Національно-культурне піднесення 1920 -1930 -х рр.

Содержание

Слайд 2

Мета та завдання заняття:

Розкрити причини, сутність та наслідки національно-культурного відродження 1920-поч.1930-х рр.
Ознайомити

Мета та завдання заняття: Розкрити причини, сутність та наслідки національно-культурного відродження 1920-поч.1930-х
з розвитком освіти, науки, літератури та мистецтва в цей період; довести, що радянська влада на початковому етапі свого становлення сприяла розвиткові культури.
Розкрити процес утвердження тоталітаризму та показати його згубний вплив на формування національної самосвідомості українців на прикладі розвитку літератури в цей період.
Охарактеризувати становище освіти та культури в цілому в умовах другої світової війни.
Познайомити з розвитком літератури, музичного та театрального мистецтва в повоєнний період.

Слайд 3

План лекції

1. Український культурний ренесанс 1920-1930-х років
2. Культура в умовах утвердження

План лекції 1. Український культурний ренесанс 1920-1930-х років 2. Культура в умовах
тоталітаризму.
3. Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

Слайд 4

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років.

Причинами національно-культурного піднесення стали:
1) інерція позитивних культурних процесів

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років. Причинами національно-культурного піднесення стали: 1) інерція позитивних
1917-1921 рр.;
2) наявність у стані переможців національно-свідомих елементів, насамперед «боротьбистів».
3) необхідність використання культурного потенціалу України для затвердження радянського ладу.

Микита Юхимович Шаповал (1882-1932 рр.)

Слайд 5

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

У 1920-ті роки в Радянській Україні проводиться політика

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років У 1920-ті роки в Радянській Україні проводиться
українізації. Багато зробили для розвитку освіти наркоми освіти О.Шумський та М.Скрипник. 

Скрипник Микола Олексійович (1872-1933) Радянський партійний і державний діяч. Скрипник запобіг неминучій ліквідації, вчинивши самогубство.

Слайд 6

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

В. Липський.

М. Грушевського.

М. Птуха

Нау

Наукові дослідження в

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років В. Липський. М. Грушевського. М. Птуха Нау
20 – ті роки зосереджувалися в основному в Українській академії наук, яку в 1921 році перейменували в ВУАН

Слайд 7

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Борис Павлович
Грабовський

Олександр
Олександрович
Богомолець

Микола
Павлович Барабашов

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Борис Павлович Грабовський Олександр Олександрович Богомолець Микола Павлович Барабашов

Слайд 8

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

У 1922 році в Харкові під керівництвом Сергія

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років У 1922 році в Харкові під керівництвом
Пилипенка з'явилася перша з масових літературних організацій – “Плуг”.

Спілка селянських письменників "Плуг", активістами якої були А. Головко, О. Копиленко, П. Панч, В. Минко, налічувала сотні людей.

До Спілка пролетарських письменників "Гарт" (1923) входили В. Еллан-Блакитний, М. Йогансен, В. Сосюра, П. Тичина та інші літератори.

Слайд 9

На початку 1920-х років сформувалася українська революційно-романтична течія. Ії представляли поети П.

На початку 1920-х років сформувалася українська революційно-романтична течія. Ії представляли поети П.
Тичина, В. Сосюра, В. Чумак, В. Еллан.

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

В. Еллан

Слайд 10

У другій половині 1920-х років помітне місце в літературному житті займала ВУСПП

У другій половині 1920-х років помітне місце в літературному житті займала ВУСПП
- Всеукраїнська спілка поетів і прозаїків.

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Остап Вишня

Слайд 11

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Група київських неокласиків (М. Зеров, М. Драй-Хмара,

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Група київських неокласиків (М. Зеров, М. Драй-Хмара,
П. Филипович, М. Рильський) прагнули освоїти досвід класичної світової літератури. 

П. Филипович

М. Драй-Хмара

Слайд 12

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

У 1925 році після розпаду “Гарту” частина його

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років У 1925 році після розпаду “Гарту” частина
членів(серед них Микола Куліш, Павло Тичина, Микола Бажан, Юрій Яновський та ін.) утворили елітарну літературну організацію “Вапліте” на чолі з Миколою Хвильовим.

Слайд 13

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Микола Хвильовий (1893-1933)

Новелла
“Я (романтика)”, (1923)

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Микола Хвильовий (1893-1933) Новелла “Я (романтика)”, (1923)

Слайд 14

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Микола Куліш

Панас Саксаганський

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Микола Куліш Панас Саксаганський

Слайд 15

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Л. Курбас. 

Л. Курбас з театром «Березіль»

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Л. Курбас. Л. Курбас з театром «Березіль»

Слайд 16

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

У цей період значного розвитку набуває український кінематограф.

