Содержание

Слайд 2

Історичні умови розвитку культури Візантії:

Місто – центр торгівлі, ремесла
та сильної влади

Візантія

Історичні умови розвитку культури Візантії: Місто – центр торгівлі, ремесла та сильної
– наступниця античної культури

Вплив християнства
на культурний розвиток Візантії

Слайд 3

В VII – VIII століттях грецька мова стала державною.
Для управління

В VII – VIII століттях грецька мова стала державною. Для управління державою
державою потрібні були освічені люди, щоб створювати закони, укази, договори, тому держава піклувалася про освіту.

Розвиток освіти

Карта Константинополя

Слайд 4

Розвиток науки

Розвиток науки

Візантійці шанобливо ставилися до науки, яку називали філософією. До неї

Розвиток науки Розвиток науки Візантійці шанобливо ставилися до науки, яку називали філософією.
відносили богослов‘я, математику, природознавство, етику, політику, граматику, риторику (красномовство), діалектику (логіку), астрономію, музику та правознавство.
Візантійська наука та техніка значно випереджала західноєвропейську.

Слайд 5

Візантійський учений Лев Математик започаткував алгебру, замінивши цифрові символи літеровими. Він винайшов

Візантійський учений Лев Математик започаткував алгебру, замінивши цифрові символи літеровими. Він винайшов
світловий телеграф – систему сигнальних вогнів для передачі термінових повідомлень на великі відстані, багато хитромудрих механізмів, якими зачудовувалися іноземці: рухомі статуї, механічні співочі птахи тощо.

Наукові знання

Лев Математик

Слайд 6

Візантійські медики працювали над діагностикою – розпізнаванням недуг. Створювалися навчальні посібники

Візантійські медики працювали над діагностикою – розпізнаванням недуг. Створювалися навчальні посібники по
по медицині. Для навчання лікарській справі у XI столітті при шпиталі одного з монастирів Константинополя було створене перше в Європі медичне училище.

Наукові знання

Слайд 7

Розвиток ремесел і медицини сприяв розвитку хімії. Збереглися давні рецепти виготовлення

Розвиток ремесел і медицини сприяв розвитку хімії. Збереглися давні рецепти виготовлення скла,
скла, фарби, ліків. Було винайдено «грецький вогонь» - горючу рідку суміш із нафти, сірки та олії, яку застосовували на флоті проти ворожих кораблів. «Грецький вогонь» через спеціальну мідну трубу вивергався на відстань до 25 метрів і запалював дерев'яні човни ворога.

Наукові знання

Слайд 8

Візантійські мандрівники й прочани зробили цінні географічні спостереження. Завдяки цьому, візантійці

Візантійські мандрівники й прочани зробили цінні географічні спостереження. Завдяки цьому, візантійці накопичили
накопичили значну кількість знань з географії. Вони вміли креслити плани міст та складати карти. Візантійці залишили досить детальний опис Малої Азії та відомості про племена, що заселяли територію Київської Русі.

Наукові знання

Слайд 9

Наукові знання

Наукові знання

Прокопій Кесарійський

З гуманітарних знань у Візантії особливо шанували правознавство та

Наукові знання Наукові знання Прокопій Кесарійський З гуманітарних знань у Візантії особливо
історію. Найвизначнішим візантійським істориком був Прокопій Кесарійський, який описав царювання Юстиніана, свого володаря. У ХІ ст. прославився Михаїл Пселл – правознавець, богослов, фізик, астроном, біолог та філолог.

Слайд 10

Архітектура

Архітектура

Однією з характерних рис візантійської архітектури було створити у глядачів враження нерукотворного

Архітектура Архітектура Однією з характерних рис візантійської архітектури було створити у глядачів враження нерукотворного дива.
дива.

Слайд 11

Архітектура

Архітектура

Справжньою перлиною світової архітектури став храм Святої Софії (Премудрості Божої) у Константинополі.

Архітектура Архітектура Справжньою перлиною світової архітектури став храм Святої Софії (Премудрості Божої) у Константинополі.

Слайд 12

Храм Святої Софії

Храм Святої Софії

Його називали “чудом із чудес”

Храм Святої Софії Храм Святої Софії Його називали “чудом із чудес”

Слайд 13

Храм Святої Софії

Храм Святої Софії

Храм був побудований за наказом імператора Юстиніана всього

Храм Святої Софії Храм Святої Софії Храм був побудований за наказом імператора
за 5 років. Будівництвом керували Ісидор із Мілета та Анфімій із Трал. Щоденно на будівництві було задіяно до 10000 каменярів, теслярів та інших робітників. Здавалося, що храм летить над містом, як корабель над морем.

Слайд 14

Храм Святої Софії

Храм Святої Софії

Майже квадратна будівля (75×71 м) увінчана на висоті

Храм Святої Софії Храм Святої Софії Майже квадратна будівля (75×71 м) увінчана
51 м величезним куполом діаметром у 31 м. Він спирається на чотири могутні стовпи, майстерно замасковані так, що їх ледве помічають присутні. Виникає відчуття надзвичайної легкості купола.

Слайд 15

Храм Святої Софії

Храм Святої Софії

Коли через 40 вікон ллється сонячне світло –

Храм Святої Софії Храм Святої Софії Коли через 40 вікон ллється сонячне
купол ніби ширяє над храмом.

