Асамблер

Содержание

Слайд 2

Синтаксис асемблера

Речення, що складають програму, можуть являти собою синтаксичну конструкцію, що

Синтаксис асемблера Речення, що складають програму, можуть являти собою синтаксичну конструкцію, що
відповідає команді, макрокоманді, чи директиві коментарю. Для того щоб транслятор асемблера міг розпізнати їх, вони повинні формуватися по визначених синтаксичних правилах. Для цього найкраще використовувати формальний опис синтаксису мови на зразок правил граматики. Найбільш розповсюджені способи подібного опису мови програмування — синтаксичні діаграми і розширені форми Бекуса—Наура. Для практичного використання більш зручні синтаксичні діаграми. Приміром, синтаксис речень асемблера можна описати за допомогою синтаксичних діаграм, показаних на наступних малюнках.

Слайд 3

Синтаксис асемблера Формат речення асемблера

Синтаксис асемблера Формат речення асемблера

Слайд 4

Синтаксис асемблера Формат директив

Синтаксис асемблера Формат директив

Слайд 5

Синтаксис асемблера Формат команд и макрокоманд

Синтаксис асемблера Формат команд и макрокоманд

Слайд 6

Синтаксис асемблера

ім'я мітки — ідентифікатор, значенням якого є адреса першого байта

Синтаксис асемблера ім'я мітки — ідентифікатор, значенням якого є адреса першого байта
тієї Речення вихідного тексту програми, що він позначає;
ім'я — ідентифікатор, що відрізняє дану директиву від інших однойменних директив. У результаті обробки асемблером визначеної директиви цьому імені можуть бути привласнені визначені характеристики;
код операції (КОП) і директива — це мнемонічні позначення відповідної машинної команди, чи макрокоманди директиви транслятора;
операнди — частини команди, чи макрокоманди директиви асемблера, що позначають об'єкти, над якими виробляються дії. Операнди асемблера описуються виразами з числовими і текстовими константами, мітками й ідентифікаторами перемінних з використанням знаків операцій і деяких зарезервованих слів.

Слайд 7

Синтаксис асемблера

Припустимими символами при написанні тексту програм є:
усі латинські букви:

Синтаксис асемблера Припустимими символами при написанні тексту програм є: усі латинські букви:
A—Z, a—z. При цьому заголовні і малі літери вважаються еквівалентними;
цифри від 0 до 9;
знаки ?, @, $, _, &;
роздільники , . [ ] ( ) < > { } + / * % ! ' " ? \ = # ^.
Речення асемблера формуються з лексем, що представляють собою синтаксично нероздільні послідовності припустимих символів мови, що мають зміст для транслятора.

Слайд 8

Синтаксис асемблера

Лексемами є:
ідентифікатори — послідовності припустимих символів, що використовуються для

Синтаксис асемблера Лексемами є: ідентифікатори — послідовності припустимих символів, що використовуються для
позначення таких об'єктів програми, як коди операцій, імена перемінних і назви міток. Правило запису ідентифікаторів полягає в наступному: ідентифікатор може складатися з одного чи декількох символів. Як символи можна використовувати букви латинського алфавіту, цифри і деякі спеціальні знаки — _, ?, $, @. Ідентифікатор не може починатися символом цифри. Довжина ідентифікатора може бути до 255 символів, хоча транслятор сприймає лише перші 32, а інші ігнорує. Регулювати довжину можливих ідентифікаторів можна з використанням опції командного рядка mv. Крім цього існує можливість указати транслятору на те, щоб він розрізняв прописні і малі літери або ігнорував їхнє розходження (що і робиться за замовчуванням). Для цього застосовуються опції командного рядка /mu, /ml, /mx;
ланцюг символів — послідовності символів, укладені в одинарних чи подвійних лапок;
цілі числа в одній з наступних систем числення: двійковій, десятковій, шістнадцятирічній.