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років У цей період значного розвитку набуває український
Величезний вклад у розвиток кінематографу здійснив Олександр Довженко такими фільмами, як "Звенигора", "Арсенал", "Земля".

Слайд 17

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Плідно працювали художники-реалісти старшого покоління (Ф. Кричевський, І. Їжакевич,

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Плідно працювали художники-реалісти старшого покоління (Ф. Кричевський,
К. Трохименко, М. Самокиш та ін.)

Ф. Кричевський

І. Їжакевич

К. Трохименко

Слайд 18

 КарпоТрохименко. «Кадри Дніпробуду» 1937

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Карпо Дем’янович Трохимеко 1885-1979

Т.Г.

КарпоТрохименко. «Кадри Дніпробуду» 1937 Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Карпо Дем’янович Трохимеко
Шевченко на Чернечій горі. 1954 р.

Слайд 19

Мико́ла Семе́нович Само́киш
1860-1944 рр.

В'ЇЗД БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО В КИЇВ

Український культурний ренесанс 1920-1930-х

Мико́ла Семе́нович Само́киш 1860-1944 рр. В'ЇЗД БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО В КИЇВ Український культурний
років

«Бій Івана Богуна з польським магнатом Чарнецьким». Картина М. Самокиша

Слайд 20

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

І.Їжакевич. Володимирова гора

Іва́н Си́дорович Їжаке́вич 1964-1952 рр.

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років І.Їжакевич. Володимирова гора Іва́н Си́дорович Їжаке́вич 1964-1952 рр.

Слайд 21

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

В.І.Касіян. Ілюстрація до поезії Т.Шевченка “Перебендя”.

Васи́ль Іллі́ч Касія́н

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років В.І.Касіян. Ілюстрація до поезії Т.Шевченка “Перебендя”. Васи́ль Іллі́ч Касія́н 1896-1976 рр.
1896-1976 рр.

Слайд 22

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Мария Приймаченко

Театр «Запорожец за Дунаем» (1936)

Звериный цирк (1977)

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Мария Приймаченко Театр «Запорожец за Дунаем» (1936) Звериный цирк (1977)

Слайд 23

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

М.Бойчук.

Дівчина

Молочниця

Пейзаж

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років М.Бойчук. Дівчина Молочниця Пейзаж

Слайд 24

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Під впливом західноєвропейських віянь індустріальної епохи в Україні набув

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Під впливом західноєвропейських віянь індустріальної епохи в
поширення конструктивізм. Для конструктивізму характерні раціональні конструкційні рішення з використанням нових будівельних матеріалів: гладкі стіни, широкосмугові вікна, зміна нижніх поверхів відкритими опорами, плоскі дахи.  У центрі Харкова був побудований комплекс адміністративних будівель: будівля Держпрому (1925-1929 рр., арх. С. Серафімов, М. Фельгер, С. Кравець),

Слайд 25

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

Адміністративні будівлі Києва цього періоду відрізнялися наслідуванням форм

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років Адміністративні будівлі Києва цього періоду відрізнялися наслідуванням
класицизму, помпезністю, надмірним монументалізмом. Подібний стиль властивий і будівлі Кабінету Міністрів України (1936-1938 рр., арх. І. Фомін, П. Абросимов),

Верховної Ради України (1936-1939 рр., арх. В. Заболотний).

Слайд 26

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років

П. Козицький

К. Данькевич

Борис Лятошинський

Лев Миколайович
Ревуцький

Український культурний ренесанс 1920-1930-х років П. Козицький К. Данькевич Борис Лятошинський Лев Миколайович Ревуцький

Слайд 27

Культура в умовах утвердження тоталітаризму.

Багатонаціональний склад населення регіону обумовив масові репресії серед

Культура в умовах утвердження тоталітаризму. Багатонаціональний склад населення регіону обумовив масові репресії
національних меншин, яких найчастіше звинувачували у шпигунстві, участі в контрреволюційних, фашистських або націоналістичних організаціях
Вістря репресій ДПУ-ВУНК-НКВС спрямовувалося проти численних представників української інтелігенції. З ідеологічної точки зору вона була найбільш незручним супротивником режиму.

Слайд 28

Культура в умовах утвердження тоталітаризму.

Зліва на право:Сергій Петрович Павлушков, Сергій Єфремов, Льодик

Культура в умовах утвердження тоталітаризму. Зліва на право:Сергій Петрович Павлушков, Сергій Єфремов,
Ніковський; на колінах: О.Ф. Дурдуківський, Володимир Федорович Дурдуківський, Галина Єфремова, Галина Ніковська; стоять:Настя Павлушкова, дружина Сергія Павлушкова, Зіна Дурдуківська-Долгова

Спілка визволення України

Слайд 29

Культура в умовах утвердження тоталітаризму.

