фольклорист і етнограф,
Слайд 11Після виходу у світ п’єса «Свіччине весілля» не привернула до себе належної
Після виходу у світ п’єса «Свіччине весілля» не привернула до себе належної
Слайд 12· за жанром «Свіччине весілля» — історична драматична поема;
· темою є зображення
· за жанром «Свіччине весілля» — історична драматична поема;
· темою є зображення
· ідея — засудження влади, заклик до боротьби та уславлення сміливих робітників;
· сюжет має дві лінії: лінію кохання та лінію боротьби городян за свої права;
· твір Івана Кочерги є одним із найпоетичніших в українській драматургії;
· п’єса написана у 1930 році.
Слайд 13Проблематика «Свіччиного весілля»
1. Проблема волі та шляхів її здобуття
…тільки що
Проблематика «Свіччиного весілля»
1. Проблема волі та шляхів її здобуття
…тільки що
Коли добром ніхто не дасть нам світла –
Його здобути треба – не молить,
Бо без борні нікчемні все молитви.
І свічки мирної не варта та країна,
Що в боротьбі її не засвітила. (зброяр Іван Свічка)
2. Проблема патріотизму
«Хоч не мені – для вільного народу
Колись зоря займеться світова».
3. Проблема кохання. Поруч із І.Свічкою – його наречена Меланка. Автор використовує традиційні художні засоби, змальовуючи образ дівчини, що йде за коханим на боротьбу, зберігає вірність і в найстрашніші хвилини. Кращі якості душі Меланки проявляються в її конфлікті з князем Ольшанським. Коли він ставить її перед вибором: смерть Свічки чи «кохання» князя – заради життя дорогої людини Меланка йде за князем. Перед читачем образ, у якому втілено найкращі риси української жінки.
Слайд 14 4. Проблема народної боротьби та самопожертви заради високих ідеалів Ця проблема
4. Проблема народної боротьби та самопожертви заради високих ідеалів Ця проблема
Слайд 15Жанр: історична драматична поема
Драматична поема – це літературний вид, що виник при поєднанні
Жанр: історична драматична поема
Драматична поема – це літературний вид, що виник при поєднанні
Драматична поема оформляється віршем, в ній зосереджується увага на ідейному конфлікті між персонажами. Інакше кажучи, це поема в. драматичній формі чи драма – у віршовій, з спалахами ліричних переживань.
Історична – в основу покладено історичні події.
Слайд 16Тема: показ морального гніту та страждань київських ремісників і незаможних киян під час
Тема: показ морального гніту та страждань київських ремісників і незаможних киян під час
Ідея: викриття і засудження свавілля й пригнобленого ставлення київських вельмож до незаможних верств населення в період антисоціальних законів про використання світла, негативне висвітлення аморальності керівної верстви киян; возвеличення чистого і щирого кохання, співпереживання, взаємодопомоги, прагнення до справедливості, притаманних незаможним киянам початку ХVІ століття.
Слайд 17Проблеми
Соціальної нерівності (київський воєвода, князь Ольшанський, війт Шавула, писар Козеліус, комендант замку Кезгайло
Проблеми
Соціальної нерівності (київський воєвода, князь Ольшанський, війт Шавула, писар Козеліус, комендант замку Кезгайло
Слайд 18кохання (Іван Свічка та Меланка щиро кохають одне одного, намагаються справити весілля, але
кохання (Іван Свічка та Меланка щиро кохають одне одного, намагаються справити весілля, але
моралі та моральних цінностей (звичайні городяни гуртуються, щоб здобути право на запалювання світла, організовують повстання, щоб врятувати Івана Свічку, Гільда сприяє викраденню грамоти про дозвіл на світла і дає вогню погаслій свічці Меланки; воєвода, рицарі, вельможі постають жорстокими, брехливими, егоїстичними, аморальними…);
жіночого пригнічення та жіночої долі (Гільда становить для свого чоловіка ще меншу цінність, ніж його пси; Меланку князь Ольшанський розцінює не як особистість, а як чергову забавку…) та інші.
