Слайд 2Роль мистецтва була абсолютно іншою, ніж у наш час. На відміну від
![Роль мистецтва була абсолютно іншою, ніж у наш час. На відміну від](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-1.jpg)
скороминущого земного життя, мистецтво було носієм вічного життя, головним засобом забезпечити безсмертя. Тому праця художників вважалася священною дією, вони займали високе положення в соціумі.
Слайд 3Творами мистецтва були піраміди, храми, гробниці, настінний живопис і статуї. Сюжети барельєфів
![Творами мистецтва були піраміди, храми, гробниці, настінний живопис і статуї. Сюжети барельєфів](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-2.jpg)
незмінно служили сполучною ланкою між богами і людьми, перш за все фараонами. Сцени боротьби, жертвопринесення і потойбічного життя чергувалися зі сценами життя, діяльності, радості і смерті.
Слайд 4Вищим культом був культ сонячного божества. Єгипет називали Краєм Сонця, фараонів -
![Вищим культом був культ сонячного божества. Єгипет називали Краєм Сонця, фараонів -](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-3.jpg)
синами Сонця. Сонячна символіка різноманітна: сонце зображували у вигляді крилатої кулі, у вигляді кулі з безліччю скерований рук - променів; зображували його соколом, биком. Круг - подоба сонячного диска - постійно зустрічається в єгипетських орнаментах. Обеліск - архітектурна форма, вперше створена в Єгипті, - символізувала сонячне проміння.
Слайд 5Атон над Ехнатоном та Нефертіті
![Атон над Ехнатоном та Нефертіті](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-4.jpg)
Слайд 6Різні способи зображення сонця
![Різні способи зображення сонця](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-5.jpg)
Слайд 7Вважалося, що після смерті наступало загробне життя, в усьому схоже на земне.
![Вважалося, що після смерті наступало загробне життя, в усьому схоже на земне.](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-6.jpg)
Щоб небіжчик міг щасливо жити за труною, його треба було забезпечити всім, що він мав на землі. Усім - аж до його власного тіла, що уникнула тління. Звідси й звичай бальзамування.
Слайд 8Вірили, що, крім душі і тіла, є ще щось проміжне - примарний
![Вірили, що, крім душі і тіла, є ще щось проміжне - примарний](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-7.jpg)
двійник людини, його життєва сила, яка називається "Ка". Потрібно, щоб Ка завжди міг знайти свою земну оболонку і вселитися в неї, - тоді й душа буде відчувати себе впевнено і спокійно. Тому, крім самої мумії, до гробниці поміщали портретну статую померлого, іноді не одну, причому портрет повинен був бути дуже схожим - інакше як же Ка пізнає свою зовнішність. З цієї традиції виросло знамените портретне мистецтво Єгипту.
Слайд 9Саркофаг в якому був похований Тутанхамон
![Саркофаг в якому був похований Тутанхамон](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-8.jpg)
Слайд 13Єгипетські портрети своєрідні: вони з дивовижною силою передають індивідуальні риси, але вираз
![Єгипетські портрети своєрідні: вони з дивовижною силою передають індивідуальні риси, але вираз](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-12.jpg)
обличчя залишається абстрактним, психологічно не розшифрованим. Минущі переживання не цікавили: адже зображувалася людина, звільнена від часу, що йде у вічність.
Слайд 14Мало було зберегти тіло - потрібно було зберегти померлому багатство: і рабів,
![Мало було зберегти тіло - потрібно було зберегти померлому багатство: і рабів,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-13.jpg)
і худобу, і сім'ю. Єгипетська релігія не вимагала жертв, посмертне благополуччя померлому владиці забезпечували художники. Безліч невеликих статуеток - так званих "ушебти" - замінювали покійному слуг. На стінках гробниці розташовувалися фризами розписи та рельєфи із зображенням низки земних подій: тут були війни, захоплення полонених, бенкети, полювання, відпочинок володаря в колі сім'ї, його працю і рабів на полях, пасовищах і в ремісничих майстерень. В прихованих, замурованих похоронних камерах мистецтвом розгортали довгу і докладну повість про земне життя.
Слайд 16І всіх цих рельєфів, статуй і розписів ніхто не бачив.
Мистецтву в Єгипті
![І всіх цих рельєфів, статуй і розписів ніхто не бачив. Мистецтву в](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-15.jpg)
відводилась надзвичайно важлива роль: воно повинно було дарувати безсмертя, бути прямим продовженням життя. Тому здавалося неважливим, чи бачить хто-небудь художній твір.
Слайд 18Воно призначалося не для огляду, а уявлялося чимось само собі сущим, саме
![Воно призначалося не для огляду, а уявлялося чимось само собі сущим, саме](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-17.jpg)
в собі містило життєвий початок. І праця художників вважалася священнодійством.
Слайд 19Мистецтво - мова економного графічного знаку, суворої і ясної лінії, чіткого контуру,
![Мистецтво - мова економного графічного знаку, суворої і ясної лінії, чіткого контуру, компактних, гранично узагальнених обсягів.](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-18.jpg)
компактних, гранично узагальнених обсягів.
Слайд 20Склалися певні типи статуй: статуя що стоїть - фігура напружено випрямлена, голова
![Склалися певні типи статуй: статуя що стоїть - фігура напружено випрямлена, голова](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-19.jpg)
високо піднята, ліва нога робить крок вперед, руки опущені і притиснуті до тіла.
Слайд 21Статуя що сидить - руки симетрично покладені на коліна або одна рука
![Статуя що сидить - руки симетрично покладені на коліна або одна рука](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-20.jpg)
зігнута з лікті, торс також випрямлені, погляд також спрямований вдалину.
Слайд 22У рельєфах Єгипетського царства утвердилася традиція своєрідного розпластання фігури на площині. Голова
![У рельєфах Єгипетського царства утвердилася традиція своєрідного розпластання фігури на площині. Голова](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/1180288/slide-21.jpg)
і ноги зображувалися в профіль, а торс розгорнутим; вся фігура змальована єдиної пружною лінією. І той же принцип малюнка зберігався завжди. З століття в століття переходили і канони сюжетних композицій. Навіть у деталях єгипетське мистецтво відрізнялося дивовижною постійністю.