Слайд 9

Синтаксис асемблера
Ототожнення чисел при записі їх у програмах на асемблері виробляється

Синтаксис асемблера Ототожнення чисел при записі їх у програмах на асемблері виробляється
за визначеними правилами:
Десяткові числа не вимагають для свого ототожнення вказівки яких-небудь додаткових символів, наприклад 25 чи 139.
Для ототожнення у вихідному тексті програми двійкових чисел необхідно після запису нулів і одиниць, що входять у їхній склад, поставити латинське “b”, наприклад 10010101b.
шістнадцятирічні числа мають більше умовностей при своєму записі.

Слайд 10

Синтаксис асемблера


Умовності при записі шістнадцятирічних чисел :
По-перше, вони складаються

Синтаксис асемблера Умовності при записі шістнадцятирічних чисел : По-перше, вони складаються з
з цифр 0...9, рядкових і прописних букв латинського алфавіту a, b, c, d, e, f чи A, B, C, D, E, F.
По-друге, у транслятора можуть виникнути труднощі з розпізнаванням шістнадцятирічних чисел через те, що вони можуть складатися як з одних цифр 0...9 (наприклад 190845), так і починатися з букви латинського алфавіту (наприклад ef15). Для того щоб "пояснити" транслятору, що дана лексема не є десятковим числом чи ідентифікатором, програміст повинний спеціальним чином виділяти шістнадцятирічне число. Для цього на кінці послідовності шістнадцятирічних цифр, що складають шістнадцятирічне число, записують латинську букву “h”. Це обов'язкова умова. Якщо шістнадцятирічне число починається з букви, то перед ним записується ведучий нуль: 0ef15h.

Слайд 11

Синтаксис асемблера


Практично кожне речення містить опис об'єкта, над яким чи

Синтаксис асемблера Практично кожне речення містить опис об'єкта, над яким чи за
за допомогою якого виконується деяка дія. Ці об'єкти називаються операндами.
ОПЕРАНДИ — це об'єкти (деякі значення, регістри чи комірки пам'яті), на які діють інструкції чи директиви, або це об'єкти, що чи визначають уточнюють дію інструкцій чи директив.
Операнди можуть комбінуватися з арифметичними, логічними, побітовими й атрибутивними операторами для розрахунку деякого значення чи визначення комірки пам'яті, на яку буде впливати дана команда чи директива.

Слайд 12

Класифікація операндів


· постійні, чи безпосередні, операнди
· адресні операнди
· переміщувані операнди
· лічильник

Класифікація операндів · постійні, чи безпосередні, операнди · адресні операнди · переміщувані
адреси
· реєстровий операнд
· базовий і індексний операнди
· структурні операнди

Слайд 13

Операнди

Постійні чи безпосередні операнди — число, рядок, чи ім'я вираження, що мають

Операнди Постійні чи безпосередні операнди — число, рядок, чи ім'я вираження, що
деяке фіксоване значення. Ім'я не повинне бути переміщуваним, тобто залежати від адреси завантаження програми в пам'ять. Наприклад, воно може бути визначено операторами equ чи =.
num     equ     5
imd = num-2
mov     al,num  ;еквівалентно mov al,5 
;5 тут безпосередній операнд
add     [si],imd        ; imd=3 - безпосередній операнд
mov     al,5            ;5 - безпосередній операнд
У даному фрагменті визначаються дві константи, що потім використовуються в якості безпосередніх операндів у командах пересилання mov і додавання add. 

Слайд 14

Адресні операнди


Адресні операнди — задають фізичне розташування операнда в пам'яті за

Адресні операнди Адресні операнди — задають фізичне розташування операнда в пам'яті за
допомогою вказівки двох складових адрес: сегмента і зсуву

Слайд 15

Адресні операнди


mov     ax,0000h
        mov     ds,ax
        mov     ax,ds:0000h   ;записати слово в

Адресні операнди mov ax,0000h mov ds,ax mov ax,ds:0000h ;записати слово в ax
ax з області
   ;пам'яті по фізичній адресі 0000:0000
Тут третя команда mov має адресний операнд. 

