Соціальне виховання в епоху Середньовічча і Відродження

Содержание

Слайд 2

Зміст
1. Загальна характеристика особливостей соціального виховання епохи Середньовіччя.
2. Виховання і школа

Зміст 1. Загальна характеристика особливостей соціального виховання епохи Середньовіччя. 2. Виховання і
у Візантії.
3. Виховання Середньовічного Сходу. Система виховання в ісламському світі.
4. Організація виховання і освіти у Середньовічній Індії та Китаї.
5. Соціальне виховання у середньовічній Західній Європі.
6. Головні ідеї соціального виховання у поглядах мислителів доби Відродження.
7. Вплив Реформації на розвиток соціального виховання. Соціалісти-утопісти про соціальне виховання.

Слайд 3

Загальна характеристика епохи Середньовіччя (V-XVI).

В епоху Середньовіччя людина сприймалась як представник певної

Загальна характеристика епохи Середньовіччя (V-XVI). В епоху Середньовіччя людина сприймалась як представник
соціальної групи, що передбачає існування чіткої системи впливу і виховання (селянин – працьовитість, аристократія – доблесть, духівництво - благочестя).
Середньовіччя створило універсальний образ християнина, до основних рис якого належать: скромність, чесність, мудрість, покора.
Християнська церква – головна ідеологічна сила. Основою є аскетична доктрина. На виховання дивляться як на засіб, що дозволяє обов'язково сприймати християнські ідеї і формувати на їх основі соціальні навички.
Велика увага приділялась сім’ї.

Слайд 4

ТИПИ ВИХОВАННЯ І ОСВІТИ

ТИПИ ВИХОВАННЯ І ОСВІТИ

Слайд 5

Тогочасне суспільство може розглядатись як сукупність соціокультурних типів, підготовкою яких має займатись

Тогочасне суспільство може розглядатись як сукупність соціокультурних типів, підготовкою яких має займатись
виховання.
Представники кожного стану бачили своє призначення в передачі досвіду наступному поколінню.

Слайд 6

Розвиток думки про виховання у великому регіоні (Іран, частина Середньої Азії, Сирія,

Розвиток думки про виховання у великому регіоні (Іран, частина Середньої Азії, Сирія,
Єгипет і Північна Африка), завойованому в VII-VIII ст. арабами, позначений впливом ісламської традиції.

Духовні цінності, виокремлені в Корані, визначали релігійні та моральні принципи виховання та освіти.

Еволюція культури, освіти, педагогічної думки ісламського середньовічного світу пройшла ряд етапів. У ранню епоху (VII -X ст.) проблеми виховання в ісламському світі не розглядалися. Перші трактати з виховання з’явились в XI ст. (Авіценна, Абу Хамід аль-Газалі та ін.).

Слайд 7

Система лицарського виховання Середніх віків передбачала опанування 7-ми лицарських чеснот

Система лицарського виховання Середніх віків передбачала опанування 7-ми лицарських чеснот

Слайд 8

Основними 3-ма вимогами, які ставились до лицарів були знання з:

основ кохання;
ведення війни;
релігії.

Основними 3-ма вимогами, які ставились до лицарів були знання з: основ кохання; ведення війни; релігії.

Слайд 9

СХОЛАСТИКА

Схоластика – середньовічна філософія, представники якої ставили своїм завданням представити у вигляді

СХОЛАСТИКА Схоластика – середньовічна філософія, представники якої ставили своїм завданням представити у
наукоподібної системи релігійне вчення і обґрунтувати його посиланням на авторитет батьків церкви та священне письмо.
Це система мислення, яка полягала у застосуванні законів формальної логіки для обґрунтування догматів релігії.