Слайд 19Композиційні прийоми
1. «Свіччине весілля» побудовано на зіставленнях контрастних сцен, картин, портретів, образів:
а) повсякденні пишні
Композиційні прийоми
1. «Свіччине весілля» побудовано на зіставленнях контрастних сцен, картин, портретів, образів:
а) повсякденні пишні
б) осяяний безліччю яскравих вогнів, наповнений співами панський палац на горі – повите мороком ночі принишкле трудове Подольє;
в) чисте і високе почуття Івана Свічки – захоплення дівочою красою до Меланки. розбещеного Ольшанського.
2. Значну роль у композиції відіграють пісні, яких нараховується у творі понад двадцять. Є пісні народного походження, деякі створив сам драматург. Пісні увиразнюють обряд українського весілля («Ой панове-сватове, просимо вас…»), характеризують групи образів (дівоча гра про свічку, застільна пісня литовських рицарів). Допомагає характеристиці Івана Свічки і його лірична пісня«Темная нічка над містом спустилась».
Слайд 20Символічність образів драми
Групи образів
У п’єсі І. Кочерги показано зіткнення інтересів трудящого народу
Символічність образів драми
Групи образів
У п’єсі І. Кочерги показано зіткнення інтересів трудящого народу
Слайд 21Образ Івана Свічки
Іван Свічка – центральний образ драматичної поеми. Над усе цінує
Образ Івана Свічки
Іван Свічка – центральний образ драматичної поеми. Над усе цінує
А завтра ж всі гуртом до магістрату,
Нехай тепер хоч світло дасть, хоч ні –
А на панів не будем працювати!
Іван Свічка – зброяр, організатор боротьби київських цеховиків проти литовських поневолювачів (Це він добре знає життя і людей, це він дбає про інтереси громади, це він ладен віддати життя за загальну справу. Його мужність і висока людська гідність зумовлені усвідомленням власної причетності до справедливої боротьби народу за свої права, вірою в торжество волелюбних ідеалів.
Немає в світі бурі, щоб огонь
Могла задути вічний та правдивий!
Свічка веде людей, щоб повернути «привілеї» свої:
А не віддасть добром, то візьмем силою,
Об заграву шляхетного їх замка
Тоді засвітим наші каганці!)
Символічність образів драми
Слайд 22Свічка – миролюбива, спокійна людина. Він не хоче кровопролиття, відмовляє гарячого Чопа
Свічка – миролюбива, спокійна людина. Він не хоче кровопролиття, відмовляє гарячого Чопа
Товариші! Не в кулаці, а в правді
Тепер повинна бути наша міць.
Облиш цю лаву, Чопе, мусим ми
Словами нашу правду довести.
Коли Іван переконався, що ніякі умовляння та мирні переговори не допоможуть, він закликає всіх ремісників до збройної боротьби. Цеховики поважають його за благородні поривання, називають братом, вважають, що сам він гідний бути війтом:
Хто ж, як не він, гідніший війтом бути!
Шавулу геть! Хай Свічка буде війтом!
Символічність образів драми
Слайд 23Основні риси характеру героя
– сміливість, відвага та мужність; (Але наперекір усім панам
Основні риси характеру героя
– сміливість, відвага та мужність; (Але наперекір усім панам
Задути можна свічку, загасить
Пожежу навіть можна, навіть всі
Жаринки найдрібніші затоптать,
Але живий вогонь і в кремінці
Чекає лиш, щоб ми його збудили.
Це слова Івана Свічки, який вже був загнаний у куток воєводою, але не був зломлений, як не була зломлена його дівчина Меланка.) Юнак сміливий, принциповий, з почуттям власної гідності. Він не гне голови навіть перед воєводою, нагадує йому про незадоволення, про народний гнів. І навіть його ворог, комендант замку Кезгайло, зворушений непохитністю Свічки:
Отямся, хлопче! Душу всю мені
Ти зворушив одвагою своєю.
– ввічливість, благородство і почуття власної гідності;
– любов до Меланки.
Слайд 24Іван Свічка вірить у справедливість, переконаний, що народ буде вільним і отримає
Іван Свічка вірить у справедливість, переконаний, що народ буде вільним і отримає
Хоч не мені – для вільного народу
Колись зоря займеться світова.
Юнак з пошаною відноситься до простого люду, щиро кохає Меланку, турбується про неї. З усіма тактовний, ввічливий. Його мрія – допомогти народу підвищити свій життєвий рівень. Боротьба за свої права – це найголовніше для Івана.
