2 Жанрово-тематичне розмаїття пісень (1)

Содержание

Слайд 2

СУСПІЛЬНО-ПОБУТОВІ ПІСНІ –
це ліричні твори, де, на відміну від епічних і

СУСПІЛЬНО-ПОБУТОВІ ПІСНІ – це ліричні твори, де, на відміну від епічних і
ліро-епічних, на перший план виступає не сама оповідь про подію чи явище, а оцінка їх, почуття, які вони викликають.

Слайд 3

ОСОБЛИВОСТІ ПІСЕНЬ:
в основі пісень – масові суспільні явища;
не пов’язані з конкретними історичними

ОСОБЛИВОСТІ ПІСЕНЬ: в основі пісень – масові суспільні явища; не пов’язані з
подіями;
відсутня сюжетність чи подієвість;
неоднорідні за тематичним спрямуванням;
об’єднані ставленням до дійсності;
відображають настрої та почуття народу;
основна увага зосереджена на почуттях і роздумах героїв.

Слайд 4

КОЗАЦЬКІ ПІСНІ

ВИНИКЛИ В XV–XVI СТОЛІТТЯХ ІЗ ПОЯВОЮ КОЗАЦТВА

НАЙПОШИРЕНІШІ ТЕМИ КОЗАЦЬКИХ ПІСЕНЬ:
ПРОЩАННЯ З

КОЗАЦЬКІ ПІСНІ ВИНИКЛИ В XV–XVI СТОЛІТТЯХ ІЗ ПОЯВОЮ КОЗАЦТВА НАЙПОШИРЕНІШІ ТЕМИ КОЗАЦЬКИХ
РІДНИМИ ТА ВІД’ЇЗД ІЗ ДОМУ;
НОСТАЛЬГІЯ ЗА ДОМІВКОЮ;
ЖИТТЯ В ПОХОДАХ;
НЕБЕЗПЕКА ТА СМЕРТЬ, ЯКІ ЧАТУЮТЬ НА ГЕРОЯ В ПОХОДАХ.

У ЦИХ ПІСНЯХ ЗВЕЛИЧЕНО:
ВОЛЮ;
ВОЇНСЬКУ ЗВИТЯГУ;
ПАТРІОТИЧНИЙ ДУХ;
БЕЗСТРАШНІСТЬ;
ВІДДАНІСТЬ СПРАВІ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИЗВОЛЕННЯ;
ОСПІВАНО КОЗАЦЬКУ СЛАВУ.

Слайд 5

ЧУМАЦЬКІ ПІСНІ

ЧУМАЦЬКИЙ ПРОМИСЕЛ ВІДОМИЙ ЗДАВНА, ІЗ XV СТОЛІТТЯ. РОЗКВІТ ЙОГО ПРИПАДАВ НА

ЧУМАЦЬКІ ПІСНІ ЧУМАЦЬКИЙ ПРОМИСЕЛ ВІДОМИЙ ЗДАВНА, ІЗ XV СТОЛІТТЯ. РОЗКВІТ ЙОГО ПРИПАДАВ
XVIII
– ПЕРШУ ПОЛОВИНУ XIX СТОЛІТТЯ.

ЧУМАКИ ТОРГУВАЛИ ПЕРЕВАЖНО РИБОЮ ТА СІЛЛЮ, ПО ЯКІ ЇЗДИЛИ НА ВОЛАХ ДО БЕРЕГІВ ЧОРНОГО Й АЗОВСЬКОГО МОРІВ І НА ДОН.

ЧУМАКУВАННЯ БУЛО ВАЖКОЮ Й НЕБЕЗПЕЧНОЮ СПРАВОЮ. НА
ЦЕ РЕМЕСЛО ЗВАЖУВАЛИСЯ ТІЛЬКИ ЛЮДИ З КОЗАЦЬКИМ ДУХОМ.
БЕЗВОДНІ ПІВДЕННІ СТЕПИ, РОЗБІЙНИКИ, ХВОРОБИ – УСЕ ЦЕ ЧАТУВАЛО НА МАНДРІВНИКІВ.

Слайд 6

КРІПАЦЬКІ ПІСНІ

ОСТАТОЧНО КРІПАЦТВО В УКРАЇНІ
БУЛО СФОРМОВАНЕ 1873 РОКУ УКАЗОМ КАТЕРИНИ II.

КРІПАЦЬКІ ПОВИННОСТІ,

КРІПАЦЬКІ ПІСНІ ОСТАТОЧНО КРІПАЦТВО В УКРАЇНІ БУЛО СФОРМОВАНЕ 1873 РОКУ УКАЗОМ КАТЕРИНИ
ЧИСЛЕННІ ПОДАТКИ, ПАНЩИНА, СТАВЛЕННЯ УКРАЇНЦІВ ДО НЕЛЮДСЬКИХ УМОВ ПІДНЕВІЛЬНОГО ЖИТТЯ – УСЕ ЦЕ ВІДОБРАЗИЛОСЯ В ПІСНЯХ.