Слайд 10

УНІВЕРСИТЕТСЬКА ОСВІТА

Університет – корпорація, сукупність
- Болоньї (1158 р.)
- Оксфорді (1168р.)
- Кембриджі (1209р.)
-

УНІВЕРСИТЕТСЬКА ОСВІТА Університет – корпорація, сукупність - Болоньї (1158 р.) - Оксфорді
Парижі (1253 р.)
- Празі (1348 р.)
- Кракові (1364 р.)
Середньовічні університети мали 4 факультети: артистичний (мистецтв), богословський, юридичний, медичний

Слайд 11

2. Виховання і школа у Візантії 395-1453 рр. – період існування Візантійської імперії. Становлення

2. Виховання і школа у Візантії 395-1453 рр. – період існування Візантійської
культури і просвітництва у Візантії поділяється на 3 етапи:

Слайд 12

Неоплатоніки орієнтували виховання і навчання на вищий духовний світ і вічні ідеали.

Неоплатоніки орієнтували виховання і навчання на вищий духовний світ і вічні ідеали.
Вектор виховання спрямовувався передусім на пізнання власної душі, самовдосконалення.

Подібне пізнання пропонувалося здійснювати через «божественне осяяння» і «екстаз» шляхом концентрації уваги та інтенсивних молитов.

Слайд 13

Погляди на виховання провідних діячів Візантії

Погляди на виховання провідних діячів Візантії

Слайд 14

– вважав, що головна роль у вихованні належить книжному вченню й інтелектуальному

– вважав, що головна роль у вихованні належить книжному вченню й інтелектуальному
розвитку. У праці “ Джерело знань ” розвивав ідею універсальної енциклопедичної освіти.

Іоан Дамаскін (675-753 рр.)

Слайд 15

– висловлювався за монастирське релігійне виховання. Метою виховання вважав розвиток здатності проникати

– висловлювався за монастирське релігійне виховання. Метою виховання вважав розвиток здатності проникати
духовним поглядом у світ божественний.

Сімеон Новий Богослов (949-1022 рр.)

Слайд 16

мріяв про ідеал вихованої людини, що не підвладний релігійному фанатизму. Вважають яскравим

мріяв про ідеал вихованої людини, що не підвладний релігійному фанатизму. Вважають яскравим
представником християнського гуманізму. “Про стиль деяких творів”

Михайло Псел (1018-1096 рр.)

Слайд 17

– метою ідеального виховання вважав досягнення досконалості за допомогою особливих зусиль і

– метою ідеального виховання вважав досягнення досконалості за допомогою особливих зусиль і
самовдосконалення.

Георгій Геліст Пліфонт (1355-1452 рр.)

Слайд 18

Ідеалом вихованого візантійця вважалась особистість з греко-римською класичною освітою і християнським православним

Ідеалом вихованого візантійця вважалась особистість з греко-римською класичною освітою і християнським православним світосприйняттям.
світосприйняттям.

Слайд 19

3. Виховання в середньовічному Сході. Педагогічна думка

Вплив ісламу
Виховання за священими книгами: Коран

3. Виховання в середньовічному Сході. Педагогічна думка Вплив ісламу Виховання за священими
(“Аль-Фатіх” – перша сура) та Сунна (50 тис. хадісів – короткі повчання)
Шаріат – звід правових і богословських нормативів
Адат – історичні традиції та звичаї

Слайд 20

висунув концепцію чотирьох видів інтелекту: актуального, потенційного, придбаного і того, який проявляється

Ісхак

висунув концепцію чотирьох видів інтелекту: актуального, потенційного, придбаного і того, який проявляється Ісхак Кінді (801-873)
Кінді (801-873)

Слайд 21

Мета виховання, за Фарабі, – підвести людину до цього (земного) блага доброчесності

Мета виховання, за Фарабі, – підвести людину до цього (земного) блага доброчесності
можна шляхом творення добрих справ. Усвідомити, що саме є добрим чи злим, допомагають знання.

Аль-Фарабі (870 - 950)

Слайд 22

Виховання має враховувати рівень розвитку і здібності дітей. Фундаментом будь-якої освіти вважав

Виховання має враховувати рівень розвитку і здібності дітей. Фундаментом будь-якої освіти вважав
оволодіння читанням і письмом. Загальний розвиток передує професійному становленню.