Символічність образів драми
Слайд 25Особливості мови персонажа. (Мова афористична, яскрава і переконлива завдяки вживанню риторичних запитань,
Особливості мови персонажа. (Мова афористична, яскрава і переконлива завдяки вживанню риторичних запитань,
Оцінка образу літературною критикою. (Дехто закидав авторові «Свіччиного весілля», що головний герой твору надто високо свідомий як для епохи середньовіччя.)
Чи можна вважати злодійством здобуття Іваном Свічкою князівської грамоти в замку воєводи? Думаємо, що ні. Адже злодійство, крадіжка – це таємне привласнення чужих речей. А грамота не була власністю воєводи. І Свічка керувався не егоїстичними почуттями:
«Годі вже! Життя не пошкодую,
/ А привілеї наші поверну»
Слайд 26Образ Меланки
Соціальне походження Меланки. Меланка – це проста міська дівчина, що живе
Образ Меланки
Соціальне походження Меланки. Меланка – це проста міська дівчина, що живе
Дбайливе ставлення до матері. (А яке щире, чуйне у неї серце, як вона любить свою матір, заради якої порушує страшну заборону світити світло! «Сумує мати в темряві, благає, Щоб засвітила…»)
Вона дуже любить свою неньку, турбується про неї під час хвороби. Одного разу не побоялася засвітити каганець, виконуючи прохання умираючої матері. А осмнику Козеці вона осудливо кидає у вічі:
Не смієш ти
Затримувать мене в таку хвилину,
Коли вмирає мати!
Символічність образів драми
Слайд 27Меланка дуже вродлива, але скромна і лагідна. Вона з пошаною відноситься до
Меланка дуже вродлива, але скромна і лагідна. Вона з пошаною відноситься до
За доброзичливість, щирість та розсудливість шанують її і ремісники, і подруги. . (Меланка для дівчат, для своїх подруг – красуня, свічка, яку вони не дають скривдити писарю Козеліусу. Як і для свого коханого, Івана Свічки, багато вона значить для них, бо віддають належне і її вроді, і її розуму, рішучості та вірності у коханні.) Навіть Ольшанський з першої зустрічі захопився дівчиною:
Яка краса чудова!
Відкіль така краса!
Неначе та шипшина чи троянда,
Що по ярах цих київських цвіте!
…Яка ж краса і грізна і чарівна!
Символічність образів драми
Слайд 28Та Меланка на ці слова уваги не звернула, бо кохає Івана Свічку.
Та Меланка на ці слова уваги не звернула, бо кохає Івана Свічку.
…Світло любе, як воно
Своє проміння ллє в затишній хаті,
Коли сім’я вечеря за столом,
Коли дитину колисає мати…
Але ця тиха, лагідна дівчина ні на мить не завагалась виконати жорстокий воєводин присуд для врятування свого коханого:
Цю свічку я – побачиш – донесу.
Чи можу я не донести її,
Коли вона життя мого Івана!
В образах Івана Свічки та Меланки Іван Кочерга переконливо показав героїзм та незламність українського народу в боротьбі за свою волю і незалежність.
Символічність образів драми
Слайд 29Основні риси характеру:
– висока моральність, людська гідність;
– тактовність і принциповість; (Зваблива
Основні риси характеру:
– висока моральність, людська гідність;
– тактовність і принциповість; (Зваблива
– скромність і доброзичливість;
– вірність у коханні до Івана Свічки;
– здатність на самопожертву. (Вірна вона своєму Іванові, бо кохає його, і кохає щиро, заради нього ладна піти на все, навіть віддати своє життя. Тому і вмовляє Свічку, щоб не рвався він «до згуби», бо цим завдає її серцю болю. Але не боїться вона ні погроз князя Ольшанського, ні воєводи, тому і близька усім людям Подолу. Наче повертається життя до цієї дівчини, коли почула відповідь воєводи: якщо вона донесе свічку незгаслою до в’язниці, де знаходиться її коханий, то звільнять його. Не може не зворушити трагічний шлях Меланки, шлях, коли вона береже більше, ніж власне життя, вогник свічі, який має врятувати життя Іванові. Але не судилося Меланці бути разом з Іваном Свічкою, гине вона, хоч і на руках коханого. Гине через ненависного князя Ольшанського, який хотів силою домогтися кохання Меланки. Не пішла на це вірна дівчина, бо честь для неї – найголовніше, як і кохання. Її смерть запалила на боротьбу весь народ, смерть її обурює киян, і вони на чолі з Іваном Свічкою стають до борні за волю.)
