Содержание
- 2. Структура лекції Історичне древо української культури в контексті світового культурного розвитку 1-ий період – прадавні часи:
- 3. Історичне дерево української культури Історію розвитку української культури можна образно представити у вигляді “ІСТОРИЧНОГО ДЕРЕВА”, “ДЕРЕВА
- 4. Дуб Максима Залізняка – НАЦІОНАЛЬНЕ ДЕРЕВО УКРАЇНИ - найстаріший дуб в Україні, якому від 1000 до
- 5. …Говорять також, що колись, сидячи саме під цим дубом, Тарас Григорович Шевченко написав поему «Гайдамаки», створив
- 6. Історичне дерево української культури Можна сказати, що історичне дерево української культури зростало, розвивалось і зміцнювалось завдяки
- 7. 1-ий період – прадавні часи: розквіт міфології та язичницьких вірувань Охоплює період від самих витоків –
- 8. Деякі культурні артефакти 1-го періоду... Вікентій Хвойка, вітчизняний вчений, першовідкривач Трипільської культури Трипільська культура (цивілізація) –
- 9. Населення періоду енеоліту (мідного віку) на території Києва було носієм трипільської культури. Місця стоянок первісної людини
- 10. Деякі культурні артефакти 1-го періоду Символіка трипільського світу
- 11. Деякі культурні артефакти 1-го періоду Символіка трипільського світу Символ єдності і гармонії протилежностей (або “інь-янь”) та
- 12. Жіноча статуетка - оберіг
- 13. Деякі культурні артефакти 1-го періоду Символіка трипільського світу На кераміці Трипільської культури V-III тис. до н.е.
- 14. «Дерево життя» на УКРАЇНСЬКИХ РУШНИКАХ
- 16. Солярний - сонячний символ
- 17. Символ гармонії
- 18. Графічна мова стародавнього Трипілля – це не просто смислові позначення і декоративні форми. Вона володіє особливою
- 19. Сучасна картина “Трактат про Трипільську цивілізацію”
- 20. Про Cвітове Дерево як основу космічної еволюції говориться в такій українській щедрівці Як ще не було
- 21. Ритуальні предмети, тотеми Все, що оточувало людину, мало, на її переконання, живу душу і природа сприймалася
- 22. Словникове визначення символу Си́мвол (з грец. знак) — позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ,
- 23. Історія походження слова “символ” Походить слово “символ” від грецького “symballein” – що означає поєднання. Переносне значення
- 24. “Домовлятися з природою?.. Вважають, що “біноклі” трипільці використовували для ритуалу викликання дощу…
- 25. Вчений - дослідник міфології Дж. Кемпбел про роль символів.. «Зі зникненням міфологічних символів ми втратили механізми
- 26. Вчений - дослідник міфології Дж. Кемпбел про роль символів.. «Коли ціла спільнота полишається своїх міфологічних уявлень
- 27. Домашнє завдання. Підготувати розповіді на тему: 1 період період розвитку культури Найдревніші цивілізації на праукраїнських теренах
- 28. Деякі культурні артефакти 1-го періоду культура скіфів Грецький філософ і історик Геродот у праці “Скіфія”(5-е ст.
- 29. Деякі культурні артефакти 1-го періоду культура скіфів Золото скіфів Скіфська пектораль. Місце находження «Товста могила»
- 30. Деякі культурні артефакти 1-го періоду культура скіфів (збільшені фрагменти скіфської пекторалі)
- 32. Символи стародавньої писемності Важливі історичні праці цього часу: «Велесова книга» «Літопис Аскольда» Билини київського циклу і
- 33. «Велесова книга» Священне писання слов'ян. Датування спірне… Є версії, що книга написана приблизно на 43 дощечках
- 34. Назва книги пов'язана з іменем слов'янського бога Велеса (бога землі, достатку, скотарства і мудрості).
- 35. «Велесова книга» “…Боги Русі не беруть жертви людські, ані животини, єдине плоди, овочі, квіти і зерна,
- 36. За даними археологічних розкопок, землі України – є найбагатшими на пам”ятки найдавнішого минулого історії людства камяної
- 37. 2 – ий період розвитку української культури Лекція: “Культура Київської Русі та Галицько-Волинського князівства” План Загальна
- 38. 1. Загальна характеристика 2-го періоду розвитку української культури Охоплює часовий проміжок від середини 10-го століття н.е.