Слайд 7

РЕКРУТСЬКІ ТА СОЛДАТСЬКІ ПІСНІ

У 1699 РОЦІ ЦАР ПЕТРО І ЗАПРОВАДИВ ДОВІЧНУ СОЛДАТСЬКУ

РЕКРУТСЬКІ ТА СОЛДАТСЬКІ ПІСНІ У 1699 РОЦІ ЦАР ПЕТРО І ЗАПРОВАДИВ ДОВІЧНУ
СЛУЖБУ. ІЗ
КІНЦЯ XVIII СТОЛІТТЯ ЇЇ СКОРОТИЛИ ДО ДВАДЦЯТИ П’ЯТИ РОКІВ, ПІЗНІШЕ – ДО ДВАДЦЯТИ. ІЗ 1874 РОКУ, КОЛИ БУЛО ВВЕДЕНО ЗАГАЛЬНУ ВІЙСЬКОВУ ПОВИННІСТЬ, СЛУЖБА ТРИВАЛА СІМ РОКІВ.

ЛЕЙТМОТИВИ ПІСЕНЬ:
НАРУГА НАД ЮНАЦЬКОЮ ДУШЕЮ;
ВАЖКА ПРИМУСОВА СОЛДАТСЬКА СЛУЖБА;
ПОВЕРНЕННЯ РЕКРУТА ДОДОМУ ХВОРИМ, МОРАЛЬНО СКАЛІЧЕНИМ;
СМЕРТЬ У ВІЙСЬКУ ЧИ В ДОРОЗІ;
ШАХРАЙСЬКІ ЖЕРЕБКУВАННЯ ПІД ЧАС НАБОРУ;
МАРНІ СПРОБИ ВІДКУПИТИ СИНА-ОДИНАКА, ЯКОГО ЗАБИРАЮТЬ У МАТЕРІ-ВДОВИ.

Слайд 8

БУРЛАЦЬКІ ПІСНІ

БУРЛАКАМИ СТАВАЛИ ЛЮДИ,
ЯКІ НЕ МАЛИ ВЛАСНОЇ ХАТИ, ПОНЕВІРЯЛИСЯ ПО ЧУЖИХ ЗЕМЛЯХ,

БУРЛАЦЬКІ ПІСНІ БУРЛАКАМИ СТАВАЛИ ЛЮДИ, ЯКІ НЕ МАЛИ ВЛАСНОЇ ХАТИ, ПОНЕВІРЯЛИСЯ ПО
ШУКАЮЧИ ЗАСОБІВ ДЛЯ
ПРОЖИТТЯ, КОЛИШНІ КОЗАКИ, А ТАКОЖ УТІКАЧІ-КРІПАКИ.

ЛЕЙТМОТИВИ ПІСЕНЬ:
БІДУВАННЯ НА ЧУЖИНІ;
ТУГА ЗА РОДИНОЮ;
НАРІКАННЯ НА ЛИХУ ДОЛЮ;
ТЯЖКА ПРАЦЯ;
МІЗЕРНІСТЬ ТИМЧАСОВИХ ЗАРОБІТКІВ,
ЗЛИДНІ;
ЖАЛЬ ЗА ЗМАРНОВАНИМИ МОЛОДИМИ РОКАМИ.

Слайд 9

НАЙМИТСЬКІ Й ЗАРОБІТЧАНСЬКІ ПІСНІ

НАЙМИТУВАННЯ
ЯК СУСПІЛЬНЕ ЯВИЩЕ З’ЯВИЛОСЯ ПІСЛЯ СКАСУВАННЯ КРІПАЦТВА

ЛЕЙТМОТИВИ ПІСЕНЬ:
ТУГА ЗА

НАЙМИТСЬКІ Й ЗАРОБІТЧАНСЬКІ ПІСНІ НАЙМИТУВАННЯ ЯК СУСПІЛЬНЕ ЯВИЩЕ З’ЯВИЛОСЯ ПІСЛЯ СКАСУВАННЯ КРІПАЦТВА
РОДИНОЮ;
НАРІКАННЯ НА ДОЛЮ;
ЖАЛЬ ЗА ЗМАРНОВАНИМ ЖИТТЯМ;
ВАЖКА ПРАЦЯ, ЗА ЯКУ МАЙЖЕ НІЧОГО НЕ ПЛАТЯТЬ, ХОЧ ДОВОДИТЬСЯ ПРАЦЮВАТИ НАВІТЬ У НЕДІЛЮ;
ЖИТТЯ ТА ДОЛЯ ЗАРОБІТЧАН.

У НАЙМИТИ ЙШЛИ НЕ ЛИШЕ ЧОЛОВІКИ, А Й ЖІНКИ. ВОНИ ПРАЦЮВАЛИ ПОКОЇВКАМИ, ШВАЧКАМИ, КУХОВАРКАМИ, ПРАЛЯМИ, ВИКОНУВАЛИ РОБОТИ В ПОЛІ

Имя файла: 2-Жанрово-тематичне-розмаїття-пісень-(1).pptx
Количество просмотров: 27
Количество скачиваний: 0