Ібн Сина Авіценна (980 – 1037)

Слайд 23

Чотиритомник вченого «Воскресіння наук про віру» присвячений розвитку людських здібностей, прийомам догляду

Чотиритомник вченого «Воскресіння наук про віру» присвячений розвитку людських здібностей, прийомам догляду
за дітьми з метою їх виховання.
Моральне начало людини формується шляхом самовиховання і наслідування поведінки мудрого наставника.

Аль-Газалі (1059 – 1111)

Слайд 24

Впорядкувати свої відносини в рамках суспільства людині дозволяє розум, який формується в

Впорядкувати свої відносини в рамках суспільства людині дозволяє розум, який формується в
результаті спостережень, узагальнень і досвіду – «того, чому вчить час».
Підкреслював, що оволодіння наукою вимагає систематичних інтелектуальних зусиль.

Абдуррахман ібн Халдун (1332-1406)

Слайд 25

Головним ретранслятором освіченості в ісламському світі була арабська мова.

Арабська писемність була створена

Головним ретранслятором освіченості в ісламському світі була арабська мова. Арабська писемність була
в VII ст. на основі арамейського письма. Оволодіння писемністю було неодмінною умовою для освіченої людини і вчителя.

Слайд 26

Навчальні заклади:
Приватні релігійні школи початкового навчання “Кітаб” : навчалися діти ремісників, торговців,

Навчальні заклади: Приватні релігійні школи початкового навчання “Кітаб” : навчалися діти ремісників,
заможних селян.
Найм феодалами домашніх вчителів: навчали письму, читанню, арабській грамоті, історії, етикету. Займалися військовими і фізичними вправами.
Підвищений рівень освіти отримували в:
спеціальних навчальних закладах при мечетях
приватних вчителів
просвітницьких гуртках при мечетях (фікх і калам)
будинках мудрості (головний метод навчання – читання і трактування релігійних текстів)
приватних навчальних закладах “Медресе”
столичні (відкривали шлях до адміністративної кар’єри);
провінційні (випускники могли стати дрібними чиновниками).
об'єднаних Медресе, просвітницьких гуртках, будинках мудрості у своєрідні університети.
- Вищий рівень - університети

Слайд 27

Етапи розвитку педагогічної думки Сходу:
І етап:
пов’язаний із створенням трактатів про виховання.
ІІ етап:
етап

Етапи розвитку педагогічної думки Сходу: І етап: пов’язаний із створенням трактатів про
східного Ренесансу. Філософи пропагували ідею гармонійного розвитку особистості.

Слайд 28

4. Організація виховання і освіти у Середньовічній Індії та Китаї.

4. Організація виховання і освіти у Середньовічній Індії та Китаї.

Слайд 29

Типи мусульманських шкіл початкової та підвищеної початкової освіти:

Типи мусульманських шкіл початкової та підвищеної початкової освіти:

Слайд 30

Вищу освіту мусульмани могли отримати в медресе і монастирських навчальних закладах –

Вищу освіту мусульмани могли отримати в медресе і монастирських навчальних закладах –
даргабах, розквіт яких припадає на XV-XVII ст. Навчання в медресе відбувалось на персидській мові. Студенти-мусульмани вивчали арабську мову. У програму входили граматика, риторика, логіка, література.

Слайд 31

Імператор з династії Великих Моголів Акбар і його найближчий соратник Абул Фазл

Імператор з династії Великих Моголів Акбар і його найближчий соратник Абул Фазл
Алламі

Мету своєї діяльності бачили у «поліпшенні» людства. Виступали проти грубого деспотизму в родині, релігійного фанатизму і кастового розшарування суспільства.

Слайд 32

Організація виховання і освіти в Середньовічному Китаї

Епоха Середньовіччя зайняла в історії Китаю

Організація виховання і освіти в Середньовічному Китаї Епоха Середньовіччя зайняла в історії
відрізок часу – з 1-о тис. до н. е. до кінця ХІХ ст.