Григорій Косинка (1899 - 1934)

Михайло Драй-Хмара
(1889 - 1939)

Олесь

Культура в умовах утвердження тоталітаризму. Григорій Косинка (1899 - 1934) Михайло Драй-Хмара
Досвітній
(1891 - 1934)

Євген Плужник
(1898 - 1936)

Слайд 30

Культура в умовах утвердження тоталітаризму.

Микола Куліш(1892 - 1937)

Григорій Епік(1901 - 1937)

Яловий Михайло

Культура в умовах утвердження тоталітаризму. Микола Куліш(1892 - 1937) Григорій Епік(1901 -
Омелянович (1895 - 1937)

Микола Зеров
(1890 - 1937)

Лесь Курбас
(1887 - 1937)

Вороний Микола Кіндратович (1871-1938)

Слайд 31

Культура в умовах утвердження тоталітаризму.

Підсумок репресій: з 259 українських письменників, відомих в

Культура в умовах утвердження тоталітаризму. Підсумок репресій: з 259 українських письменників, відомих
республіці до 1930р., в 1938р. друкувалося лише 36.
Реквієм за загиблими у Києві, 2003 рік.

Слайд 32

Культура в умовах утвердження тоталітаризму.

Яворський Матвій Іванович (1885-1937) Відомий історик-марксист. Політичний діяч. Академік ВУАН.

Культура в умовах утвердження тоталітаризму. Яворський Матвій Іванович (1885-1937) Відомий історик-марксист. Політичний
Михайло Грушевський (1866-1934) Громадський та політичний діяч.Один з лідерів національного руху. Голова Центральної ради.

Д.Плетньов
Професійний лікар-терапевт

В.Підгаєцький
Філософ, автор багатьох історичних й філософских робіт, відмічений Ленінською премією .

Слайд 33

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

Корінні

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
зміни в долі української інтелігенції почалися вже в перший період Другої світової війни - вересень 1939р. - червень 1941р. 

Найтрагічнішим в історії української культури став період німецько-фашистської окупації. 
Гітлер вважав за необхідне «знищити більшу частину української інтелігенції»

Слайд 34

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

Фашистські

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
окупанти знищили безліч культурних установ України. Зруйнувавши 151 музей, вони вивезли до Німеччини близько 40 000 найбільш цінних експонатів. Повернення багатьох з них безуспішно домагається сучасна України.

Гітлерівці знищили або пошкодили будівлі 9 000 клубів, 8 000 шкіл, понад 600 кінотеатрів, 116 внз і пограбували ¾ книжкових і лабораторних фондів вищих навчальних закладів.

Слайд 35

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

Вчені

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
Академії наук, евакуйовані на схід СРСР, працювали над розробкою важливих оборонних і народногосподарських завдань.

Євген Оскарович
Патон

Євген Оскарович
Патон

Слайд 36

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

В

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
роки Великої Вітчизняної війни українська культура теж розвивалась. У Львові виходив місячник «Наші дні», що друкував твори українських літераторів. У Львові успішно працював оперний театр, організований В. Блавацьким.

Слайд 37

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
А все ж багато хто з інтелігентів, у тому числі українських, згадував пізніше роки війни як світлі й навіть вільні роки. Писалось щиро.

Слайд 38

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

Серія

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
ідеологічних погромів організована була в 1946 — 1948 рр. А. О. Ждановим.

Слайд 39

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

В

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
1951 р. розпочалася нова серія ідеологічних звинувачень — критика в «Правді» «помилок» композитора Данкевича та автора лібретто О. Корнійчука в опері «Богдан Хмельницький» і особливо люто і нещадно — «помилок» Володимира Сосюри, головною з яких був написаний в роки війни вірш «Любіть Україну». Стало зрозуміло, що критика «українського буржуазного націоналізму» та «сіонізму і космополітизму» буде вестися паралельно.

Слайд 40

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

М.Дерегус.

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
«Тарас Бульба на чолі війська» (1952)

М.Дерегус. «Возз’єднання України з Росією»

Миха́йло Горді́йович Дере́гус (1904-1997)

Слайд 41

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).

Перемога

Українська культура в умовах світової війни і відновлення мирного життя (1939-1953 рр).
у війні проти фашистської Німеччини сприяла появі в суспільстві надій на демократизацію життя, утвердження поваги до особистості, дотримання політичних прав та свобод.
Проте в країні зберігся курс на утвердження тоталітаризму. Продовжувалося адміністративне втручання в художню творчість.
Имя файла: Національно-культурне-піднесення-1920--1930--х-рр..pptx
Количество просмотров: 211
Количество скачиваний: 1