- 39. 2. Особливості писемності і літератури часів Київської Русі Важливі праці морально-етичного характеру цього часу: Абеткова молитва
- 40. АБЕТКОВА МОЛИТВА Абетка слов'янських духовних джерел "Костянтинова абеткова молитва" - твір оригінальний, незвичайний, і глибоко фундаментальний,
- 41. Аз молюся словом цим до Тебе, Боже мій, що сотворив на світі Видимі й невидимі істоти,
- 44. 2 –ий період розвитку української культури «Повчання Володимира Мономаха»: «…Усього ж паче — убогих не забувайте,
- 45. 3. Особливості Греко –слов”янської православної цивілізації, що формувалась на теренах Київської Русі. Філософ В.Соловйов писав: Культуру
- 46. 2 –ий період розвитку української культури Було багато вір і Володимир мав можливість вибирати між ними.
- 47. Цивіліза́ція – це?… Цивіліза́ція — людська СПІЛЬНОТА, яка впродовж певного періоду часу має стійкі особливі риси
- 48. Греко-слов'янська православна цивілізація Це особлива цивілізація яка має свої характерні риси, як от: В політико-правовій сфері
- 49. 4. Ідея “софійності” і “соборності” в культурі Київської Русі В свій час античні греки зрозуміли, що
- 50. Ідеї, знаки у світі мають певні смисли. Українська культура бере на оснащення ідею СОФІЙНОСТІ Москва бере
- 51. Чому? Київська Русь, Україна народилася на берегах степового океану. Уявімо великий степ, який починається біля Великої
- 52. Витримати такий тиск степу, майже жодна країна не змогла. Україні це вдалось. І для жителя часів
- 53. Такою розумною ойкуменою могло бути тільки місце за мурами, яке охороняли божественні смисли з центром Софією,
- 54. Ця розумна Ойкумена, якою і виступала Україна – була символом Софійності, розумності, святості цього буття. Ідея
- 55. Краса – це певний гарант божої присутності Тому ідея Софійності пов’язувалася ще з поняттям краси.
- 56. 5. Особливості архітектури, мистецтва Київської Русі (на прикладі Софії Київської). Особливості кладки стін Софії Київської: Камінь,
- 57. Особливості будови православного християнського храму Порівняємо з античним храмом: Античний храм - це “футляр” Бога. У
- 58. Православний храм будують інакше - він збирає усіх людей під оним куполом і будується як модель
- 59. Оранта – головний образ Київської Софії (від лат. orans — та, що молиться — один з
- 60. Аналогів такого образу Божої Матері не збереглося. Божа Матір, звичайно, зображується по-іншому: вона витончена, “свічкоподібна”. Тут
- 61. І він здійняв руку догори, звертаючись до Бога із закликом про допомогу. Поки в нього вистачало
- 62. як тільки руки знесилено опускалися перемагали амалікітяни. Подвиг Оранти – це подвиг вічного “тримання” рук перед
- 63. Як Софія Київська повязана з Богородицею (Марією)? В богословській літературі Богородиця Марія розглядається як перший храм
- 64. Хронологія будівництва храмів, церков, соборів на теренах Київської Русі 989 – 996 рр.Спорудження Десятинної церкви. 1017–1037
- 65. У Київській Русі живопис поширювався у формі монументальних настінних розписів — мозаїк і фресок. Настінні мозаїки
- 66. 2 – ий період розвитку української культури Учений - історик М. Карамзін писав про Ярослава Мудрого:
- 67. «РУСЬКА ПРАВДА» ЯРОСЛАВА МУДРОГО: Виданий Ярославом Мудрим збірник законів, названий «Руською Правдою», був першим літописним кодексом
- 68. В Ярославовій Правді юридично закріплені Елементи, що свідчать про усвідомлення етичної цінності особистості. Наприклад, згідно з
- 69. «Слово про закон і благодать» митрополита Київського Іларіона». В цій праці митрополит обґрунтовує свій погляд на
- 70. Музична культури Київської Русі - Це фольклорна спадщина, давньоруський культовий спів, музика княжого двору, ратна (військова)
- 71. Билинний епос Билинний епос (епос - народна пісня про богатирів і їх подвиги) активно розвивався у
- 72. Народне мистецтво, скоморохи Носіями народного мистецтва були скоморохи. Ці обдаровані виконавці-імпровізатори поєднували якості актора, танцюриста, співака,
- 73. Якими ж були музичні інструменти? Це струнні смичкові — гудок, смик; щипкові — лютня, гуслі, псалтир;
- 74. Церковний спів У культурно-мистецькій спадщині Київської Русі чільне місце посідає церковний спів. Давньоруські одноголосні церковні наспіви
- 75. Іконопис Ікони — у перекладі з грецької “зображення, образ” – зображення Ісуса Христа, Богоматері, святих, подій
- 76. Першим твором іконопису другої половини XI ст. вважається ікона великомученика, християнина Дмитра Солунського. Вона написана на
- 77. Мозаїка із зображенням святого великомученика Дмитра Солунського із Михайлівського монастиря в Києві (12-13 ст.) Існує думка,
- 78. Ікони, як специфічний вид релігійного малярства, виникли дуже давно, і найраніші уцілілі твори належать до УІ
- 79. Ікони із зображенням Богоматері. Холм, Вишгород, Київ
- 80. Зображення євангеліста Луки з Остромирового Євангелія
- 81. Зображення Богородиці - Матері Божої, поряд із зображенням Спасителя - було особливо шановане. Крім згаданої Богородиці
- 82. Одигітрія (грець. Οδηγήτρια — вказуюча дорогу) — ікона, де зображена Богородиця з Ісусом-дитям.