Слайд 34

Соціальне виховання у середньовічній Західній Європі

Соціальне виховання у середньовічній Західній Європі

Слайд 35

Християнська церква стала головною ідеологічною силою європейського феодалізму, і весь розвиток культури

Християнська церква стала головною ідеологічною силою європейського феодалізму, і весь розвиток культури
й освіти в період Середньовіччя здійснювався в аспекті релігійної ідеології католицизму.

Виникнення і розвиток середньовічної освіти пов’язують з розвитком церковної культури, яка відігравала важливу роль у суспільстві

Слайд 36

Підняв проблему про необхідність розробки програми церковного навчання.
Був прихильником ідеї, що

Підняв проблему про необхідність розробки програми церковного навчання. Був прихильником ідеї, що
передбачала орієнтацію на істинне знання, високо цінував грамотність, вивчення мови, історії, математичних наук.

Аврелій Августин Блаженний (354 – 430)

Слайд 37

Церковні школи в Західній Європі були кількох типів:

приходські (утримувались священиками і

Церковні школи в Західній Європі були кількох типів: приходські (утримувались священиками і
розміщувалися в якомусь церковному приміщенні або на квартирі священнослужителя)

монастирські (при монастирях)

кафедральні (створювались при соборах, де сидів єпископ – наглядач, керівник церковного життя)

Слайд 38

У пізньому Середньовіччі у зв’язку з розширенням торгівельних відносин та під впливом

У пізньому Середньовіччі у зв’язку з розширенням торгівельних відносин та під впливом
розвиненої арабської культури, знайомству з якою сприяли хрестові походи (Х-ХІІІ ст.), поглиблювались знання європейців у галузі математики, астрономії, географії, медицини та інших наук.

Слайд 39

Система лицарського виховання Середніх віків передбачала опанування 7-ми лицарських чеснот

Система лицарського виховання Середніх віків передбачала опанування 7-ми лицарських чеснот

Слайд 40

Основними 3-ма вимогами, які ставились до лицарів були знання з:

основ кохання;
ведення війни;
релігії.

Основними 3-ма вимогами, які ставились до лицарів були знання з: основ кохання; ведення війни; релігії.

Слайд 41

СХОЛАСТИКА

Схоластика – середньовічна філософія, представники якої ставили своїм завданням представити у вигляді

СХОЛАСТИКА Схоластика – середньовічна філософія, представники якої ставили своїм завданням представити у
наукоподібної системи релігійне вчення і обґрунтувати його посиланням на авторитет батьків церкви та священне письмо.
Це система мислення, яка полягала у застосуванні законів формальної логіки для обґрунтування догматів релігії.

Слайд 42

УНІВЕРСИТЕТСЬКА ОСВІТА

Університет – корпорація, сукупність
- Болоньї (1158 р.)
- Оксфорді (1168р.)
- Кембриджі (1209р.)
-

УНІВЕРСИТЕТСЬКА ОСВІТА Університет – корпорація, сукупність - Болоньї (1158 р.) - Оксфорді
Парижі (1253 р.)
- Празі (1348 р.)
- Кракові (1364 р.)
Середньовічні університети мали 4 факультети: артистичний (мистецтв), богословський, юридичний, медичний

Слайд 44

Педагогічна думка Відродження (XIV-XVI ст.)

Педагогічна думка Відродження (XIV-XVI ст.)

Слайд 45

Гуманізм у педагогіці

Гуманізм у педагогіці

Слайд 46

Вітторіно де Фельтре (1378-1446)

Італійський педагог-гуманіст
- Прихильник державного виховання
Мета – “виховання повноцінного громадянина”
-

Вітторіно де Фельтре (1378-1446) Італійський педагог-гуманіст - Прихильник державного виховання Мета –
у 1425 р. заснував школу інтернатного типу у мальовничій місцевості “Будинок радості”, де навчалися найздібніші діти, в основному арист. віком до 21 року.
Велика увага приділялася фізичному вихованню.
У навчальному процесі розвивав мислення дітей
“Краще жити за моральними законами, ніж добре вчитися”
У школі панував дух дружби, любові, турботи, взаємодопомоги