Слайд 16

Храм Святої Софії

Храм Святої Софії

Не менше захоплення викликало у сучасників і внутрішнє

Храм Святої Софії Храм Святої Софії Не менше захоплення викликало у сучасників
оздоблення собору. Стіни й колони були облицьовані різнокольоровим мармуром, порфіром, малахітом. Вражали різнокольорова мармурова підлога, тонкий орнамент та інкрустації на стінах, мерехтливі мозаїки.

Слайд 17

Архітектура

Архітектура

Церква Сан- Віталє.
Равенна.

Церква Сергія і Вакха.
Корстантинополь

Архітектура Архітектура Церква Сан- Віталє. Равенна. Церква Сергія і Вакха. Корстантинополь

Слайд 18

Храм Святої Ірини в Константинополі

Храм Святої Ірини в Константинополі

Храм Святої Ірини в Константинополі Храм Святої Ірини в Константинополі

Слайд 19

Мистецтво

Мистецтво

У Візантії для прикрашення стін храмів використовували мозаїку – живописне зображення із

Мистецтво Мистецтво У Візантії для прикрашення стін храмів використовували мозаїку – живописне
шматочків смальти (різнокольорового непрозорого скла), які закріплювали у сирій штукатурці.

Слайд 20

Мистецтво

Мистецтво

Капітель колони в церкві Сан-Віталє в Равенні прикрашена чудовим різьбленням по мармуру

Мистецтво Мистецтво Капітель колони в церкві Сан-Віталє в Равенні прикрашена чудовим різьбленням
та різнокольоровими мозаїками.

Слайд 21

Мозаїка храму Святої Софії в Константинополі

Мозаїка храму Святої Софії в Константинополі

Мозаїка храму Святої Софії в Константинополі Мозаїка храму Святої Софії в Константинополі

Слайд 22

Мозаїка храму Святої Софії в Константинополі

Мозаїка храму Святої Софії в Константинополі

Мозаїка храму Святої Софії в Константинополі Мозаїка храму Святої Софії в Константинополі

Слайд 23

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Слайд 24

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Слайд 25

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні Мозаїки церкви Сан-Віталє в Равенні

Слайд 26

Мозаїка Мавзолея Галли Плацидії в Равенні

Мозаїка Мавзолея Галли Плацидії в Равенні

Добрий пастир

Мозаїка Мавзолея Галли Плацидії в Равенні Мозаїка Мавзолея Галли Плацидії в Равенні
у райському саду

Слайд 27

Живопис

Живопис

Стіни храмів прикрашали також фресками.
Фреска – це живописне зображення по сирій (свіжій)

Живопис Живопис Стіни храмів прикрашали також фресками. Фреска – це живописне зображення
штукатурці розведеними на чистій або вапняній воді фарбами, а також техніка стінних розписів, що дозволяє створювати органічно поєднані х архітектурою композиції.

Слайд 28

Живопис

Живопис

У храмах та житлах розміщували ікони.
Ікона – живописне зображення Бога, Божої Матері,

Живопис Живопис У храмах та житлах розміщували ікони. Ікона – живописне зображення
сцен із Біблії на дерев'яних дощечках.
Ікони надзвичайно відігравали важливу роль в оздобленні візантійських храмів.

Слайд 29

Ікона Володимирської Богоматері

Ікона Володимирської Богоматері

Ікона Володимирської Богоматері Ікона Володимирської Богоматері

Слайд 30

Живопис

Живопис

До Х ст. у візантійських храмах сформувався іконостас – особлива перегородка з

Живопис Живопис До Х ст. у візантійських храмах сформувався іконостас – особлива
іконами, що відокремлювала вівтарну частину від молитовного залу.

Слайд 31

У Візантії у ІХ-ХІІ ст. високого розвитку досягло мистецтво емалі, запозичене зі

У Візантії у ІХ-ХІІ ст. високого розвитку досягло мистецтво емалі, запозичене зі
Сходу.
Емаль – тонке склоподібне покриття, що отримується високотемпературною обробкою. При виготовленні емалі скловидну різнокольорову масу наносили на поверхню виробу, розділеного тоненькими перегородками, а потім обпалювали в печі.

Мистецтво емалі

Слайд 32

Художня емаль застосовувалася для оздоблення ікон, імператорських корон, блюд, кубків, ювелірних виробів

Художня емаль застосовувалася для оздоблення ікон, імператорських корон, блюд, кубків, ювелірних виробів
тощо.
Візантійські майстри славилися мистецтвом перегородчатої емалі на золоті.

Мистецтво емалі

Слайд 33

Музика

Музика

Візантійці вважали, що під час богослужіння голоси ангелів зливаються з людськими і

Музика Музика Візантійці вважали, що під час богослужіння голоси ангелів зливаються з
відтворюють у церковному співі образ Бога.
Основним видом церковного співу був тропар – музично-поетична імпровізація на біблійні сюжети чи тексти.

Слайд 34

Музика

Музика

Починаючи з VII ст. найпопулярнішим жанром візантійської музики стає канон – складна

Музика Музика Починаючи з VII ст. найпопулярнішим жанром візантійської музики стає канон
музично-поетична композиція, яка виконувалась під час ранкової служби у храмах.
Історія візантійської музики також ознаменувалась введенням нотного письма, яке дозволило точно записувати та відтворювати мелодію.