- 83. Золотарство Одним із найпоширеніших видів металообробного ремесла було художнє литво. Давньоруські майстри відливали безліч предметів –
- 84. Загальний висновок: Створені в період Київської Русі всі види мистецтва мали в основному духовно-релігійний характер. Піднесене
- 85. Про «філософію серця» та її актуалізацію в письмових джерелах часів Київської Русі Філософія серця, пов’язана в
- 86. Домашнє завдання на семінар №3 : культура Київської Русі - 2 період Підготувати кожному розповідь на
- 87. Про «філософію серця» та її актуалізацію в письмових джерелах часів Київської Русі АннаЯрославна посилається на твори
- 88. Лю́блінська у́нія 1569 (від лат. unia — союз) — угода про об'єднання Королівства Польського та та
- 89. 3 –ій період розвитку української культури Для цього етапу характерне: Розвиток української культури відбувався не завдяки,
- 90. 3 –ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура Острозька школа (академія) – перший вищий навчальний
- 91. Острозька школа (академія) – перший вищий навчальний заклад у Східній Європі, найстарша українська науково-освітня установа
- 92. Велику суму коштів на розбудову академії надала його племінниця – княжна Гальшка Острозька Красуня Гальшка, спадкоємиця
- 93. 3 –ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура 7 лютого 1577 р. – перша згадка
- 94. 3 –ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура Бра́тські шко́ли Бра́тські школи (Б.Ш.) – навчальні
- 95. Першу школу заснувало Успенське братство у Львові 1586 р За її зразком постало чимало Б.Ш. у
- 96. Львівське Успенське братство постійно клопотало перед королями про зрівняння русинів в правах з поляками, постійно протестувало
- 97. Опікувалося Братство побудовою, ремонтом, доглядом за храмами, на утриманні братства був весь церковний причт. Допомагало братство
- 98. 3 –ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура Львівська і Київська братські школи Спочатку Б.Ш.
- 99. Львівська і Київська братські школи Учнів вирізняли не за походженням (передні місця в класах), а за
- 100. 3 –ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура Б.Ш. багато зробили для поширення релігійної та
- 101. 3 –ій період розвитку української культури Закінчивши їжу, учні виносили горня на подвір’я і розбивали його.
- 102. 3 –ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура КИЇВСЬКА БРАТСЬКА ШКОЛА Київську братську школу створили
- 103. Парафіяльні школи Під впливом братств виникають також парафіяльні школи - вони створювались при церквах і монастирях.
- 104. 3 –ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура: Пересо́пницьке євангеліє Пересо́пницьке єва́нгеліє — визначна рукописна
- 105. Текст на-писаний на пергаменті каліграфічним напівуставом. В оформленні використані ренесансні орнаментальні мотиви й композиції. Це засвідчує
- 106. 3 – ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура: Пересо́пницьке євангеліє Творилася книга майже п'ять
- 107. 3 –ій період розвитку української культури Освіта, наука, культура: Песо́пницьке євангеліє Символіка Євангелія Починаючи з 1991
- 108. Замкова культура України. Замки України 14-16 ст. Замки України — одні з найцікавіших пам'яток історії фортифікаційної
- 109. Замки України 14-16 ст. З давніх пір замки мали дві головні функції: захисну (оборонну) житлову (згодом
- 110. Аккерма́нська фортеця (Білгород-Дністровська фортеця) — історико-архітектурна пам'ятка 13-15 ст. н. е. Знаходиться в м. Білгород-Дністровський Одеської
- 111. Кам'яне́ць-Поді́льська форте́ця Фортеця збудована в місті Камянець-подільський. Колишня столиця Подільського воєводства 14-18 ст. Від заснування міста
- 112. Генуезька фортеця — фортеця в місті Судак (Крим, Україна) побудована генуезцями з 1371 по 1460 рік.
