гипотеза стационарного состояния

Содержание

Слайд 2

Портфоліо письменника:

Прізвище від народження: Валерій Олександрович Шевчук
Дата народження: 20 серпня 1939 (74 роки)
Місце

Портфоліо письменника: Прізвище від народження: Валерій Олександрович Шевчук Дата народження: 20 серпня
народження: Житомир
Роки активності: 1967 — дотепер
Напрямок: психологічна проза, літературознавство, публіцистика

Слайд 3

Історія написання твору:

Створювався він у 1966-1980 рр.,
а вийшов у світ 1983

Історія написання твору: Створювався він у 1966-1980 рр., а вийшов у світ
р.

В. Шевчук: «Книжку «Дім на горі» я писав мовби з кінця, тобто з другої її фольклорно-фантастичної частини «Голос трави». Писалася вона поволі: спершу одне оповідання, котре я відкладав убік — хай вилежиться, тоді друге й так далі. Мав щастя, що мене ціле десятиліття не друкували, отож міг собі дозволити таку розкіш - не поспішати. А коли згодом переглянув усі ті оповідання, побачив, що вони утворюють певну цілість. І от вона собі лежала, я відчув, що чогось їй бракує. І дописав тоді першу частину — роман-преамбулу, що, власне, дав назву цілій книжці — «Дім на горі».

Слайд 4

Літературний рід: лiро-епiчний твiр iз фольклорно-фантастичним елементом.

Жанр: роман-балада

Роман-балада – це

Літературний рід: лiро-епiчний твiр iз фольклорно-фантастичним елементом. Жанр: роман-балада Роман-балада – це
жанровий рiзновид роману, який мiстить ознаки
балади (зокрема, домiнування мотиву кохання жiнки з демонiчним єством у чоловiчiй подобi тощо)

Балада - це невеликий віршований ліро-епічний твір казково-фантастичного, легендарно-історичного чи героїчного змісту.

Слайд 5

«Дім на горі» поєднав прикмети новелістичного, готичного, філософського романів, а також роману-виховання.

«Дім

«Дім на горі» поєднав прикмети новелістичного, готичного, філософського романів, а також роману-виховання.
на горі» - приклад магічного реалізму.
Магічний реалізм характеризується поєднанням реального і фантастичного начал, звичайного і міфологічного, побутового і трансцендентного
( потойбічного, недоступного для людського пізнання), картин реального та ірреального світів.

Слайд 6

Своєрідність побудови твору:

Роман-балада «Дім на горі» складається з двох частин.
У першій

Своєрідність побудови твору: Роман-балада «Дім на горі» складається з двох частин. У
(«Дім на горі. Повість-преамбула») розповідається про життя чотирьох поколінь, які живуть у домі на горі з 1911 по 1963 рр., але в долі кожного чомусь уперто простежується низка загадкових і дивовижних послідовностей.
Друга частина роману, що має назву «Голос трави», складається з 13 новел, які об’єднуються підзаголовком «Оповідання, написані козопасом Іваном Шевчуком і приладжені до літературного вжитку його правнуком у перших».

Слайд 7

ПРЕАМБУЛА (лат., той, що передує) :
1. Вступна частина якого-небудь важливого документа -

ПРЕАМБУЛА (лат., той, що передує) : 1. Вступна частина якого-небудь важливого документа
законодавчого акта, міжнародного договору, декларації тощо, в якій викладено обставини чи підстави його проголошення, укладення тощо.
2. Вступ до чого-небудь.

Словник:

Слайд 8

У романі переплетені два сюжетні стрижні: дім, з якого герой іде у

У романі переплетені два сюжетні стрижні: дім, з якого герой іде у
світ і до якого повертається, а також дорога, яка постійно його вабить. Йдучи цією дорогою, людина все одно приходить додому. Піднімаючись до будинку, що височіє на горі, недавній фронтовик, директор школи Володимир, навіть не підозрює, що у тому домі він знайде спокій і душевну гармонію. Хлопець, син Галини Іванівни, повертається додому через сімнадцять років, що нагадує біблійний сюжет про блудного сина. Цей дім є надійною основою, фортецею, де зберігається духовність. Із мотивом дороги пов'язана й різниця між втіленнями жіночого та чоловічого начала. Жіноча доля — чекати й терпіти, чоловіча — шукати свою дорогу та повертатися.

Своєрідність побудови твору:

Слайд 9

Сюжетні лінії:

*Іван Шевчук – його сини, народжені від перелесників-джиґунів.
*Галя – її син

Сюжетні лінії: *Іван Шевчук – його сини, народжені від перелесників-джиґунів. *Галя –
(далі – Хлопець) – їхня бабуся(прабабуся).
*Володимир – Галя.
*Володимир – його дочка Оксана.
*Хлопець – Неоніла, його кохана.

