Содержание
- 3. Хома Аквінський (1225/26-1274) - один із найвидатніших теологів середньовіччя, «отець церкви», «Ангельський доктор», творець цілісної релігійно-філософської
- 4. Економічні ідеї в працях Хоми Аквінського У дослідженні економічних явищ та процесів Хома Аквінський (Аквінат) опирався
- 5. Багатство Розглядалося ранніми каноністами ще від часів Августина її к сукупність матеріальних благ, тобто в натуральній
- 6. Приватна власність Розглядається як законний інститут людського суспільства, встановлений Богом, саме він встановив порядок, який дає
- 7. Обмін Сприймався у Стародавньому Світі і Середньовіччі як акт волевиявлення людей, результат якого був пропорційним і
- 8. Виходячи із взаємовиключних принципів, Тома Аквінський розрізняв два види справедливості в обміні: I. Справедливість, заснована на
- 9. Справедлива ціна «Справедлива ціна» - категорія, яка каноністами замінялась категоріями «вартість», «цінність», «ринкова ціна». Вона встановлювалася
- 10. Гроші На думку Хоми Аквінського, виникають у результаті домовленості для зручності обміну. Він виражає свою прихильність
- 11. Торговельний прибуток і лихварський процент Засуджувались каноністами як неугодні Богові справи. З деякими умовами і уточненнями
- 12. Однак поширення кредиту та необхідність врахування вимог часу спонукали до пошуку компромісного вирішення проблеми на основі
- 13. Натуральне господарство Проголосив натуральне господарство основою добробуту населення, припускаючи існування торгівлі як засобу до життя, але
- 15. Скачать презентацию
Слайд 3Хома Аквінський (1225/26-1274) - один із найвидатніших теологів середньовіччя, «отець церкви», «Ангельський
Хома Аквінський (1225/26-1274) - один із найвидатніших теологів середньовіччя, «отець церкви», «Ангельський
Мислитель створив своєрідну енциклопедію католицького богослов'я, сформулював його найважливіші принципи, які і сьогодні у своїй більшості є непорушними. Розроблена ним філософсько-теологічма система, яка поєднала християнські догмати з ученням Аристотеля, отримала назву томізму.
Слайд 4Економічні ідеї в працях Хоми Аквінського
У дослідженні економічних явищ та процесів Хома
Економічні ідеї в працях Хоми Аквінського
У дослідженні економічних явищ та процесів Хома
Зміна поглядів каноністів на деякі економічні проблеми, актуальні для країн Західної Європи періоду Середньовіччя, найбільш яскраво простежується у працях Хоми Аквінського. Так, у трактаті «Сума теології», на відміну від ранніх каноністів, які поділяючи працю на розумову і фізичну, виходили з божого призначення, але не відділяли їх одну від одної, враховуючи їх вплив на переваги людини і зв'язок із соціальним станом, Хома Аквінський «уточнює» цей «доказ» на користь станового поділу суспільства. При цьому він пише: «Поділ людей за різними професіями зумовлений, по-перше, божою милістю, яка розподілила людей на стани… По-друге, природними причинами, які визначили те, що різні люди схильні до різних професій».
Двояка і компромісна позиція Хоми Аквінського порівняно з ранніми каноністами прослідковується і у трактуванні таких економічних категорій, як багатство, обмін, вартість , гроші, торговельний прибуток, лихварський процент. Розглянемо коротко позицію вченого стосовно кожної окремої категорії.
Слайд 5Багатство
Розглядалося ранніми каноністами ще від часів Августина її к сукупність матеріальних благ,
Багатство
Розглядалося ранніми каноністами ще від часів Августина її к сукупність матеріальних благ,
Слайд 6Приватна власність
Розглядається як законний інститут людського суспільства, встановлений Богом, саме він встановив
Приватна власність
Розглядається як законний інститут людського суспільства, встановлений Богом, саме він встановив
Слайд 7Обмін
Сприймався у Стародавньому Світі і Середньовіччі як акт волевиявлення людей, результат якого
Обмін
Сприймався у Стародавньому Світі і Середньовіччі як акт волевиявлення людей, результат якого
Слайд 8Виходячи із взаємовиключних принципів, Тома Аквінський розрізняв два види справедливості в обміні:
I.
Виходячи із взаємовиключних принципів, Тома Аквінський розрізняв два види справедливості в обміні:
I.
II. Справедливість, яка базується на необхідності забезпечення більшою кількістю благ тих, хто «більше значить для суспільного життя». Це справедливість відношення «частини до цілого», яка реалізується у ціні, що дає змогу продавцеві жити відповідно до свого соціального становища.
Слайд 9Справедлива ціна
«Справедлива ціна» - категорія, яка каноністами замінялась категоріями «вартість», «цінність», «ринкова
Справедлива ціна
«Справедлива ціна» - категорія, яка каноністами замінялась категоріями «вартість», «цінність», «ринкова
Слайд 10Гроші
На думку Хоми Аквінського, виникають у результаті домовленості для зручності обміну. Він
Гроші
На думку Хоми Аквінського, виникають у результаті домовленості для зручності обміну. Він
Слайд 11Торговельний прибуток і лихварський процент
Засуджувались каноністами як неугодні Богові справи. З деякими
Торговельний прибуток і лихварський процент
Засуджувались каноністами як неугодні Богові справи. З деякими
Засуджував лихварство як «ганебне ремесло», вважаючи гріхом і співучастю у незаконній справі навіть стягнення податків з лихварів. Посилаючись на авторитет Аристотеля, богослов писав про те, що гроші винайдені для обміну, тому перший і головний результат користування ними «полягає у їх вживанні або витрачанні». Відтак гроші не можуть «породжувати» гроші і бути засобом наживи. Стягнення процента за позику Тома Аквінський порівнював з бажанням продати вино і на додачу - право пити це вино за окрему плату. На думку мислителя, обґрунтування позичкового процента як плати за час, наданий кредитором позичальнику, є незаконним, оскільки час - загальне благо, Божий дар. Відтак лихварі обманюють не лише своїх ближніх, але і Бога, за дар якого вимагають винагороду.
Слайд 12Однак поширення кредиту та необхідність врахування вимог часу спонукали до пошуку компромісного
Однак поширення кредиту та необхідність врахування вимог часу спонукали до пошуку компромісного
· відшкодування збитків за несплату грошей у строк, страховки за ризик несплати;
· винагороди кредитору за відстрочку в оплаті боргу;
· компенсації втрати можливто доходу;
· сумісного поділу прибутку від фінансування дохідних операцій;
· «безкорисливого подарунка» на основі відносин взаємної доброзичливості
Слайд 13Натуральне господарство
Проголосив натуральне господарство основою добробуту населення, припускаючи існування торгівлі як засобу
Натуральне господарство
Проголосив натуральне господарство основою добробуту населення, припускаючи існування торгівлі як засобу