Слайд 16

Переміщувані операнди


Переміщувані операнди — будь-які символьні імена, що представляють деякі адреси

Переміщувані операнди Переміщувані операнди — будь-які символьні імена, що представляють деякі адреси
пам'яті. Ці адреси можуть позначати місце розташування в пам'яті деяких інструкції (якщо операнд — мітка) чи даних (якщо операнд — ім'я області пам'яті в сегменті даних).
Переміщувані операнди відрізняються від адресних тим, що вони не прив'язані до конкретної адреси фізичної пам'яті. Сегментна складова адреси переміщуваного операнда невідома і буде визначена після завантаження програми в пам'ять для виконання.

Слайд 17

Переміщувані операнди


data    segment
mas_w   dw      25 dup (0)

code    segment

lea     si,mas_w        ;mas_w -

Переміщувані операнди data segment mas_w dw 25 dup (0) … code segment
переміщуваний операнд 
У цьому фрагменті mas_w — символьне ім'я, значенням якого є початкова адреса області пам'яті розміром 25 слів. Повна фізична адреса цієї області пам'яті буде відома тільки після завантаження програми в пам'ять для виконання. 

Слайд 18

Лічильник адреси


Лічильник адреси — специфічний вид операнда. Він позначається знаком $.

Лічильник адреси Лічильник адреси — специфічний вид операнда. Він позначається знаком $.
Специфіка цього операнда в тім, що коли транслятор замість нього поточне значення лічильника адреси. Значення лічильника адреси, чи, як його іноді називають, лічильника розміщення, являє собою зсув поточної машинної команди відносно початку сегмента коду. У форматі лістінгу лічильнику адреси відповідає другий чи третій стовпчик (у залежності від того, є присутнім чи ні в лістінгу стовпчик з рівнем вкладеності). Якщо взяти в якості приклад будь-який лістінг, то видно, що при обробці транслятором чергової команди асемблера лічильник адреси збільшується на довжину сформованої машинної команди. Важливо правильно розуміти цей момент.

Слайд 19

Домашнє завдання


Проаналізувати використання наступних операндів:
Базовий і індексний
Структурний
Запису

Домашнє завдання Проаналізувати використання наступних операндів: Базовий і індексний Структурний Запису

Слайд 20

Оператори


Типи операторів асемблера і синтаксичні правила формування виразів асемблера.
· Арифметичні оператори

Оператори Типи операторів асемблера і синтаксичні правила формування виразів асемблера. · Арифметичні

· Оператори зсуву
· Оператори порівняння
· Логічні оператори
· Індексний оператор
· Оператор перевизначення типу
· Оператор перевизначення сегмента
· Оператор іменування типу структури
· Оператор одержання сегментної складової адреси виразу
· Оператор одержання зсуву виразу

Слайд 21

Оператори і їхній пріоритет

Оператори і їхній пріоритет

Слайд 22

Арифметичні оператори


Арифметичні оператори. До них відносяться:
унарні “+” і “–”;
бінарні

Арифметичні оператори Арифметичні оператори. До них відносяться: унарні “+” і “–”; бінарні
“+” і “–”;
множення “*”;
цілочисельного ділення “/”;
одержання залишку від ділення “mod”.

Слайд 23

Арифметичні оператори


tab_size equ 50 ;розмір масиву в байтах
size_el equ 2 ;розмір

Арифметичні оператори tab_size equ 50 ;розмір масиву в байтах size_el equ 2
елементів

;обчислюється число елементів масиву і заноситься врегістр cx
mov cx,tab_size / size_el ;оператор “/”

Слайд 24

Арифметичні оператори

Арифметичні оператори

Слайд 25

Оператори зсуву


Оператори зсуву виконують зсув виразу на зазначену кількість розрядів
mask_b

Оператори зсуву Оператори зсуву виконують зсув виразу на зазначену кількість розрядів mask_b
equ 10111011

mov al,mask_b shr 3 ;al=00010111

Слайд 26

Оператори порівняння


Оператори порівняння (повертають значення “істина” чи “неправда”) призначені для

Оператори порівняння Оператори порівняння (повертають значення “істина” чи “неправда”) призначені для формування
формування логічних виразів. Логічне значення “істина” відповідає цифровій одиниці, а “неправда” — нулю. Наприклад,
tab_size equ 30 ;розмір таблиці

mov al,tab_size ge 50 ;завантаження розміру таблиці в al cmp al,0
;якщо tab_size < 50, то
je m1 ;перехід на m1

m1:

Слайд 27

Оператори порівняння


У цьому прикладі якщо значення tab_size більше чи дорівнює

Оператори порівняння У цьому прикладі якщо значення tab_size більше чи дорівнює 50,
50, то результат у al дорівнює 0ffh, а якщо tab_size менше 50, то al дорівнює 00h. Команда cmp порівнює значення al з нулем і установлює відповідні прапори в flags/eflags. Команда je на основі аналізу цих прапорів передає чи не передає керування на мітку m1.

Слайд 28

Оператори порівняння

Оператори порівняння

Слайд 29

Логічні оператори


Логічні оператори виконують над виразами побітові операції. Вирази повинні бути

Логічні оператори Логічні оператори виконують над виразами побітові операції. Вирази повинні бути
абсолютними, тобто такими, чисельне значення яких може бути обчислено транслятором. Наприклад:
flags   equ     10010011
mov    al,flags xor 01h ;al=10010010;пересилання в al поле flags з
;інвертованим правим бітом

Слайд 30

Індексний оператор

Індексний оператор [ ]. Не дивуйтеся, але дужки теж є оператором,

Індексний оператор Індексний оператор [ ]. Не дивуйтеся, але дужки теж є
і транслятор їхню наявність сприймає як вказівку скласти значення вираження_1 за цими дужками з вираження_2, взятим у дужки Наприклад,
mov     ax,mas[si];пересилання слова за адресою mas+(si) у регістр ax

Слайд 31

Оператор перевизначення типу

Оператор перевизначення типу ptr застосовується для перевизначення чи

Оператор перевизначення типу Оператор перевизначення типу ptr застосовується для перевизначення чи уточнення
уточнення типу чи мітки змінної, обумовленим виразом.
d_wrd dd 0
...
mov al,byte ptr d_wrd+1
;пересилання другого байта з подвійного слова

Слайд 32

Оператор перевизначення сегмента

Змушує обчислювати фізичну адресу відносно конкретно заданої сегментної складової:

Оператор перевизначення сегмента Змушує обчислювати фізичну адресу відносно конкретно заданої сегментної складової:
"ім'я сегментного регістра", "ім'я сегмента" з відповідної директиви SEGMENT чи "ім'я групи"
code
...
jmp met1 ;обхід обов'язковий, інакше поле іnd буде трактуватися
;як чергова команда
іnd db 5 ;опис поля даних у сегменті команд
met1:
...
mov al,cs:іnd ;перевизначення сегмента дозволяє працювати з
;даними, визначеними всередині сегмента коду

Слайд 33

Оператор перевизначення сегмента

Оператор перевизначення сегмента

Слайд 34

Оператори іменування типу структури одержання сегментної складової адреси виразу

Оператор іменування типу структури

Оператори іменування типу структури одержання сегментної складової адреси виразу Оператор іменування типу
. (крапка) також змушує транслятор робити визначені обчислення, якщо він зустрічається у виразі.
Оператор одержання сегментної складової адреси виразу seg повертає фізичну адресу сегмента для виразу, у якості якого можуть виступати мітка, змінна, ім'я сегмента, ім'я групи чи деяке символічне ім'я.

Слайд 35

Оператор одержання зсуву виразу offset

Оператор одержання зсуву виразу offset дозволяє

Оператор одержання зсуву виразу offset Оператор одержання зсуву виразу offset дозволяє одержати
одержати значення зсуву виразу у байтах відносно початку того сегмента, у якому вираз визначений.
. data
pole dw 5
...
.code
...
mov ax,seg pole
mov es,ax
mov dx,offset pole ;тепер у парі es:dx повна адреса pole

Слайд 36

Директиви сегментації

Мікропроцесор має шість сегментних регістрів, за допомогою яких може одночасно

Директиви сегментації Мікропроцесор має шість сегментних регістрів, за допомогою яких може одночасно
працювати:
с одним сегментом коду;
с одним сегментом стека;
с одним сегментом даних;
с трьома додатковими сегментами даних.