Слайд 10

Приклад необарокового стилю:

У творі відчувається барокове поєднання високого (духовного) й низького (буденного):

Приклад необарокового стилю: У творі відчувається барокове поєднання високого (духовного) й низького
дім на горі — це фортеця нашої духовності, а підніжжя гори — це поле боротьби добра й зла, світла й темряви.
Працюючи над обома частинами роману, Валерій Шевчук не задумувався над тим, що підсвідомо втілював у ньому специфічне барокове світосприйняття, що відбилося вже на самій композиції твору. Уявімо зразки барокової архітектури в Києві: Андріївська церква, Маріїнський палац, брама Заборовського у Софійському соборі, церкви Києво-Печерської лаври, Видубицький монастир…
Краса, чарівність, розкіш, незбагненна велич цих споруд водночас спонукає до високих роздумів над чимось важливішим, аніж повсякденні проблеми й звичайна життєва метушня.

Слайд 11

Андрiївська церква

Маріїнський палац

брама Заборовського
у Софійському соборі

Києво-Печерська
лавра

Видубецький монастир

«Дім

Андрiївська церква Маріїнський палац брама Заборовського у Софійському соборі Києво-Печерська лавра Видубецький
на горі» асоціюється з подібними бароковими спорудами. Друга частина — «Голос трави» — ніби основа цієї споруди, своєрідне підніжжя.

Слайд 12

Тринадцять оповідань другої частини «Голос трави» в алегоричній, замаскованій формі розповідають про

Тринадцять оповідань другої частини «Голос трави» в алегоричній, замаскованій формі розповідають про
реальне життя. Фольклорно- міфологічна їх основа виконує роль не екзотичного тла: міфи, легенди, перекази були невід’ємною частиною світовідчуття наших предків, привносили в нього своєрідну духовну корекцію. Тому так тісно переплетено тут реальні картини з фантастичними, умовними, ірреальними.
Кожне оповідання — своєрідна притча, морально-етичний постулат, до якого варто прислухатися, щоби вижити в такому світі. Про перемогу тут не йдеться.

Своєрідність магічного реалізму:

Слайд 13

ствердження ідеї єдності усього живого, сущого на землі, яке передбачає необхідність

ствердження ідеї єдності усього живого, сущого на землі, яке передбачає необхідність для
для кожного нового покоління виборювати свій досвід пізнання себе і світу й так перевіряти досвід поколінь минулих задля майбутнього.

Тема:

Слайд 14

розкрити людину через психо-iнтуїтивне пiзнання її долi, коли вона творилася не лише

розкрити людину через психо-iнтуїтивне пiзнання її долi, коли вона творилася не лише
за логікою національної доцільності, а слідувала передусім за почуттями;
пізнати сенс буття, побачити, відчути, естетично пережити добро і зло, світло і тінь, їх вічне протистояння, яке лежить в основі руху, динаміки поступу, допомагає оголити людську душу, художньо дослідити людську природу.

Ідея:

Слайд 15

Проблематика роману:

*сутнiсть добра i зла;
*протиборство між світлом і тінню;
*вiдповiдальнiсть кожного за свої

Проблематика роману: *сутнiсть добра i зла; *протиборство між світлом і тінню; *вiдповiдальнiсть
вчинки на цiй землi;
*пошук сенсу свого буття, самого себе;
*прагнення розібратися в довколишньому світі;
*душевна роздвоєність людини;
*відповідальність кожного за свої вчинки;
*прагнення внутрішньої чистоти, гармонії.

Слайд 16

Традиції дому на горі:

Там володарюють жінки - зачинательки та продовжувачки роду,

Традиції дому на горі: Там володарюють жінки - зачинательки та продовжувачки роду,
хоронительки моралі. Чоловіки тут з’являються вряди-годи; їм належить доля блудних синів. Лише від тих, хто нап’ється води тут, на горі, з рук жінки, народжуються дівчатка. Хлопці народжуються від таємничих прибульців, які зваблюють жінок усупереч їхній волі, - «джиґунів».
Спочатку вони з’являються в подобі сірого птаха, який перетворюється в чоловіка, а потім так само таємниче зникає. Зате залишаються по них нащадки - хлопці, покликані бути творцями - поетами, художниками.

Дім на горі побіля річки Тетерів, довкола якого розгортаються події повісті-преамбули, уособлює своєрідну фортецю нашої духовності, той ідеал, до якого прагне жива душа.

Имя файла: гипотеза-стационарного-состояния.pptx
Количество просмотров: 80
Количество скачиваний: 0