Слайд 30Ставлення автора до образу Меланки
Сам автор у передмові до п’єси говорить: «Образ
Ставлення автора до образу Меланки
Сам автор у передмові до п’єси говорить: «Образ
Отже, певною мірою ідеалізуючи образи Івана Свічки та Меланки, письменник прагнув змалювати їх більш виразно як носіїв ідей свого часу.
Слайд 31Київські ремісники
У п’єсі змальовано ряд київських ремісників: кушнірів, бондарів, ковалів, зброярів, золотарів. Це порядні
Київські ремісники
У п’єсі змальовано ряд київських ремісників: кушнірів, бондарів, ковалів, зброярів, золотарів. Це порядні
Знущання це! Ніколи не було,
Щоб від цехів такого вимагали!
Та що це ми – невільники, раби,
Челядники хіба ми воєводи,
На нього щоб робити день і ніч!
…Не діжде він, щоб ми йому робили!
…Хай світло дасть!
Символічність образів драми
Слайд 32Чи не найбільш гостро І.Кочерга осудив заборону світла образом золотаря Передерія. Цей майстер-умілець осліп,
Чи не найбільш гостро І.Кочерга осудив заборону світла образом золотаря Передерія. Цей майстер-умілець осліп,
Я бачу всіх. Товариші… брати…
В останній бій! За світло і за волю!
Тебе я бачу… Київ… рідний мій…
Ремісники солідарні між собою, одностайні в рішеннях та діях. Коли варта забирає Меланку від умираючої матері, народ обурюється і вступає в бійку. З юрби чуються голоси: «Ґвалтівники! Прокляті душогуби! Геть кривдників! Женіть їх! Бийте їх!..»
Символічність образів драми
Слайд 33Між ремісниками та пануючою верхівкою існує давня неприязнь, ворожнеча. Воєвода та його
Між ремісниками та пануючою верхівкою існує давня неприязнь, ворожнеча. Воєвода та його
Отже, ремісницька маса показана як сила, що здатна постояти за себе, відкрито боротись за свої людські права та привілеї.
Символічність образів драми
Слайд 34Образ Воєводи
Воєвода– пихатий повелитель, жорстока людина. Він хизується своєю владою, заявляє з
Образ Воєводи
Воєвода– пихатий повелитель, жорстока людина. Він хизується своєю владою, заявляє з
Жорстоко повівся він і з Меланкою. Адже він розумів, що донести свічку від замку до Житнього торгу в таку негоду просто неможливо. Вдаючи із себе доброго і гуманного, прикриваючись богинею світла, воєвода промовляє:
Якщо вона укриє вогник твій
І свічку цю од бурі захистить,
Клянусь, він буде вільний і живий.
Символічність образів драми
Слайд 35Новаторство у творчості митця
«Свіччине весілля» справедливо вважають одним з найпоетичніших творів української
Новаторство у творчості митця
«Свіччине весілля» справедливо вважають одним з найпоетичніших творів української
Життя середньовічного Києва Кочерга відтворив яскраво і по-справжньому талановито. Литовські князі прагнули не тільки якнайбільше зідрати з київських ремісників, але й задушити у них будь-яке прагнення до вільного життя. Символом і водночас фактом діяльності феодалів є у драмі заборона світити світло в домах ремісників. У боротьбі за повернення народу світла розкриваються характери героїв твору, мужня відданість зброяра Івана Свічки, ніжна стійкість його нареченої Меланки, сміливість ремісників Чіпа, Передерія, Коляндри. Боротьба закінчується народним повстанням, закликом Свічки запалити палац Воєводи, піднятися на боротьбу за визволення.
Слайд 36Новаторство у творчості митця
Таємницю постійної привабності «Свіччиного весілля» заховано у мальовничості його
Новаторство у творчості митця
Таємницю постійної привабності «Свіччиного весілля» заховано у мальовничості його