Слайд 37

Директиви сегментації

Директиви сегментації

Слайд 38

Операнди в директиві SEGMENT

Атрибут вирівнювання сегмента (тип вирівнювання) повідомляє розроблювачу про

Операнди в директиві SEGMENT Атрибут вирівнювання сегмента (тип вирівнювання) повідомляє розроблювачу про
те, що потрібно забезпечити розміщення початку сегмента на заданій границі.
BYTE — вирівнювання не виконується.
WORD — сегмент починається за адресою, що кратна двом
DWORD — сегмент починається за адресою, що кратна чотирьом
PARA — сегмент починається за адресою, що кратна 16
PAGE — сегмент починається за адресою, що кратна 256
MEMPAGE — сегмент починається за адресою, що кратна 4 КБ
За замовчуванням тип вирівнювання має значення PARA.

Слайд 39

Операнди в директиві SEGMENT

Атрибут комбінування сегментів (комбінаторний тип) повідомляє розроблювачу ,

Операнди в директиві SEGMENT Атрибут комбінування сегментів (комбінаторний тип) повідомляє розроблювачу ,
як потрібно комбінувати сегменти різних модулів, що мають те саме ім'я.
PRIVATE — сегмент не буде поєднуватися з іншими сегментами з тим же ім'ям поза даним модулем;
PUBLIC — розроблювач змушує з'єднати всі сегменти з однаковими іменами.
COMMON — розташовує всі сегменти із тим самим ім'ям за однією адресою.
AT xxxx — розташовує сегмент по абсолютній адресі параграфа
STACK — визначення сегмента стека. Змушує розроблювача з'єднати всі однойменні сегменти й обчислювати адреси в цих сегментах щодо регістра ss.
За замовчуванням атрибут комбінування приймає значення PRIVATE.

Слайд 40

Операнди в директиві SEGMENT

Атрибут класу сегмента (тип класу) — це укладений

Операнди в директиві SEGMENT Атрибут класу сегмента (тип класу) — це укладений
в лапки рядок, що допомагає розроблювачу визначити відповідний порядок проходження сегментів при збиранні програми із сегментів декількох модулів.
Атрибут розміру сегмента. Для процесорів сегменти можуть бути 16, 32 та 64-розрядними. Це впливає, насамперед, на розмір сегмента і порядок формування фізичної адреси усередині нього. Атрибут може приймати наступні значення:
USE16 — це означає, що сегмент допускає 16-розрядну адресацію. При формуванні фізичної адреси може використовуватися тільки 16-розрядний зсув. Відповідно, такий сегмент може містити до 64 Кбайт коду чи даних;
USE32 — сегмент буде 32-розрядним. При формування фізичної адреси може використовуватися 32-розрядний зсув. Тому такий сегмент може містити до 4 Гбайт коди чи даних.

Слайд 41

Директива MODEL

Обов'язковим параметром директиви MODEL є модель пам'яті. Цей параметр визначає

Директива MODEL Обов'язковим параметром директиви MODEL є модель пам'яті. Цей параметр визначає
модель сегментації пам'яті для програмного модуля. Передбачається, що програмний модуль може мати тільки визначені типи сегментів, що визначаються згаданими нами раніше спрощеними директивами опису сегментів.

Слайд 42

Спрощені директиви визначення сегмента

Спрощені директиви визначення сегмента

Слайд 43

Директива MODEL

При використанні директиви MODEL транслятор робить доступними кілька ідентифікаторів, до

Директива MODEL При використанні директиви MODEL транслятор робить доступними кілька ідентифікаторів, до
яких можна звертатися під час роботи програми, для того, щоб одержати інформацію про ті чи інші характеристики даної моделі пам'яті
Имя файла: Асамблер-.pptx
Количество просмотров: 134
Количество скачиваний: 0