- 113. У 1475 році на побережжя біля фортеці висадились війська турецького султана. Оскільки вони розуміли, що фортеця
- 114. Завдання на семінар /3-ій період розвитку культури/. Підготувати відповіді на питання: Яка роль братств у національному
- 115. 4 –ий період розвитку української культури Охоплює козацько-гетьманську добу – 16-18 ст. Для нього характерне: успадкування
- 116. 4 –ий період розвитку української культури Подорож у Ренесанс Ренесанс (відродження)в Європі – час сподівань на
- 117. Україну, яка входила до складу Речі Посполитої, було втягнуто в гуманістичний рух: молодь часто-густо вчилася у
- 118. 4 –ий період розвитку української культури Ідеал гуманістів – людина сильна, як Геракл, і розумна, як
- 119. 4 –ий період розвитку української культури Українське бароко СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНА СИТУАЦІЯ В ЕПОХУ БАРОКО У 1648-1654 рр.
- 120. Конституція Пилипа Орлика Це перша європейська конституція в сучасному розумінні. Шістнадцять статей документу визначали засади української
- 121. БАРОКОВІ ІКОНИ В РОКИ ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ ПІД ПРОВОДОМ Б. ХМЕЛЬНИЦЬКОГО Архідиякон із Сірії Павло Алепський, який
- 122. Тема Богородицi Покрови була вiдома в Українi ще із Середньовiччя, але вона нiколи не посiдала домiнуючого
- 123. БАРОКОВІ ІКОНИ В РОКИ ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ ПІД ПРОВОДОМ Б. ХМЕЛЬНИЦЬКОГО Зокрема, перед нашестям монголо-татар у ХIII
- 124. Покрова відома і в інших країнах православної вiри, однак лише в Українi вона стала національною святинею.
- 125. 4 –ий період розвитку української культури ПРОСВІТНИЦТВО В УКРІЇНІ Просвітництво формувалось як ідеологія становлення капіталізму і
- 126. ПРОСВІТНИЦТВО В УКРІЇНІ КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ ЯК ОСЕРЕДОК УКРАЇНСЬКОЇ ТА СЛОВЯНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ Києво-Могилянська колегія, згодом академія, була
- 127. ПРОСВІТНИЦТВО В УКРІЇНІ КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ ЯК ОСЕРЕДОК УКРАЇНСЬКОЇ ТА СЛОВЯНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ В академії навчалися представники багатьох
- 128. У діяльності Києво-Могилянської філософської школи виділяють два етапи: 1) Від часів заснування і до кінця 17-го
- 129. ПРОСВІТНИЦТВО В УКРІЇНІ ГРИГОРІЙ САВИЧ СКОВОРОДА Народився на Полтавщині у козацько-селянській родині. Був вихованцем Києво-Могилянської академії,
- 130. «Щастя» за вченням Сковороди Категорія «ЩАСТЯ» складається на основі об’єднання любові і віри у процесі пізнання
- 131. “Прислухаючись до свого внутрішнього голосу, людина має обирати собі заняття не лише не шкідливе для суспільства,
- 132. Життя людини має бути радісним, і зробити його таким може тільки сама людина. Щастя є простим
- 133. Сковорода закликав почати філософське освоєння світу з простого: пізнати віру і любов у всій їхній повноті,
- 134. ЦИТАТИ З ПРАЦЬ ФІЛОСОФА О, Отче мой! Трудно вырвать сердце из клейкой стихийности мира! Мир ловил
- 135. ВЧЕННЯ СКОВОРОДИ ПРО ЛЮДИНУ ЯК МІКРОКОСМ Людина за Сковородою – це м і к р о
- 136. Григорій Сковорода Духовна людина, яка плекає у своїй душі істину, формує внутрішню нескінченну особистість, яка здатна
- 137. Домашнє завдання на семінар Опрацювати конспект лекцій Підготувати розповідь чи реферат про одного з діячів культури
- 138. 5 –ий період розвитку української культури Охоплює період від зруйнування Гетьманщини (за наказом цариці Катерини) –
- 139. 5 –ий період розвитку української культури Початок 19-го століття у житті України позначений суттєвими змінами. На
- 140. РОМАНТИЗМ Вагомий вплив на духовну культуру України цього періоду справили ідеї німецького романтизму. Романтизм сприяв пробудженню
- 141. РОМАНТИЗМ До романтичного світогляду прийшли і відомі діячі української культури: Микола Костомаров, Пантелеймон Куліш, Тарас Шевченко
- 142. РОМАНТИЗМ Головні завдання, які ставило перед собою Кирило-Мефодіївське братство: Побудова майбутнього суспільства на засадах християнської моралі,