Слайд 47

У новій системі виховання, запропонованій Ф. Рабле, важливе місце посідає фізичне виховання,

У новій системі виховання, запропонованій Ф. Рабле, важливе місце посідає фізичне виховання,
що зовсім ігнорувалося школою того часу. Навчання здійснювалося без покарань, а на основі природної зацікавленості й активності учня

Слайд 48

Еразм Роттердамський – гуманіст нідерландський (1466-1536)

- Учитель Європи
Виховання називає формою
розвитку людини, від

Еразм Роттердамський – гуманіст нідерландський (1466-1536) - Учитель Європи Виховання називає формою
якої
залежить її доля
Засуджує покарання
- Обгрунтовує гуманістичне
виховання
- Вимагає підготовки педагогів
- Дитинство без виховання – злочин (акцентує на ролі сім’ї у вихованні)

Слайд 49

Основні праці

Основні праці

Слайд 50

Мішель Монтень (1533-1592)

Французький філософ
-
Виховання розглядає як засіб виявляти, розкривати й удосконалювати те, що

Мішель Монтень (1533-1592) Французький філософ - Виховання розглядає як засіб виявляти, розкривати
дано людині природою.
- у 1425 р. заснував школу інтернатного типу у мальовничій місцевості “Будинок радості”, де навчалися найздібніші діти, в основному арист. віком до 21 року.
Велика увага приділялася фізичному вихованню.
У навчальному процесі розвивав мислення дітей
“Краще жити за моральними законами, ніж добре вчитися”
У школі панував дух дружби, любові, турботи, взаємодопомоги

Слайд 51

6. Вчення соціалістів-утопістів.

В центрі уваги є взаємодія індивідів і суспільства;
Суспільство має виступати

6. Вчення соціалістів-утопістів. В центрі уваги є взаємодія індивідів і суспільства; Суспільство
головним агентом соціалізації;
Виховання, безумовно, має бути пов'язане з працею, фізичним та естетичним вихованням;
Праця – основа будь-якого виховання.

Виступали за поєднання та чергування фізичного і морального виховання;
Проти книжкових вчених у чистому вигляді;
Моральне виховання тісно пов'язане з формуванням громадянських якостей;
Ідеалом виховання вважали активну та освічену особистість;
Звертають увагу на проблеми милосердя.

Слайд 52

Томас Мор та його основні погляди

Моральне виховання має здійснюватись з раннього дитинства;
Людина повинна

Томас Мор та його основні погляди Моральне виховання має здійснюватись з раннього
здійснювати діяльність за покликанням;
Звертав увагу на жіночу освіту та виховання;
Велику роль відводив фізичному та розумовому вихованню.

Томас Мор

Томас Мор

Слайд 53

Томмазо Кампанелла (створив періодизацію виховання)

1-й період:
до 7 -ми років – провідна
роль у

Томмазо Кампанелла (створив періодизацію виховання) 1-й період: до 7 -ми років –
вихованні належить
сім’ї;
2-й період:
З 7-ми до 10 років - до вивченої
мови в дитинстві та
фізичного розвитку
додається вивчення
природничих
наук;
3-й період:
з 10 років - вивчення математики,
медицини.

Томмаза Кампанелла

Слайд 54

Обґрунтував теорію 7- ми вільних мистецтв, до яких входили наступні дисципліни:

Обґрунтував теорію 7- ми вільних мистецтв, до яких входили наступні дисципліни:

Слайд 55

Фурьє та його основні погляди на виховання:

Працю вважав основним
засобом виховання;
Виробнича

Фурьє та його основні погляди на виховання: Працю вважав основним засобом виховання;
праця передує
науковим знанням;
Пропонував дітей, яких
треба виправляти,
об'єднувати в орди;
Основними суб'єктами
соціалізації вважав :
сім”ю, державу, суспільство.

Фурьє

Имя файла: Соціальне-виховання-в-епоху-Середньовічча-і-Відродження.pptx
Количество просмотров: 53
Количество скачиваний: 0