- 143. Громадсько-політична діяльність Кирило-Мефодіївського братства поширення ідеї братства через розповсюдження його програмних документів, прокламацій («До братів-українців», «До
- 144. Костомаров Микола Іванович Із книги М. Костомарова «Буття українського народу»: «…Але було два лиха у слов'ян:
- 145. Із книги М. Костомарова «Буття українського народу»: «…І одбилась Україна од Московщини, і не знала, бідна,
- 146. Із книги М. Костомарова «Буття українського народу»: «…І покарав Господь словянське племено гірше, ніж другі племена,
- 147. Із книги М. Костомарова «Буття українського народу»: «І встане Україна з своєї могили, і знову озоветься
- 148. Драгоманов Михайло Петрович (1841 - 1895) Публіцист, історик, філософ, економіст, літературознавець, фольклорист, громадський діяч. Драгоманов закликав
- 149. Драгоманов виступав проти українського регіонального сепаратизму, його політична програма мала загальноукраїнський характер, у ній підкреслювалась єдність
- 150. Пантелеймон Куліш (1819—1897) Разом із друзями Куліш засуджував кріпосницький деспотичний лад Російської імперії, сповідував ідеали волі,
- 151. Характерне для Куліша розмежування людини зовнішньої (несправжньої) і внутрішньої (її "серця"), духовної, істинної, з роками дедалі
- 152. Філософія серця Памфіла Юркевича Визначний філософ, педагог, професор Київської духовної академії, Московського університету (1827—1874). «Серце і
- 153. Філософія серця Памфіла Юркевича Мислення не вичерпує собою всієї повноти духовного життя людини, так само як
- 154. В’ячеслав Липинський Історик, філософ, публіцист, ідеолог українського консерватизму. Народився 5 квітня 1882 р. Один із засновників
- 155. В. Липинський про еліту і державу Еліта - це активна меншість, яка створює держави та нації.
- 156. В. Липинський: "Листи до братів-хліборобів В "Листах до братів-хліборобів" висловлена думка про необхідність формування укр. політ.
- 157. Іван Франко (1856-1916) Іван Франко знав і умів читати майже 15-ма мовами народів світу. Загальний обсяг
- 158. Світогляд І.Франка яскраво виражено також в його поетичних творах ГІМН Вічний революцйонер — Дух, що тіло
- 159. Хоч від тисяч літ родився, Та аж вчора розповився І о власній силі йде. І простується,
- 160. Іван франко патріотичний… Земле, моя всеплодющая мати, Сили, що в твоїй живе глубині, Краплю, щоб в
- 161. Іван франко ліричний… Чого являєшся мені У сні? Чого звертаєш ти до мене Чудові очі ті
- 162. Праці Франка з історії і теорії літератури, фольклористики, етнографії, мовознавства, орієнталістики (сходознавство), історії та економіки, суспільних
- 163. 6 –ий період розвитку української культури Охоплює період від початку 20-го ст. до кінця 1980-х років
- 164. Етапи Розвиток української культури в XX — на початку XXI століття можна поділити на такі етапи:
- 165. Тоталітарне панування соцреалізму (1933—1956) Для II етапу характерний монопольний диктат соціалістичної бюрократії, що призвело до морального
- 166. Стихійне піднесення духу національного опору (1956—1987) В III період відродження — політичної «відлиги» (1956-61) — відбулася
- 167. Національно-духовне оновлення (з 1987) У другій половині 80-х рр. відбувається значне оновлення національної культури, зорієнтоване на
- 168. Репресії проти митців Щоб придушити вільну думку, викликати страх, укріпити покору, сталінський режим розгорнув масові репресії.
- 169. Обвинувачення в буржуазному націоналізмі було висунене проти наркома освіти М.Скрипника — старого більшовика, одного з керівників
- 170. Закрили театр «Березіль» арештували і розстріляли всесвітньо відомого режисера Л.Курбаса Жорстокої розправи зазнали митці кобзарського цеху.
- 171. 7 –ий період розвитку української культури Це сучасний період, що охоплює часовий проміжок від кінця 1980-их
- 172. Пояснення деяких термінів Плюралі́зм — (перекл. pluralis — множина, множинний). Плюралізм - передбачає висловлення різних позицій,
- 173. Домашнє завдання на семінар Опрацювати конспект лекцій Опрацювати літературу: Культурологія: українська та зарубіжна культура. Навчальний посібник
- 175. Скачать презентацию